The Star Hour on the topic “London”
Обобщающий урок в форме конкурса «Звёздный
час»
для учащихся 7-х классов
(УМК – О.В.Афанасьева, И.В.Михеева, English 3-й год обучения)
Цель урока: обобщить знания
учеников по теме «Лондон»; тренировка навыков аудирования, чтения,
монологической и диалогической речи, контроль грамматических и
лексических навыков.
Задачи урока:
1.
Образовательные:
углубить и
расширить знания учащихся по пройденной теме.
2.
Развивающие:
- развитие
аудитивных навыков;
-
закрепление грамматических и лексических навыков;
-
закрепление знаний по страноведению;
-
активизирование умений и навыков устной монологической речи;
- развитие познавательных и творческих способностей;
- развитие
навыка самоконтроля;
-
формирование навыка взаимоконтроля.
3.
Воспитательные:
- воспитание
привычки внимательно слушать собеседника;
- повысить интерес учащихся к
изучаемому языку.
Оснащение урока: мультимедийный проектор, компьютер,
карточки с заданиями, таблички с номерами от 1 до 6 по количеству
участников.
Ход урока:
Вступление: знакомство учащихся с целью урока и
поставленными перед ними задачами.
Teacher: Hello, boys and girls! I’m glad to see you. I hope you are
fine. Today we’ll play the game “The Star Hour”. Our topic is “London”. We’ll remember the places of interest of London, answer the questions and do
different exercises. At this competition you’ll have 8 tasks. So, if you do the
task correctly, you’ll have the star. At the end of the game we’ll count the
stars. The winner is the one which gets the most stars. But if you get 6 or 7
stars, your mark will be “4”, 5 or 4 – “3”
and less than 4 points – “2”. Now look at the scream. I want you to listen to my
stories. I shall describe different places of London. You can see the numbers
of them in the screen and you will use the cards with the appropriate numbers
on your desks.
Учитель
сообщает условия игры и критерии оценивания. За каждый правильный ответ
участник игры получает звёздочку. Победителем игры считается тот, кто набрал
больше всех очков – звёздочек. Затем баллы переводятся в оценки следующим
образом: 8 и выше звёздочек – «5», 7 – 6 звёздочек – «4», 5 – 4 звёздочки –
«3», меньше 3 – «2». Для проверки и оценивания 3-го задания выбирается жюри в
составе 3 – 4 человек.
1 тур
Первое
задание проверяет умения и навыки понимать общий смысл текста на слух. Учитель
зачитывает небольшие рассказы – описание различных достопримечательностей
Лондона. На экране появляются картинки с изображением достопримечательностей,
каждой из которых присваивается определённый номер. Ученики, прослушав рассказ,
поднимают табличку с номером. Если ответ ученика правильный, то он получает
звёздочку.
Запись на экране:
1
– Westminster Abbey
2
– The Tower of London
3
– St. Paul’s Cathedral
4
– The Houses of Parliament
5
– Trafalgar Square
6
– Buckingham Palace
Примерные
рассказы:
1 It is a long grey building with towers.
The large clock in one of the towers is known as “Big Ben”. You can hear the
sound of “Big Ben” every hour in London. The clock and the bell got their names
after Sir Benjamin Hall. The members of the British Parliament work in this
building. (It is the Houses of Parliament.)
2 It is one of the greatest English
churches. It is not far from the Tower of London. The famous English architect
sir Christopher Wren built in the 17th century after the Great Fire.
It is a building with many columns and towers.
3 It is more than nine hundred years old.
There are many monuments and statues there, many English kings and queens are
buried there. It is one f the most famous and beautiful churches in London. This church has two tall towers. (Westminster Abbey.)
4 It is a wonderful building. The Queen
Victoria Memorial is situated in front of it. It takes you ten minutes to get
from this building of Trafalgar Square, which is the centre of London.
The Queen of Great Britain lives there. (Buckingham Palace.)
