Урок в 11 а классе по теме «Моя
будущая профессия» (рассчитан на 2 урока по теме)
Цели:
1.Совершенствование навыков аудирования по теме
2 .Актуализация в речи учащихся лексики по
изучаемой теме через разные виды речевой деятельности6 аудирование, чтение и
говорение.
3. Развитие лингвистической компетенции уч-ся
за счет обогащения лексического запаса по теме «професии2. Развитие речевой
компетенции в процессе кратких монологических высказываний
4.Формирование навыков ведения дискуссии по
проблемным вопросам темы
Задачи:
-Развивать у учащихся умение анализировать свои
личностные качества, применительно к данной профессии и умение аргументировать
свою точку зрения.
-Способствовать воспитанию понимания у учащихся
важности и необходимости реализации своих умений и способностей через выбранную
ими профессию.
Тип урока: урок
актуализации полученных знаний по теме с элементами дискуссии
Методы обучения: объяснительно-иллюстративный,
проблемный, частично-поисковый
Формы работы
Коллективная,групповая,индивидуальная.
Ход урока
1. Работа
с карточками – Найди того, Кто…? (минглинг)
Find someone who…
2.
_____wants to be
an English teacher?
3.
_____wants to
follow in the footsteps of the parents?
4.
_____wants to be
a doctor?
5.
_____wants to be
a lawyer or judge?
6.
_____wants to get
a job after finishing school?
7.
_____wants to
take a gap year?
8.
_____wants to be
a mechanic?
9.
_____doesn’t want
to enter the Institute?
10.
_____wants to be
a police officer?
11.
_____doesn’t want
to be a firefighter?
12.
_____wants to be
a Mayor of the city?
13.
_____doesn’t want
to be a teacher?
14.
_____wants to be
a secretary?
15.
_____is planning
to enter the University?
2. Учитель просит подумать и самим догадаться,
какова будет тема урока
3. Делю на группы, дети должны подумать и
написать слова, начинающиеся со следующих букв
P
R
O
F
E
S
S
I
O
N
4. Работают в группах, затем делаю опрос по
словам, тем самым повторяем лексику.
5. Презентация (загадки).
Дети отгадывают профессии Презентация и загадки:
§ pilot
§ photographer
§ conductor
§ bus driver
§ tailor (портной),
§ weaver (ткач)
§ judge
§ shop-assistant
§ accountant
§ programmer
§ fashion designer
§ architect
§ doctor (physician)
§ physicist
§ sportsman
§ bricklayer
§ programmer
§ accountant
§ barber
§ businessman
§ cashier
§ construction
§ worker
§ doctor
§ fireman
§ fisherman
§ gardener
§ hairdresser
§ nurse
§ model
§ musician
§ policeman
§ receptionist
Например, 1-- / A person who makes films/.
На
презентации по очереди появляются 20 картинок с загадками.
6. Речевая зарядка. Warming up
На стене
развешиваю (на скотч) карточки с выражениями по теме и не по теме и прошу их
пройтись и записать выражения только теме). Затем по очереди зачитывают
выражения.
Выражения по теме на стене (6 карточек в разных местах):
1.to choose your future
career
to begin your
independent life
to go for a walk
to read your favorite
magazine
to play tennis every
Sunday
to study foreign
language
to become grown- ups
to put out fires
wherever they happen
2. to take care of cars
and other vehicles
to sell food and other
things
to sleep all day
to buy fruit and
vegetables
to walk your pet
one of the important
decisions you make in your life
to do your morning
exercises
3. if you find the right
career you will be happy
to have your own opinion
to serve you breakfast,
lunch or dinner
to drive the garbage to
the city dump
to plan to be a
to get a job
to go to the forest
to ski and skate every
winter
4. to get paid and
prestigious job
to give you satisfaction
to travel around the world
to go to university
to suit your interests and
preferences
to have plans for the next
year
5. to ride a bike
to clean your room
to apply for a job
to require certain
qualities and abilities
to help your parents
to play computer games
to water flowers and
plants
6. to empty the cans of garbage into the truck.
