МБОУ
СОШ №3 сл. Большая Орловка
Конспект урока
по английскому языку по теме:
"Средства массовой
информации"
в 8б классе
15.02.2013
Задачи и цели
урока:
I.
Образовательные
Ø
формирование практических умений и навыков
иноязычной речевой деятельности учащихся (в чтении, письме, аудировании,
говорении);
Ø
Совершенствование лексических навыков по теме
«СМИ»; формирование навыков поискового чтения, развитие навыков понимания
иноязычной речи на слух;
Ø
учить правильно употреблять языковые средства,
строить фразы, повышать общую культуру выражения мысли;
Ø
активизация лексики и лексико-грамматических
конструкций при описании различных средств массовой информации;
Ø
учить понимать на слух текст, построенный на
знакомом языковом материале.
II.
Развивающие
Ø
развитие мышления, памяти, логики, воображения;
Ø
развитие знаний, умений и навыков изучаемого языка;
Ø
развитие творческих способностей учащихся;
Ø
развитие самостоятельности;
Ø
развитие кругозора в области изучаемого языка;
Ø
развитие навыков и умений монологической и
диалогической речи.
III.
Воспитательные
Ø
формирование мотивации к изучению иностранного
языка
Ø
воспитание чувства коллективизма, взаимовыручки,
умений работать в паре и группе;
Ø
воспитание культуры общения;
Ø
воспитание толерантного отношения к мнению других
людей.
Ø
расширение представления учащихся о средствах
массовой информации в родной стране и странах изучаемого языка; воспитание
чувства сопричастности к мировой культуре; воспитание культуры общения.
I.
Организационный момент.(Самоопределение к
деятельности. Содержание. Введение в языковую среду, создание благоприятной
атмосферы. Формируемые УУД: Личностные: самоопределение;
коммуникативное: планирование сотрудничества с учителем и сверстниками, умение
слушать и вступать диалог.)
-
Goodday!
-
Sitdown, please! It’s nice to meet you. Get ready for the lesson.
It’s anybody absent today? What date is it today? What’s the weather like
today?
-
Do you like the weather today?
-
What do you usually do in bad weather? (watch TV, listen to
music, play computer games etc.)
-
Look at the screen,please.Each of us is known these things and
uses them in everyday life. Try to guess what we will talk with you today in
class about. What is the Theme of our lesson?
-
Continue this sentence: Our topic is
about …. Mass Media.
-
Okay, at the lesson we are going to speak about Mass media.
( Целеполагание.Содержание. Постановка целей
урока, сообщение темы и плана урока.Формируемые УУД. Регулятивные:
целеполагание. )
-
The Mottos of our lesson are “Live and
learn”,“Tastes differ”, “Two heads are better than one”
II.
Этап актуализации знаний. Речевая разминка.
(Формируемые УУД.Познавательные: умение
ориентироваться в своей системе знаний.)
-
Modern life isn’t impossible without information. Is it true? (Yes,itis.)
-
How do you obtain information?
-
What is mass media associated with? Look at the blackboard. Let’s
make a spider of mass media. Come to the blackboard and choose mass media.
-
Right you are. And wich of the mass media is yor favourite? Give
your reasons.
(P1,
P2 etc…)
-
Which media is the most popular in your family? (P1-…)
-
Thanks for your opinion. It’s rather intersting.
III.
Этап обобщения и систематизации знаний.
(Формируемые УУД.Познавательные: умение
ориентироваться в своей системе знаний.)
-
So student, I see you know the main media. But what are their
definitions?
-
Your task is to match the words and their definitions.
-
Television
-
Newspaper
-
Tabloid
-
The Internet
-
Radio
1)
A paper printed and sold usually daily or
weekly with news, advertisments
2)
The process of sending and receiving
messages through the air, broadcasting programmes for people to listen to
3)
Broadcasting programmes (the news, plays,
advertisments, shows, etc) for people to watch on their television sets.