5 It was a fortress, a palace and a prison.
Now it is a museum. William the Conqueror built it in the eleventh century. Twelve
black ravens live in it. People believe that London will be rich while the
ravens live there. (the Tower of London.)
6 They say it is the most beautiful place
in London. In the middle of it a monument to Admiral Nelson is situated. There
are two fountains in it. (Trafalgar Square.)
2 тур «Составь слова».
Teacher: The
next task for is to make up the English words using the parts of the words.
Учитель привлекает внимание детей к
карточкам на столе. На карточках записаны части английских слов по теме
«Лондон».
Примерные
карточки:
Make
up the words.
cen sou dge
pal rist ace
eum tre
mus ket ch
tou ve mar
chur bri nir
Ключевые
слова: centre, palace, museum, tourist, church,
souvenir, museum, market, bridge.
3 тур «Составь предложения».
Teacher: Now you’ll have some minutes to think about the way of making
sentences using these words and write down as many sentences as you can on the
topic “London”. You’ll read your sentences in 4 minutes.
Затем учитель предлагает участникам игры
составить предложения с полученными
словами.
В течение 4 минут учащиеся записывают предложения с полученными словами на
листочках бумаги, а затем сдают свои листочки на проверку жюри. При оценивании
работы учитывается количество предложений, использование различных речевых
структур и грамматическая правильность предложений. Ученики-победители данного
тура награждаются звёздочками.
Во время проверки письменного задания
членами жюри учитель предлагает провести физкультминутку или музыкальную паузу.
4 тур. Игра «Аукцион».
Teacher: Now it’s time to play the game. I want you to answer my
questions on the topic “London”.
Участники игры по очереди отвечают на
вопросы учителя по теме «Лондон». Учитель даёт звёздочку за каждый правильный
ответ.
Примерные вопросы:
1.
Who gave London its first name? (The Romans.)
2.
Which is the oldest part of London? (The City.)
3.
Which river runs through London? (The Thames.)
4.
How many bridges are there over the Thames in London? (29.)
5.
How many people live in London? (More than 7 million people.)
6.
Who designed St Paul’s Cathedral? (Christopher Wren.)
7.
Where are the British kings and queens crowned? (St Paul’s Cathedral.)
8.
Which birds, according to legend, protect the Tower of London? (Ravens.)
9.
Where does the British Prime Minister live? (At № 10
Downing Street.)
10.
Which is the most famous shopping street in London? (Oxford Street.)
11.
What is a ‘double-decker’? (A bus.)
12.
Which park is famous for its Speaker’s Corner? (Hyde Park.)
5 тур “The \ - “.
Teacher: Now you’ll have the task on the cards. Use the definite
article where it’s necessary. You’ll
have 2 minutes to do the task.
Участники игры выполняют задание на карточках. По окончании
выполнения задания учащиеся обмениваются работами и взаимопроверяют друг друга.
Задание на карточках:
The
\ -
…..
Houses of Parliament
…..
Tower Bridge
…..
Buckingham Palace
…..
Big Ben
…..
Thames
…..
Whitehall
…..
National Gallery
…..
St. Paul’s Cathedral
…..
Tower of London
…..
Hyde Park
……
City
…..
Trafalgar Square
…..
British Museum
…..
Westminster Abbey
К лючи:
The
\ -
the
Houses of Parliament
Tower Bridge
Buckingham Palace
Big Ben
the
Thames
Whitehall
the
National Gallery
St. Paul’s Cathedral
the
Tower of London
Hyde Park
the
City
Trafalgar Square
the
British Museum
Westminster Abbey
6 тур. “Complete the text”
Teacher: We
are coming to the sixth competition. There is a story about London. Please
complete the text and then try to read it with a good pronunciation and with
the right intonation.
Complete
the text using the words below.
London is the capital of Great
Britain. It is one of the 1_____________ cities in the world. About 7 million
people live here.
London stands on the river Thames. It is a very
old city. London’s history 2_____________with Romans. They 3___________ the
first bridge over the river and that 4_________ the beginning of the City of London.
