План–конспект
открытого урока по английскому языку в 5-м классе
Тема урока: " Personal characteristics»
Цель урока: активизация
речемыслительной деятельности учащихся, активизация употребление в речи
тематического языкового материала, совершенствование навыков аудирования, развитие
умений и навыков монологической и диалогической речи.
Задачи урока:
Учебные: 1)
закрепление изученной лексики по теме
«Personal characteristics»;
2) введение нового
грамматического материала:
«Отрицательные приставки
un-, im-, in-, non- »;
3) совершенствование навыков аудирования.
Развивающие: 1) развитие
коммуникативной направленности
в обучении навыкам говорения;
2) развитие навыков монологической и
диалогической речи по данной теме.
Воспитательные: 1) развитие
памяти и внимания, познавательного
интереса;
2) формирование стремления решать коммуникативные
задачи в учебной и социально – трудовой ситуации;
Оснащение урока: - компьютер;
- интерактивная доска;
- дидактический материал (карточки);
- презентация Microsoft Power Point
«Personal characteristics»;
- аудиозапись
учебного диалога.
Используемые
образовательные технологии:
- технология проблемного обучения;
-
технология коммуникативного обучения;
- технологии группового обучения;
- игровые технологии;
- технология дифференцированного подхода;
- компьютерные технологии обучения.
Ход урока
I.Организационный
момент.
Т:
Glad to meet you my dear friends! How are you?
Ps:
I’m fine! Thank you. And what about you?
T:
Fine! Thanks! Today we have guests. Greet them. (Учащиеся приветствуют гостей). Sit down. I want
to wish you success at the lesson. Don’t worry. I’m sure, our lesson will be
excellent.
T:
What`s the date today? What day of the week is it today?
II. Объявление темы урока и ведение в речевую
ситуацию. (Слайд 1)
T:
My dear friend, today our lesson is devoted to personal characteristics. Last
lesson we learnt some words which help us to describe person’s traits of
character.
III. Фонетическая
зарядка, актуализация изученного лексического материала. (Слайды 2-18)
T:
Now, pupils, let’s revise our words. Look at the blackboard! Please, repeat
after me in chorus and translate the words!
T-Cl.: intelligent,
sociable, shy, naughty, rude, serious, athletic, polite, curious, creative,
talkative, loving, responsible, clever, friendly.
(Ученики
повторяют и переводят слова).
T:
Very good. You know the words well.
VI. Закрепление изученной
лексики по теме «Personal characteristics»
1. T: Now I’d like to find
out how intelligent you are and how you can cooperate with each other. А теперь я
хочу посмотреть, насколько вы сообразительны и как умеете сотрудничать – вместе
решать поставленные задачи. I’ll divide you into 4 groups. We will see which team can
do the task faster. When the members of the team are ready raise your hands. (Учитель делит класс на 3 группы по 4 человека по партам).
Look at the blackboard!
This is
a description of the person; your task is to name his main trait of character
completing the sentences.
(Слайд 19)
-
A
person who produces new original ideas and things is... (creative)
-
A
person who likes to talk a lot is... (talkative)
-
A
person who has got a lot of friends is... (friendly)
-
A
person who wants to know about everything is... (curious)
-
A
person who likes sport is... (athletic)
(Члены
команды, первые выполнившие задание, называют прилагательные, которые
появляются на доске, а остальные проверяют, правильно ли они выполнили
задание).
T:
Well done! Team number… won! You can work together well. That’s
why you have had a good result.
1. T:
Well, children, I’d like to know how you can use these words in your
speech. Answer
the following question:
What are your main characteristics? (T-P1- P2).
(3-4 ученика
отвечают на вопрос.)
Т: Very good! I see
you learn the words well orally.
2.
Проверка
домашнего задания (правописание изученных слов).
T:
Have you learnt the words by spelling? I’m sure you have. So I’ll prepare you cards
with different tasks. They are on your desks. The pink card has more difficult
task, the green one has less difficult task and the white one has easy task. (Перед
вами карточки разных цветов. На карточке розового цвета – задание трудное, на
зеленой – средней трудности, на белой – легкое.)
Choose
the card according to your possibilities and do the task. (Выберите карточку
в соответствии с вашими возможностями и выполните задание.)
You
may take them. I give you 3 minutes to do the task. (Дифференцированное
задание)
Задание
на карточках:
Розовая карточка
Translate
the words from Russian into English:
V. Введение нового
грамматического материала: «Отрицательные приставки un-, im-, in-, non- »
1.
T: I see, you know a lot of words to describe people, to name their main
characteristics. And I have got a special task for you. Look at the blackboard!
(Слайд 20)
There are words which you know:
athletic
friendly
polite
famous
Four
cards appearing above them.
in- im-
non un-
I am going to add them to the words.
(Учитель дописывает приставки к словам)
Non-athletic
unfriendly impolite infamous
T:
Do you see any changes? What is the difference between athletic and non- athletic?
Какова разница между словами athletic and non-athletic?
Guess the meaning of non-, im-, in-, un-.
(Ученики
отвечают на вопросы учителя и переводят слова
с
противоположным значением на слайде).
2.
T: Now let’s train the words with opposite meaning. Open your books at page
44. Let’s do ex.8. Your task is to read these pairs of words and guess their
meanings.
(Ученики
выполняют упражнение.)
T: Fine! You have done it.
3.
T: You can use these words to describe someone’s character. Let’s play. Look at
the picture at the blackboard. You see negative characters of the cartoons.
