Муниципальное
бюджетное общеобразовательное учреждение
гимназия
№ 9
ШМО
учителей английского языка
Конспект
открытого урока в 8 классе
с
углубленным изучением
английского
языка
по
теме “Music” («Музыка»)
Учителя
английского языка
I квалификационной категории
Чепуровой
Ольги Юрьевны
г.Березники,
2012
Тема урока: Музыка.
Этап обучения данной теме: основной.
Цель урока:
Подготовить и защитить проект по теме.
Задачи урока:
1. Выучить слова, связанные с музыкой.
2. Дать определения некоторым ключевым
словам по теме.
3. Повторить и отработать в речи учащихся
оценочные прилагательные.
4. Используя ключевые слова, поговорить о
предпочтениях в музыке.
5. Повторить образование существительных
при помощи суффиксов -ist, -er.
Педагогические технологии, используемые на
уроке:
· Технологии
игрового обучения
· Технологии
интерактивного обучения
· Технология
коммуникативного обучения иноязычной культуре
· Технология
поэтапного формирования умственных действий
· ИКТ
технологии
· Здоровьесберегающие
технологии
· Проектный
метод
Оборудование урока:
Учебник; печатная тетрадь; мини-словари;
книга для учителя; диски к учебнику; учебное пособие по лексике «Oxford Word Skills»;
ноутбук; телевизор; доска; раздаточный материал; электронная презентация к
уроку; материалы для выполнения проекта.
Ход
урока:
1. Приветствие:
Учитель
|
Учащиеся
|
Good morning, pupils!
|
Good morning, teacher!
|
I’m glad to see you.
|
Glad to see you to.
|
Thank you, sit down, please.
|
Thank you.
|
What day is it today?
|
Today is Friday.
|
What date is it today?
|
Today is the 16th of February.
|
Who is absent today?
|
… is/ are absent today.
|
What was your home task?
|
Our home task was words and the text.
|
2. Выведение учащихся на тему урока:
Учитель
|
Учащиеся
|
Look at the screen. What is the theme of our lesson?
(Демонстрация первых слайдов презентации).
|
It’s “Music”.
|
Yes, you are right. What can we tell about music?
|
Musical instruments, music styles, famous musicians,
concerts.
|
Very well.
|
|
3. Совместная с учащимися постановка целей
урока:
Учитель
|
Учащиеся
|
Have we got some musical groups at our school?
|
Yes, we have.
|
Today you’ve got an opportunity to organize 3
musical bands: classical, pop and rock. Let’s make three groups. At the
beginning of our lesson I gave you cards with letters. Now you should unscramble
3 musical instruments. Look at the screen, there are their pictures.
|
Составляют из имеющихся у них букв
названия трёх музыкальных инструментов, тем самым разделяясь на три группы.
|
So, you’ve got 3 musical instruments: organ, guitar
and keyboard. Which style can we use organ for?
|
Classical style.
|
Right. So, your group will be “classical”. (Аналогично
с другими
инструментами: guitar – rock style,
keyboard – pop style).
|
Рассаживаются за тремя столами с
табличками стилей “classical”,
“pop”,
“rock”.
|
How can you invite people to your musical band? How
will you let them know about you?
|
We’ll make an advert.
|
Good offer. Of course, you should write the notice.
It’s the aim of our lesson.
|
|
4. Введение и отработка лексики по
теме:
Учитель
|
Учащиеся
|
You chose your style and you need some musical
instruments for your band. Let’s revise their names.
Work
in group.
|
Выполняют задания в группах по
разгадыванию названий музыкальных инструментов в кроссвордах.
|
To sum up this task, tell me, please, what musical
instruments can you use for making your style of music?
|
Называют те музыкальные инструменты,
которые характеризуют их музыкальные стили.
|
Now ask your group: which musical instrument you can
play and which musical instrument you would like to learn to play?
|
Сначала обсуждают вопросы в группах,
затем делают вывод по группе: Our
group
can
play…
and
would
like
to
play…
|
Explain me the difference between your styles. Make
up the definition to your style from these words.
|
Составляют определения к музыкальным
стилям из предложенного группе набора слов.
Затем проверяют составленные определения
по слайду презентации.
|
Name more musical styles you know.
|
Country and western, flamenco, house, Irish folk,
jazz, rap, reggae, rock’n’roll, salsa, techno.
|
5. Повторение и отработка оценочных
прилагательных:
Учитель
|
Учащиеся
|
Now, answer please my question. How does music
influence on us? What does music make us? Your task is:
a) 1 group – you should write positive things about
music;
b) 2 group – you list negative things;
c) 3 group – tell us where and when we can listen to
music.
|
Обсуждают в группах и записывают, затем
зачитывают свои варианты ответов.
Music makes us…
We listen to music…
|
6. Обсуждение
предпочтений
в музыке:
Учитель
|
Учащиеся
|
You know that different people like different thing.
Tastes differ. Not everyone likes classical music as well as not everyone
enjoys rock or pop music. So, you should persuade people to join to your
band. Do you know the word “persuade”? It means “to make someone decide to do
something especially by giving them reasons why they should do it (or asking
them many times to do it)”.
|
|
a) At first, you’ve got some phrases, look at them.