London is
a big city. There 5_________ so much for people to see in London: palaces,
churches, cathedrals, lots of museums and art 6______________. Madame Tussaud’s
is one of the 7__________ sights of London. A half million people visit it
every year. You can see wax figures of famous people: politicians, actors,
8______________ and the Royalty. It is one of the 9______________ museums in London.
Like
all big cities, London has many parks full of trees, flowers and grass.
___________________________________________________________________________________
Sportsmen,
built, is, was, galleries, most expensive, busiest, began, biggest.
К
лючи:
1
– biggest, 2 – began, 3 – built, 4 – was, 5 – is, 6 – galleries, 7 – busiest, 8
– sportsmen, 9 – most expensive.
Fill
in the gaps (1-9) with a word formed from the words in bold.
London
is the capital of Great Britain. It is one of the 1_____________ cities in
the world. About 7 million people live here.
London
stands on the river Thames. It is a very old city. London’s history
2_____________with Romans. They 3___________ the first bridge over the river
and that 4_________ the beginning of the City of London.
London
is a big city. There 5_________ so much for people to see in London: palaces, churches, cathedrals, lots of museums and art 6______________. Madame
Tussaud’s is one of the 7__________ sights of London. A half million people
visit it every year. You can see wax figures of famous people: politicians,
actors, 8______________ and the Royalty. It is one of the 9______________
museums in London.
Like all big cities, London has many
parks full of trees, flowers and grass.
К лючи:
1 – biggest, 2 – began, 3 – built, 4 –
was, 5 – is, 6 – galleries, 7 – busiest,
8 – sportsmen, 9 – most expensive.
|
big
begin build
be
be
gallery
busy
sportsman
expansive
|
Для
выполнения этого вида работы учащимся раздаются два вида карточек: красные и
зелёные. Работу по зелёным карточкам выполняют учащиеся с низким уровнем
владения английском языком. Ребята должны вставить по смыслу слова уже в
готовой форме.
Ребятам,
работающим по красным карточкам, предлагается заполнить в предложениях пропуски
(1 – 9)соответствующими формами слов, данных справа от каждого предложения.
Материал
для работы по синим и красным карточкам даётся один и тот же.
После взаимопроверки ученики получают одну
звёздочку за слова и ещё одну звёздочку за технику чтения.
7 тур. “How can I get to a bus stop?” “A conversation” Contest
Teacher: Pay attention, will you? Now look at the screen. Try to make a
conversation from these words and then to act it out. Don’t forget to change over.
Участникам
предлагается составить диалог из беспрерывного ряда слов, а затем разыграть его
в парах.
Excusemeyesisthereabusstationnearhereyesthereisisitfarnoitisntitsovertherethankyouverymuchyourewelcome.
8 тур. “What can you say about this sight?”
Teacher: Well done. Now I want you to say some words about the sights
of London. Work in
turn. Each correct sentence gets one star.
Участники по очереди описывают одну из достопримечательностей на
экране, называя по одному предложению. За каждое правильное предложение ученик
получат звёздочку.
Counting the Stars and Rewarding
with Prizes
Teacher: That brings us to the end. Thank you for your work. You were
so active today. Will you count your stars? Who has got the most stars?
So
………. is the winner. You’ll get this diploma and “an excellent mark”. The other
pupils, count your stars and I’ll give you your marks. Your home task is to
write a composition or to make a booklet on the topic “My visiting London”. The lesson is over. You are free. Goodbye, boys and girls. Don’t forget to take a
little face which shows how you are feeling and put it into the basket.
Учитель благодарит
всех за активное участие и объявляет победителями тех, кто набрал наибольшее
количество звёздочек, остальные учащиеся получают оценки. Домашнее задание: написать
сочинение или сделать буклет по теме «Лондон. Достопримечательности Лондона».
Те, кто работал по зелёным карточкам, могут выполнить задание на русском языке.
Уходя из
кабинета учащиеся выбирают карточки, отображающие их настроение, и кладут их в
корзинку.
Оставьте свой комментарий
Авторизуйтесь, чтобы задавать вопросы.