4)
A newspaper with rather small pages, many
pictures and little serious news.
5)
A way to communicate with your partner
who might be a thousand miles away using the computer
IV.
Работа с текстом
(Формируемые УУД.Коммуникативные: умение оформлять
свои мысли в устной форме,познавательные: умение ориентироваться в своей
системе знаний, умение выбирать адекватные языковые и речевые средства для успешного
решения элементарной коммуникативной задачи, личностные: уважительного
отношения к окружающим.)
- You know TV
now is one of the most important mass media. We can hardly imagine our life
without TV. I think you know much about TV. Prove it answering my questions.
-
How many television channels do you receive in ourvillage?
-
What is your favourite TV channel?
-
How often do you usually watch TV? When do you usually watch TV?
-
What are your favourite programmes?
-
You have a lot of favourite programmes. So the next task is to match each type
of programme on the left with the correct item on the right.
a) nature films 1) football, boxing, swimming
b) quiz shows 2) life of different countries
c) news 3) people try to win prizes by answering
questions
d) soap operas 4) advertisements for products
e) commercials 5) animals, fish, birds, plants,
flowers
f) travel films 6) information about what’s
happening in the world
g) comedies 7) jokes and funny situations
h) sport 8) information for students
i) education programmes 9) story of the daily life of a
family
V.
Этап релаксации. Физ. Минутка\фонет.зарядка
Before
making next exercice revise some english sounds and words with them on our
topic Media. Name please this sound and choose all words with it.
And
now look at the screen, please.Check if you are right or no.
(Формируемые УУД. Познавательные: умение правильно
произносить слова. Регулятивные: умение контролировать правильное произношение.)
VI.
Обучение аудированию
(Формируемые УУД. Познавательная: получение новых знаний.
-
Do you know anything about the media in Britain?Would you like to
get more information about them. We’ll make a trip to Great Britain.Now we are
going to watch the film about newspapers and television in Great Britain. After
watching the film answer, please, the questions. You can see them on the screen.
Read, please, thequestions.
(Формируемые УУД:Познавательные: представлять информацию в виде текста.
Регулятивные: умение выбирать адекватные языковые и речевые средства для
успешного решения элементарной коммуникативной задачи.)
Do you know anything about
the media in Britain?
I.
Try this quiz:
1.
The population of Britain is 59 million. How many people do you think
read a newspaper every?
2.
How many British newspapers do you know? Write their names.
3.
Where can you read a newspaper without touching any paper?
4.
Do you know the names of any British television stations? Write their
name here.
5.
An average how much television do you think many British people watch
every day?
6.
How many British home do you think have a video?
II.
Tick the appropriate columns to indicate the different types of
newspaper, television, radio station in Britain.
|
National
|
Satellite
|
Quality
|
Cable
|
Popular
|
Terrestrial
|
Local
|
Broadsheet
|
Tabloid
|
Commercial
|
News
papers
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TV
stations
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Radio
stations
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
So students, when television arrived, many people predicted that
radio would disappear. They were wrong. Since the arrival of television, radio
audiences has increased, and radio now has more listeners than ever before.
Radio has changed I think that radio has become the most important media for
music.
-
I am sure that all of you know the famous English singer Freddy
Mercury who loved radio very much. Let’s listen to his well-known song
“Radio” and sing it with him.
(Прослушивание и исполнение песни)
VII.
Заключительная часть.
Формируемые УУД. Регулятивные: целеполагание
(постановка задач на основе уже изученного на уроке).
-
Thanks for your participating . You are very active today. Your marks
are…(оценки за урок).
Your
homework will be a message on one of the media. You can express your opinion in
the form of presentation.And now our lesson is over. I hope that the theme of
our lesson was interesting for you. You have on your desks two pictures with
memes. If you liked the lesson, you put a picture a meme with a newspaper into
this box.If not –into that.
Good
bye.
Оставьте свой комментарий
Авторизуйтесь, чтобы задавать вопросы.