Методическая
разработка
внеклассного
мероприятия в 6 классе
по
теме
«Let’s
Travel to Grammarland»
УМК
Биболетовой М.З.
Enjoy
English 5-6 класс
Учитель
английского
языка
МБОУ СОШ №24
Тихомирова
Е.Г.
Орёл
Let’s
Travel to Grammarland.
Цель:
Обобщить знания учащихся по теме: «Времена английского глагола» (Present Perfect,
Past Simple)
Задачи:
1. Образовательная.
Тренировать
учащихся в дифференциации и употреблении Past Simple и Present Perfect
в разных типах предложений.
2. Развивающие.
·
Развивать интерес к изучению английского
языка.
·
Формировать познавательную активность.
·
Развивать внимание, память,
наблюдательность.
3. Воспитательная.
Воспитывать
культуру общения, умение работать в команде.
Оборудование:
картинки, карточки с заданиями, магниты, вырезанные из цветного картона ключи,
ведёрки, диплом для команды-победителя.
Ход
мероприятия.
В игре участвуют 2
команды по 4-6 человек. Учащиеся выполняют ряд грамматических заданий. На доске
картинка с изображением замка. Каждая команда стремится набрать больше ключей и
первыми войти в замок. Ведущая – Miss Grammar
выдаёт ключи от замка.
I. Организационный
момент.
Miss Grammar:
Dear friends! Let me introduce myself. My name is Miss Grammar. I am from
Grammarland. I want to travel with you to Grammarland and to visit this Grammar
Castle. But the way there won’t be easy. You should do some tasks and get as
many golden keys as you can. After that you’ll be able to come into our Grammar
Castle. I wish you good luck and I hope you’ll know much more about English
Grammar. Let’s begin our journey.
II. Step
1.
Setting Out. (Irregular Verbs).
Miss Grammar:
Choose a pair of irregular verbs. They will be your fellow-travellers.
(Каждая команда
получает карточку с предложениями, содержащими II
и III
форму неправильных глаголов. Учащиеся каждой команды читают попарно вслух свои
предложения, находят в них II
и III
форму глагола (выписывают) и называют инфинитив).
Card
1
|
V1
|
V2
|
V3
|
1) I went to
school last year.
2) We saw the film
5 days ago.
3) The birds flew
to the south in autumn.
|
a) He has gone
to school by bike.
b) They have
already seen this film.
c) Mike has flown
to London recently.
|
go
|
went
|
gone
|
|
|
|
|
|
Card
1
|
V1
|
V2
|
V3
|
1) The film began
at 5 o’clock.
2) Alice wrote a letter
last week.
3) I knew him very
well.
|
a) The concert has
already begun.
b) Students have
just written a test.
c) They have known
each other since childhood.
|
begin
|
began
|
begun
|
|
|
|
|
|
(Первый ключ
получает та команда, которая правильно назовёт все глаголы).
III. Step
2.
Be a Lucky Sailor. (Define the tense in the sentences).
Miss Grammar:
We may go on but we have to sail across the river. Who will be the quickest and
the most successful sailor?
(Ведущий читает по
очереди каждой команде по одному предложению. Игроки называют время глагола в
предложении (Past Simple или Present Perfect).
На доске «река» и «лодки»-магниты. Ответив правильно, команда получает 1 очко и
продвигает свою лодку на одну линию вперёд. Получает ключ та команда, которая
быстрее достигнет берега).
Sentences:
1) Last
week I had a birthday party.
2) Jack
has already done his homework.
3) I
have cut my finder with a knife.
4) Did
you swim last summer?
5) Have
you ever read English books?
6) John
took the pen and began to write.
7) Ann
has just taken new photos.
8) I
lost my book last week.
9) She
didn’t water flowers yesterday.
10) He hasn’t come
from school yet.
11) My father repaired
the car last Sunday.
12) I have found a
little kitten in the street.
IV. Step
3.
Fisherman. (Is Your Sentence Correct?)
Miss Grammar:
It’s high time to have a snack. Let’s go fishing and catch «right» fish.
(Перед каждой
командой по две корзинки или ведёрка с надписями «Right»
и «Wrong»
и два набора рыбок. На каждой рыбке написано предложение в Past Simple или в Present Perfect.
