Муниципальное бюджетное
общеобразовательное учреждение лицей №26
г. Шахты Ростовской области
Урок английского языка в 6 классе
Учитель: Шелухина Д.М.
Тема урока: Home. Sweet home.
Проблема урока:Would you like to live in an unusual house?
Учебник
«Английский язык» 6 класс, В.П. Кузовлев, Unit
3, Lesson 5
Урок № 32
Автор урока: Шелухина
Дарья Михайловна, учитель английского языка, МБОУлицей№26 г. Шахты
Ростовская область
Цели урока:
- формирование произносительных ,
лексических и грамматических навыков иноязычного общения;
- приобретение практических навыков
поведения в конкретных речевых ситуациях;
- воспитание культуры общения на
английском языке, понимания у школьников важности изучения иностранного
языка в современном мире и потребности пользоваться им как средством
общения.
Задачи урока:
- Речевая компетенция: Развитие
коммуникативных умений в чтении текстов о необычных домах в Британии с
пониманием основного содержания, в говорении (составлении диалогов -
расспросов о любимых комнатах в доме, монологических высказываний о
необычных домах, отработка лексических единиц по теме «Дом», письме
(правописании английских слов).
- Языковая компетенция:
Овладение новыми лексическими единицами
по теме «Дом», новой грамматической конструкцией «I wish
I had».
- Социокультурная компетенция:
Приобщение учащихся к культуре, реалиям
Великобритании в рамках темы «Дом. Необычные дома в Британии».
Формирование умения представлять свою страну, ее культуру в условиях
иноязычного межкультурного общения.
- Компенсаторная компетенция:
Развитие умения использовать мимику и
жесты при общении, языковую догадку при чтении.
-Учебно-познавательная компетенция:
Совершенствование произносительных навыков,
пополнение лексического запаса, развитие навыков диалогической и
монологической речи в связи с предъявленной ситуацией общения,
ознакомительного чтения, грамматических навыков.
Оборудование:
Учебник «Английский язык», 6 класс, В.П.
Кузовлев, страница 57-59 рабочая тетрадь, страница 41, картинки с
изображением мебели, комнат, разных типов домов, компьютер и
компьютерная презентация.
Ход
урока (конспект)
Оргмомент
1. Приветствие
- Good morning, children!
- Good morning, teacher!
- Nice to see you!
- Nice to see you too!
- How are you?
- OK, thanks. And you?
- I 'm fine, thank you.
II. Объявление темы и проблемы урока.
Введение в проблему
урока.
The theme of our lesson is «Home, sweet home».
Today we will discuss the problem «What types of houses do people
live in?» Would you like to live in an unusual house?
(Компьютерная презентация.
На экране название темы, проблемы, иллюстрации «Дом.
Квартира»)
III. Основная часть.
1. Речевая зарядка. Развитие речевого
аппарата.
- What date is it today?
- Today is the 26th of November.
- What day of the week is it today?
- Today is Friday.
- Did you have breakfast today in the morning?
- Yes, I did.
- What did you have for breakfast?
- I've got cereal with milk and a cup of tea.
- Where did you have breakfast?
- In the kitchen.
- In what room do we watch TV?
- In the living-room.
- Where do people usually sleep?
- In the bedroom.
- Do we wash ourselves in the bathroom or in the
dinning-room?
- In the bathroom.
2. Фонетическая зарядка
Тренировка произносительных навыков.
Повторение лексических единиц по теме «Дом по наглядности»
What s this?
It' s a sofa.
It' s a chair.
It' s a wardrobe.
3. Игра «A snowball» (Снежный ком).
Активизация лексических единиц по теме
«Дом».
T. In my house I have got a sofa.
P1. In my house I have got a sofa and a table.
P2. In my house I have got a sofa, a table and a
cupboard.
Победитель тот, кто вспомнит все слова.
4. Работа над грамматическим материалом
(Активизация грамматических навыков , конструкции there is\are, there was\were)
Say in the Past
T. There is a television set in the living room.
P1 There was a television set in the living room.
T. There are two armchairs in the room.
P2 There were two armchairs in the room.
T. There is a bed in my room.
P3. There was a bed in my room.
T. There are books in the bookshelves.
P4. There were books in the bookshelves.
6. Подготовка к
диалогам.
Wonderful! So it is time to perform your dialogues.
Your homework was to prepare dialogues about your favourite room.
I'll give you two minutes to be ready.
Звучит музыка. Дети повторяют диалоги.
7. Представление диалогов. (Развитие
навыков диалогической речи). Диалог-расcпрос.
Your time is over.
Come here and act.
Dialogue 1.
- Have
you got a room of your own?
- Yes,
I have.
- Is
it big?
- No
it isn' t very big but it is cosy.
- What
furniture is there in your room?
- There
is a bed, a desk, two chairs, a wardrobe and a bookshelf there
- Is
there a carpet on the floor?
- Yes,
it is.
- Do
you like your room?
- Yes,
of course. It is the best.
Dialogue 2.
- Have
you got your own room?
- No,
I haven t.
- What
is your favourite room?
- My
favourite room is a living room.
- Why
do you like it?
- Because
I can watch TV and play computer games there.
- Is
there a lot of furniture there?
- No,
there isn' t. Besides a TV set and a computer there is a sofa two
armchairs and a table there.