They will help you to persuade people to join you. You should write the
phrases in the correct column:
1 group – choose phrases with positive meaning;
2 group – choose phrases with negative meaning;
3 group – choose neutral phrases.
|
Выбирают и записывают фразы в нужную
колонку в группах в соответствии со своим заданием. Затем зачитывают свои
ответы.
|
b) Now you know the meaning of these phrases. Try
to use them for persuading people, explain them why they should come to your
band. Discuss your answers in group.
|
Обсуждают в группах задание. Один
участник группы даёт ответ, почему именно в их музыкальную группу должны
присоединиться люди.
|
7. Словообразование:
Учитель
|
Учащиеся
|
You know names of musical instruments and styles,
but do you know the names of musicians? Look at the board. We often use these
suffixes for the people who play a particular instrument: -ist, -er. And your
task is to form names of musicians.
1 group – from words “violin, piano, organ, to
compose”.
2 group – from words “trumpet, keyboard, saxophone,
to write songs”.
3 group – from words “drums, guitar, cello, to be
the leader in singing songs”.
|
1 group – “violinist, pianist, organist, composer”.
2 group – “trumpeter, keyboard player, saxophonist,
song writer”.
3 group – “drummer, guitarist, cellist, lead
singer”.
|
Which famous musicians do you know and would like to
invite for the meeting with your group?
|
We know…
We would like to invite… for the meeting with our
group.
|
8. Физ.минутка (разминка для глаз +
аудирование):
Учитель
|
Учащиеся
|
I think to continue our lesson you need to have some
rest.
(См. приложение к уроку “Time
for
relaxing”).
|
Выполняют разминку для глаз по командам
учителя. В конце физ.минутки слушают отрывки музыкальных произведений и
определяют стили музыки и музыкальные инструменты.
|
9. Подготовка проектов и их защита:
Учитель
|
Учащиеся
|
Now you know everything you need to organize your
musical group. So, you’re ready to make your advertising poster. You can use
these pictures, glue, coloured pencils and scissors. If you don’t remember
how to make it, look at the screen. There is the layout of the notice. But
after you have finished your poster you should defend your group and your
poster.
|
По схеме рекламного объявления
составляют постер своей музыкальной группы, используя раздаточный материал на
столе. Обсуждают в
группе ответ.
Затем защищают свои проекты-постеры.
|
10. Домашнее
задание
Учитель
|
Учащиеся
|
Open our daybooks and write down your home task:
LPB p.112 words on our topic “Music” in “Word Bank”.
|
Записывают домашнее задание в дневниках.
|
11. Рефлексия
и подведение
итогов урока
Учитель
|
Учащиеся
|
It’s high time to finish our lesson. So, assess
yourselves and your posters.
|
Ставят оценки своей группе за работу на
уроке и за выполненный проект.
|
I’ll see your papers after that and give you marks
for the lesson. I hope you enjoyed our lesson. Thank you for your work. The
lesson is over. You may go. Good-bye!
|
Good-bye!
|
Приложение
1
Self-assessment
My achievement
|
Satisfactory
|
Good
|
Excellent
|
I know the words connected to music
|
|
|
|
I can use Key Words to talk about music,
musical instruments, musical styles, musicians and concerts
|
|
|
|
I can listen and understand the
information about music
|
|
|
|
I can express my opinion about music
|
|
|
|
I can write a notice
|
|
|
|
My work at the lesson is
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL
|
|
|
|
Self-assessment
My achievement
|
Satisfactory
|
Good
|
Excellent
|
I know the words connected to music
|
|
|
|
I can use Key Words to talk about music,
musical instruments, musical styles, musicians and concerts
|
|
|
|
I can listen and understand the
information about music
|
|
|
|
I can express my opinion about music
|
|
|
|
I can write a notice
|
|
|
|
My work at the lesson is
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL
|
|
|
|
Self-assessment
My achievement
|
Satisfactory
|
Good
|
Excellent
|
I know the words connected to music
|
|
|
|
I can use Key Words to talk about music,
musical instruments, musical styles, musicians and concerts
|
|
|
|
I can listen and understand the
information about music
|
|
|
|
I can express my opinion about music
|
|
|
|
I can write a notice
|
|
|
|
My work at the lesson is
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL
|
|
|
|
Приложение
2
GUITAR
ORGAN
KEYBOARD
Приложение
3
MUSIC
A
POSTER
Приложение
4
CLASSICAL BAND
POP GROUP
ROCK GROUP
Приложение 5
IT’S FORMAL MUSIC THAT
PEOPLE HAVE ENJOYED FOR A LONG TIME AND IS OF VERY HIGH STANDARD.
A STYLE OF MODERN MUSIC
ENJOYED BY MANY PEOPLE.
A STYLE OF LOUD POPULAR
MUSIC THAT DEVELOPED FROM ROCK AND ROLL.
Оставьте свой комментарий
Авторизуйтесь, чтобы задавать вопросы.