Imagine yourself to be one of these characters. Introduce and describe yourself
using only the words with un-, in-, im-, non. Представьте себя
одним из героев мультфильма. Назовите себя и опишите, используя только
прилагательные с отрицательными приставками. (Слайд 21)
Pupils:
I am Shapoklyak. I’m impolite, unfriendly, unpleasant...
T:
Very good. But I think you are tired. Let’s have a rest. Let’s do physical
training.
VI. Физкультминутка
VII. Совершенствование
навыков аудирования.
1.
T: Now pupils, look
at the blackboard. (Слайд 22)
Do you know this girl? Of course, this is Linda
Silvester. And what do you know about her?
(Ps tell what they know about Linda, they use: ... to
be a student at.., to speak French, to play the guitar, to have got a lot of
friends).
2. T: Good. And who has appeared next to
Linda?
(Ученики отвечают на вопрос)
You are right. He is the correspondent
of youth magazine. He is interviewing Linda. Listen to them.
(Учащиеся прослушивают диалог.)
3.
T: Please, read the dialog in pairs as if you are Linda and correspondent.
(Две пары учеников читают
диалог.)
VIII. Заключительный
этап урока. Подведение итогов урока.
T:
I’m very sorry, but time is over. I’ve got pleasure. (Давайте
вспомним, что мы делали сегодня на уроке.) Thank you for your work.
Your
home task is written on the blackboard: ex. 9 p.44 (written form), ex. 6 pg.
42 (read). (Слайд 23)
Your
marks are...
The
lesson is over. Goodbye!
I.Организационный момент.
Т: Glad to meet you
my dear friends! How are you?
Ps:
I’m fine! Thank you. And what about you?
T:
Fine! Thanks! Today we have guests. Greet them. (Учащиеся приветствуют гостей). Sit down. I want
to wish you success at the lesson. Don’t worry. I’m sure, our lesson will be
excellent.
T:
What`s the date today? What day of the week is it today?
II. Объявление темы урока и ведение в речевую
ситуацию. (Слайд 1)
T:
My dear friend, today our lesson is devoted to personal characteristics. Last
lessons we learnt some words which help us to describe person’s traits of
character.
VI. Закрепление
изученной лексики по теме «Personal characteristics»
T: Now I’d like to find
out how intelligent you are and how you can cooperate with each other. А теперь я
хочу посмотреть, насколько вы сообразительны и как умеете сотрудничать – вместе
решать поставленные задачи. I’ll divide you into 4 groups. We will see which team
can do the task faster. When the members of the team are ready raise your
hands. (Учитель делит класс на 3 группы по 4 человека по партам).
Look at the
blackboard! This is
a description of the person; your task is to name his main trait of character
completing the sentences.
T:
Well done! Team number… won! You can work together well. That’s why you have
had a good result.
1.
T: Well, children, I’d like to know how you can use these words in your
speech. Answer the following question:
What are your main characteristics? (T-P1- P2).
(3-4 ученика
отвечают на вопрос.)
Т: Very good! I see
you learn the words well orally.
3.
Проверка
домашнего задания (правописание изученных слов).
T:
Have you learnt the words by spelling? I’m sure you have. So I’ll prepare you
cards with different tasks. They are on your desks. The pink card has more
difficult task, the green one has less difficult task and the white one has
easy task. (Перед
вами карточки разных цветов. На карточке розового цвета – задание трудное, на
зеленой – средней трудности, на белой – легкое.)
Choose
the card according to your possibilities and do the task. (Выберите карточку
в соответствии с вашими возможностями и выполните задание.)
You
may take them. I give you 3 minutes to do the task.
«Отрицательные
приставки un-, im-, in-, non- »
1.
T: I see, you know a lot of words to describe people, to name their main
characteristics. And I have got a special task for you. Look at the blackboard!
(Слайд 20)
There are words which you know:
athletic
friendly
polite
famous
Four
cards appearing above them.
in- im-
non un-
I am going to add them to the words.
Non-athletic
unfriendly impolite infamous
T: Do you see any changes? What is the difference
between athletic and non- athletic? Какова
разница
между
словами
athletic and non-athletic? Guess the meaning of non-, im-, in-, un-.
2. T: Now let’s train the words with opposite
meaning. Open your books at page 44. Let’s do ex.8. Your task is to read these
pairs of words and guess their meanings.
T: Fine! You have done it.
3. T: You can use these words to describe someone’s
character. Let’s play. Look at the picture at the blackboard. You see negative
characters of the cartoons. Imagine yourself to be one of these characters.
Introduce and describe yourself using only the words with un-, in-, im-, non. T:
Very good. But I think you are tired. Let’s have a rest. Let’s do physical
training.
1.
T: Now pupils, look
at the blackboard. (Слайд 22)
Do you know this girl? Of course, this is Linda
Silvester. And what do you know about her?
2. T: Good. And who has appeared next to
Linda?
You are right. He is the
correspondent of youth magazine. He is interviewing Linda. Listen to them.
(Учащиеся прослушивают диалог.)
3.
T: Please, read the dialog in pairs as if you are Linda and correspondent.
VIII. Заключительный
этап урока. Подведение итогов урока.
T:
I’m very sorry, but time is over. I’ve got pleasure. (Давайте
вспомним, что мы делали сегодня на уроке.) Thank you for your work.
Your
home task is written on the blackboard: ex. 9 p.44 (written form), ex. 6 pg.
42 (read). (Слайд 23)
Your
marks are...
The
lesson is over. Goodbye!
Оставьте свой комментарий
Авторизуйтесь, чтобы задавать вопросы.