«Утверждаю»
Директор СОШ № 14
_________ Кузнецова
О.А.
Класс: 10
Предмет:
английский язык
Тема урока
“Canada”.
Цель урока: создать
условия для коммуникативного общения по теме «Канада», формирование
метапредметных, предметных и личностных результатов средствами технологии
деятельностного подхода.
Задачи
урока:
В ходе
урока в технологии деятельностного подхода продолжить:
- Cовершенствование
навыков аудирования текста “Canada”
-
Совершенствование умений чтения с полным пониманием содержания прочитанного
-
Совершенствование умений говорения по теме с использованием новых лексических
единиц
- Развитие
языковой догадки.
-
Воспитание на материале учебных текстов общечеловеческих ценностей, воспитание
уважительного и толерантного отношения к другой культуре, более глубокое
осознание своей родной культуры.
Применяются
методы технологии деятельностного подхода:
- метод головоломки
(направлен на развитие и совершенствование коммуникативных навыков и умений
учащихся в групповой работе)
- метод поиска
решения (создает условия для активной самостоятельности учащихся на уроке.
Совокупность метапредметных умений формируется как производное от
соответствующих видов целенаправленных действий учащихся на уроке.)
Планируемые
результаты:
1) Предметные: понимание
темы, выделение основной мысли, главных фактов, установление логической
последовательности основных фактов.
2) Регулятивные:
умение самостоятельно работать, распределять учебные задачи внутри группы,
выбирать правильные способы решения поставленных задач, выполнение заданий по
времени.
3) Познавательные:
постановка и решение проблем, выбор наиболее эффективных способов решения
познавательных задач, смысловое чтение текста, извлечение из него информации,
выделение существенного, формирование обобщенных знаний.
4) Коммуникативные:
построение речевых высказываний в групповой форме работы.
5) Личностные:
формирование нравственных чувств и нравственного поведения, толерантного
отношения к ошибкам друг друга.
Перечень
оборудования:
УМК Кауфман К.И., Кауфман М.Ю. «Happy English» 2013г.видеоролик
“ Canada”,
аудиотекст “Canada” (№30),
интерактивная доска, презентация к уроку, раздаточный материал (карточки с
блоками текста).
План урока
1.
Приветствие,
речевая зарядка (3 мин).
2.
Введение
в урок: показ короткого ролика, формулирование темы урока (5 мин).
3.
Введение
и отработка новых лексических единиц (9 мин).
4.
Групповая
работа (20 мин).
5.
Закрепление
результатов групповой работы (5 мин).
6.
Рефлексия,
домашнее задание (3 мин).
Ход урока
Этап
урока
|
Учитель
|
Класс (ответы
детей, работа учителя и учащихся)
|
Интерактивная
доска
|
1. При-
ветствие, речевая зарядка.
|
1. Good afternoon, sit down, please! Is
anybody absent? What day is it today? What’s the weather like today?
|
Good afternoon.
Nobody is absent.
(… is/are absent.)
The weather is fine. It is cold but
sunny today.
|
|
2. Введение в урок: показ короткого ролика,
формулирование темы урока.
|
2. Today we are going to discuss a very
interesting topic. You will surely learn a lot of new things. Now, look at
the smart board and try to guess what we are going to speak about.
That’s right! Our topic is Canada.
Tell me please what you know about
Canada.
Here is the map of Canada. Which
countries does it share borders with? What oceans is it washed by? What is
the capital of Canada? Show it on the map.
|
We are going to speak about Canada.
It is an English-speaking country. Its
flag is red and white. Its symbol is a maple leaf.
It borders with the USA. Canada is
washed by three oceans: the Arctic, the Atlantic and the Pacific oceans. Its capital is Ottawa.
(Учащиеся отвечают на вопросы учителя и показывают данные на карте.)
|
Короткий
ролик-вступление про Канаду.
Слайд 1:
Canada
Слайд 2: карта
|
3. Введение и
отработка новых лексических единиц.
|
You will hear some information about
Canada. Listen to it very attentively and try to memorize as much information
as you can.
But first look at the smart board: here
are some words that will help you understand the text. Let’s read English
words and guess their Russian equivalents.
OK, now we are ready to listen to the
text. Open your books, p. 190 ex. 14.1 Your task is the right
statements. You will hear the text twice.
Now, exchange your exercise books with
your partners. Let’s check up the answers. (Учитель
контролирует и оценивает правильность понимания услышанного текста. На доске
написаны критерии оценки работы.)
|
Ученики читают
новые лексические единицы за учителем и переводят, пользуясь языковой
догадкой.
Учащиеся слушают
текст и выбирают правильные утверждения.
Учащиеся
обмениваются тетрадями и проверяют правильные варианты ответов по цепочке.
|
Презентация:
Слайды
3, 4: Topical Vocabulary
Слайд 5:
Topical Vocabulary
|
4. Групповая
работа.
|
As you have noticed, there are several
blocks of information about Canada. Let’s figure out what these blocks are.
OK, now let’s divide into groups of 3
and work with these blocks. Do it as you wish. Group 1, your blocks are
“General facts” and “Climate”. Group 2, your blocks are “Population” and “Provinces
and territories”. Group 3, your blocks are “Natural Resources” and “Political
system”.
Each group will get a piece of paper
containing its block.4 Your task is to read the block, choose the
most important information and prepare a report.
Now we will create new groups of 4 so
that each group contains pupils from previous 3 groups. The task of each
pupil is to give a short report about his blocks.
|
Ученики выделяют
блоки информации в услышанном тексте и дают им названия.
Учащиеся делятся
по желанию на 4 группы по 3 человека.
Каждая группа
получает определенный блок текста. Задача: выбрать наиболее важную информацию
и подготовить краткое сообщение.