to start living by yourselves
to lie in the sun
to swim in the sea
to watch TV every evening
to get a low -paid job
to get risky and stressful job
to make your bed
7. Comlete the sentences
(Раздаю карточки индивидуально)
( дети вставляют выражения в текст). Затем работаем
вместе. Делаю опрос по ответам)
8. Answer the questions.
Отвечают на вопросы учителя, затем беседуем
по теме «Престижная или не престижная это работа») (Карточки
раздаю каждому для обсуждения престижной профессии
Prestigious
jobs
|
Not
prestigious jobs
|
Well-paid
|
Low-paid
|
Up-to-date
|
Out-of-date
|
Rare
|
Widespread
|
Intellectual/mental
|
Manual
|
Agreement
|
Disagreement
|
1.I strongly/ completely
agree
|
1.Yes/True, but…
|
2.That′s exactly what I think
|
2.I am afraid I disagree
|
3.You are right
|
3.I take your point, but…
|
4.My point exactly
|
4.Surely you don′t think that…
|
5.I suppose so
|
5.I see what you mean but…
|
9.Слушают короткие диалоги и смотрят
видео. Отвечают на мои вопросы
Вопросы для учащихся:
1. Are you ready to work
hard to make a career?
2. Will you follow in the
footsteps of your parents?
3. What are their
attitudes towards your choice?
4. Would you like to be
rich or famous?
5. Have you ever thought
about your future job? Have you made any decision?
6. What profession would
you never choose?
7. What jobs are not in
demand today?
8. What job has been the
worst in the history of mankind? What job has been the most important one?
9. What do think about
working with people? Are you good at dealing with people?
10.
Would
you prefer to work with your hands or with your brain?
11.
What
things do you like to do? Will these activities help you in your future career?
12.What are the most
prestigious jobs nowadays?
10. На презентации появляется фото 11а класса.
Они по очереди, кого я называю, рассказывают мне о своей выбранной профессии,
престижна ли она, почему важно выбрать правильную профессию в жизни, какой она
должна быть, какими чертами характера они должны обладать для выбранной
профессии и т.д. , опираясь на предложения и выражения на карточках.
- Карточки с предложениями
Finishing school is the
time when….( we choose our future
career, we begin our independent life, we become grown- ups, we start living
by ourselves)
-It′s important
to choose the right job because…( It is one of the important
decisions you make in your life, if you find the right career you will be happy
and successful, it will influence your future life)
-To make the
right choice you should consider many factors. Your future job should….(
be well –paid and prestigious, give you satisfaction, suit your interests and
preferences, require certain qualities and abilities you possess have promotion
prospects and good conditions, always presents new opportunities for
intellectual development and self-education)
-Your job
shouldn′t …( be low-paid, be monotonous and tiring, be risky and
stressful, be at night shifts/part- time/ free-lance)
Карточки для
обсуждения черт характера для какой-либо профессии
Now we’ll remember the personal qualities. Character traits
Attentive –
внимательный Confident – уверенный Cooperative – умеющий
сотрудничать Considerate – внимательный к другим, сострадательный Creative
– творческий Deferent – почтительный Fair – честный, порядочный
Flexible – уступчивый, гибкий Forgiving – снисходительный Friendly
– дружелюбный Generous – благородный Gentle – мягкий, добрый Polite
– вежливый Practical – практичный
|
Clever – умный Talkative
– разговорчивый Reliable – надежный Honest – честный Kind –
добрый Patient – терпеливый Punctual – пунктуальный Responsible
– ответственный Sincere – искренний Tactful – тактичный Temperate
– сдержанный Tolerant – терпимый Sociable – общительный Optimistic
– оптимистический Sensible – благородный
|
Оставьте свой комментарий
Авторизуйтесь, чтобы задавать вопросы.