Dialogue 3.
-
How many rooms are there in your flat?
-
There are 3 rooms in it.
-
What room do you like best?
-
My favourite room is my own room.
-
Is your room comfortable?
-
Yes, it is very comfortable.
-
Do you share it with your sister?
-
Yes, I do.
-
Describe it please.
-
There is a desk and a chair in front of the window. In the
corner of the room there is a computer desk. There is a bed next
to the computer desk. There are two bookshelves on the wall. On the
floor there is a carpet.
-
Oh, thank you.
8. Минута релаксации. Закрепление лексического потенциала.
T. Let s
relax
Ps. OK
T. Let' s
sing a song Help about the house?
Дети
поют песню.
I went to
the kitchen
And helped
Mummy cook,
Helped Mummy
cook,
Helped Mummy
cook.
I went to
the kitchen
And helped
Mummy cook.
When she
made the dinner.
I went to the Granny'
s
And helped
her to sew,
Helped her
to sew.
I went to
my Granny' s
And helped
her to sew
When she
made me a dress.
I went to
the garden
And helped
Daddy there.
Helped Daddy
there,
Helped Daddy
there.
I went to
the garden
And helped
Daddy there
When he
worked in the garden.
I went with
my Granddad
And helped
him to fish,
Helped him
to fish,
Helped him
to fish.
I went with
my Granddad
And helped
him to fish
When he
went to the river.
9. Предъявление проблемы урока«Would you like to live an unusual house?»
Предъявление лексики.
T. Children
have you heard anything about a lighthouse, a caravan, a teepee , a
houseboat?
Ps. No
Работа
с учебником, стр. 57.
Look at the
picture at p. 57.
Some people
in Britain live in unusual houses. Here are some of them. Match
the pictures and the names of the houses.
Example.
P1 – The 1st
picture is a houseboat. P2 – The 2nd picture is a
lighthouse, etc.
Затем
учащиеся читают информацию об этих домах в лингвострановедческом
справочнике.
На
экране новые слова.
a teepee- вигвам, тент для жилья индейцев
a caravan – караван-фургон
a houseboat- плавучий дом
a lighthouse-
маяк
ordinary- обычный
T. Read the
words and write down them in your vocabularies.
10. Ознакомление с новым грамматическим материалом (конструкция I wish I had). Формирование грамматических
навыков.
T. Translate
the sentence (на экране)
«I wish I
had a room of my own».
P1. Я хочу, чтобы у меня была моя собственная комната.
P2. Как бы мне хотелось иметь свою собственную комнату.
«I wish I had a plane» (Я хочу, чтобы
у меня был самолет).
«I wish he
were\was here now». (Я хочу, чтобы он был здесь сейчас).
(Past Simple выражает желание, которое или
невыполнимо, или почти не выполнимо).
11. Работа над текстами упр.2 на 57.
Развитие навыков ознакомительного чтения.
(ознакомительное
чтение – reading for the main idea). Работа
в группах. (3 группы).
T. The
owners of the homes have different opinions about living in them.
Do Rick,
Mrs. Wilson and Ellis like living in their houses?
(Учащиеся
каждой группы читают только одну часть текста. Остальные учащиеся
могут слушать текст, чтобы найти ответ).
После
чтения учитель задает вопросы.
- Does Rick like living in
his house? (вопрос 1 –ой группе).
P1 Yes sure.
Rick likes living in his house in the lighthouse. The lighthouse is
far from the town and it' s quiet here.
Does Mrs.
Wilson like living in her house?
(вопрос 2-ой группе)
P2 No she
doesn’t. She didn’t like living in the caravan. So she was happy when
they bought a small summer house.
3. Did Ellis
like living in her teepee?
(вопрос 3 –ей группы)
It was
very small for a family. She didn’t have a room of her own. She didn’t like living in her teepee.
12. Говорение. (Актуализация навыков
монологической речи по теме «Необычные дома») упр. 6 стр. 59
These houses
are unusual houses. Read the problem of Lesson 5.
Would you
like to live in one of these houses?
Why? (учащиеся используют модели, данные в упражнении в своих
ответах).
Example
P4 I'd like to live in a teepee. It is
romantic and unusual. There no modern conveniences in the teepee. To
my mind, it is wonderful!
P5. I wouldn’t like to live in a
houseboat!
On the one
hand it is romantic!
But on the other hand
there is no running water and central heating there.
That' s why it is not
convenient!
III. Заключительная часть.
- Подведение
итогов.
Did you
like the lesson today?
What new
have you learnt today?
Was the
lesson interesting for you?
P1- The lesson was interesting for me.
I have
learnt about unusual houses in Britain.
P2 – I liked the dialogues about favourite
rooms.
P2 – I have learnt a lot about different
types of houses in Great Britain.
- Домашнее
задание (Homework)
Open your diaries and
write down the homework AB. ex. 5 p.41.(You must write down your
opinion about good houses and next lesson tell about it).
3. Выставление
и комментарий
оценок.
Today you have worked
very good and your marks are 5;4.
You were
active.
Your
dialogues were interesting but pay attention on the intonation.
You make a
lot of mistakes, be careful, please.
Well. Stand up. The lesson is over. Thank you very much.
Good-bye. See you.
Оставьте свой комментарий
Авторизуйтесь, чтобы задавать вопросы.