Учащиеся
разбиваются по технологии jigsaw на новые 4 команды по 3 человека с
разными темами. Задача каждого ученика – рассказать коротко новой группе о
своей теме.
|
Слайд 6.
Topics:
1)
provinces and territories
2)
population
3)
general facts
4)
natural resources
5)
climate
6)
education
7)
political system
Слайд 7:
Group topics:
Group 1
General facts
Climate
Group 2
Population
Provinces and territories
Group 3
Natural Resources
Political system
|
5. Закрепление
результатов групповой работы
|
Very well done! Now, let’s see which
group has worked most effectively. I’m going to ask questions and your task
is to answer them.2
Good luck!
|
Учитель
задает вопросы по текстам. Побеждает группа, давшая больше всего правильных
ответов.
|
Слайд 7:
Group topics
|
6. Рефлексия,
домашнее задание.
|
Well done, I’m very proud of you all!
So, did you like the lesson? What new things have you learned?
Now, here is your homework: prepare a
short presentation on one of the topics and make up 4 questions on this
topic:
1) famous Canadians
2) symbols of Canada
3) Canadian wildlife
4) Canadian traditions.
The lesson is over, goodbye!
|
It
was very interesting and exciting. We’ve learned a lot about Canada.
Учащиеся
самостоятельно готовят проекты, разделившись на 4 группы по 3 человека.
(В
начале следующего урока в качестве активизации НЛЕ можно дать ученикам решить
маленький кроссворд)3.
|
Слайд 8:
Homework:
prepare a short presentation on one of
the topics and make up 4 questions on this topic:
1) famous Canadians
2) symbols of Canada
3) Canadian wildlife
4) Canadian traditions.
|
Список
информационных источников:
1. А.
Хабенская «Откройте для себя Канаду». «Айрис Пресс» 2001 г.
«Иностранные
языки в школе» № 5, 2010
2. К.И.Кауфман,
М.Ю. Кауфман УМК «Happy English.ru» для
3. 10 класса.
«Титул», 2013 г.
4.Ощепкова В.В., Ванина Т.П. «О
Канаде вкратце» «Лист-Нью» 2000 г
Интернет-ресурсы:
1. www.google.ru
2.www.study.ru
3. www.youtube.com/watch?v=61wUJBl7ai0
Приложение 1
1. Listen to the text
"Canada" and say which of the two is right.
1.
The name "Canada" comes from an Indian/French
word.
2. The largest
country in the world is Canada/Russia.
3. Most of the
Canadians live in the north/south.
4. Canada
has 10 provinces and 3 territories/3
provinces and 10 territories.
5. Forests /prairies cover about
half of Canada.
6. The Queen
is represented in Canada by the lord governor /governor-general.
7. There are 3/4 political
parties represented
in the House of Commons.
8. Every child in Canada can be
educated in English/English and French.
2. Questions and answers.
1.
How large is Canada? – It’s the second country
after Russia and the largest country in western Hemisphere.
2.
What is the country’s most important symbol? – The
country's most important symbol is the maple leaf.
3.
How many people live in Canada? – Canada has a population of over 34 million.
4.
What are the official languages in Canada? – English and
French.
5.
How many provinces and territories does Canada have? –
Canada has 10 provinces and 3 territories.
6.
How
much territory do forests cover? – Forests cover about half of Canada.
7.
What political system is there in Canada? – Canada is a a
constitutional monarchy.
8.
Who
is the head of state? – Elizabeth
II, Queen of England.
9.
Who
represents the Queen? – The Queen
is represented in Canada by the governor-general (David Lloyd Johnson, since
October 2010).
10.
In
which of the two languages can children be educated? – Children can be educated
in either of the two official languages.
3. Crossword
|
1
|
|
|
|
2
|
|
|
3
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
6
|
7
|
|
|
|
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11
|
|
|
|
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) One half of the Earth, divided between north and south by the equator.
2) Money that is used in a particular country.
3) A country ruled by a king or queen.
4) A small black and white North American animal which produces a bad smell when it is threatened.
5)
The substance on the surface of the Earth in which plants grow.
6) A type of government in which a country is ruled by a king or a queen.
7) The capital of
Canada.
8)
The art, buildings, traditions, and beliefs that a society considers important to its history and culture.
9) All the people who live in a particular area.
10) To use something.
11) A large group of related families who live in the same area and share a common language, religion, and customs.
12) Rock or earth from which metal can be obtained.
Подсказки:
GROUP
3
Natural resources.
The
country is rich in natural resources: gas, oil, coal, gold, copper, iron ore,
nickel, uranium, zinc, along with wood and water. It is one of the world's
leaders in mineral exports. Its soils,
which are especially rich in the three prairie provinces of Alberta [], Manitoba [], and
Saskatchewan [] are
intensively utilized and make Canada one of the world's largest exporters of
agricultural products. Forests cover about half of Canada. They are the basis
for such important industries as lumbering and paper production. Forests also
give home to deer and caribou, squirrels, minks, skunks, mooses, beavers, black
bears and other animals.
Political
system. Canada is a constitutional monarchy. Elizabeth II,
Queen of England, is also Canada's Queen and sovereign of a number of realms.
The Queen is the head of state, and is represented in Canada by the
governor-general. Legislative power is vested in Parliament, which includes the
Queen, the Senate of 104 appointed members and the House of Commons with about
300 elected members. National elections are held at least once every 5 years.
The leader of the political party with the largest number of seats in the House
of Commons usually becomes prime minister and forms the government. There are
three main political parties represented in the House of Commons; they are the
Liberal Party, the Progressive Conservative Party, and the New Democratic
Party.
Оставьте свой комментарий
Авторизуйтесь, чтобы задавать вопросы.