В некоторых предложениях допущены ошибки. Игроки из каждой команды по очереди
берут одну рыбку. Определив, правильно ли составлено предложение на ней, кладут
рыбку в соответствующую корзинку. Выигрывает и получает ключ та команда,
которая правильно распределила предложения).
Sentences:
1) You
have done your homework already?
2) I
haven’t seen a film on TV yesterday.
3) I
ate a lot of sweets when I was a child.
4) I
didn’t find my pen yet.
5) Were
you ever in Moscow?
6) I
lost my watch a week ago.
7) I
have just seen your brother in the park.
8) They
have already built the bridge.
9) He
wrote the letter already.
10) She hasn’t written
to me since April.
11) I have never met
this man.
12) Where you spent
your last weekend?
_____________________________________________________________________________
Key «Right»
3,
6, 7, 8, 10, 11. «Wrong»
1, 2, 4, 5, 9, 12
V. Step
4.
Planting Flowers. (Adverbial modifiers).
Miss Grammar:
Now we are passing through the magic garden where you must plant flowers into
proper place.
Lately, ever, never,
since –
Learn what each word here
means!
Just, already, not yet,
yet –
Present Perfect will be
glad!
Put the adverbial
modifiers in the right place.
Карточки для
команд:
Card
1
1) (ever) Have you
been to London?
2) (already) Be
quiet! The concert has begun.
3) (a week ago) She
sent the letter.
4) (yet) She has
not fed her parrot.
|
Card
2
1) (last year) She
went to Moscow.
2) (never) Jack has
been a good student.
3) (just) He has
done his homework.
4) (yesterday) I
visited my sister.
|
(Ключ получает та
команда, которая правильно расставит наречия времени).
VI. Step
5.
Gathering Apples. (From word to sentence).
Miss Grammar:
Well done! And now let’s try to gather apples.
(Каждая команда
получает карточку с отдельными словами, из которых составляет предложения.
Победитель в этом конкурсе тот, кто быстрее и правильно составит предложения).
Card
1
1) Did, buy,
yesterday, you, new, a, gone?
2) Already, we,
read, this, book, have.
3) Play, I, last,
didn’t, chess, week.
|
Card
2
1) Broke, the cat,
2 days, the vase, ago.
2) The Zoo, John,
has, to, been, never.
3) You, already,
have, your room, cleaned?
|
VII. Step
6.
Make a Conquest of the Dragon.
(Asking
questions)
Miss Grammar:
Look! We are coming to a four-headed dragon. Try to do your best to win the
battle with him.
(На доске
изображение дракона с 4-мя головами. На каждой голове написано вопросительное
слово: Who?
What?
Where?
When?
Каждая команда выбирает карточку с предложением, к которому нужно задать
специальные вопросы с этими вопросительными словами).
Sentence 1
Children played
hide-and-seek in the park yesterday.
|
Sentence
2
My uncle has
been to Australia lately.
|
VIII.
Step 7. Climb the Tower.
(Translate the sentences)
Miss Grammar:
Hurrah! You were lucky. Now we are at the foot of our Castle. You’ll be able to
climb its Tower if you translate my sentences correctly.
(На доске
изображение башни со ступеньками по количеству предложений. Командам даётся
время для перевода предложений. В случае удачного перевода команда
передвигается на одну ступеньку вверх (с помощью магнита). Выигрывает и
получает ключ команда, которая первая преодолела все ступени).
Card
1
1) Кто пил молоко вчера?
2) Я ещё не
прочитал эту книгу.
3) Мы
купили новую машину в прошлом году.
4) Он уже
сходил в библиотеку.
5) Я
никогда не ел такого вкусного торта.
|
Card
2
1) Я уже
сделал уроки.
2) Летом мы
ездили в Москву.
3) Ты был
когда-нибудь в этом музее?
4) Мы уже
позавтракали.
5) Урок
только что начался.
|
IX. Step
8.
Think of Another.
Miss Grammar:
We have almost reached the place. Look around! You can see different things
here. Let’s imagine how to use these things.
(На доске картинки
с изображением предметов и глаголы. Команды выбирают картинку с предметом и
составляют предложение о том, что они делали с этим предметом, употребляя
подходящий глагол в Present perfect или Past Simple.
Задача другой команды придумать предложение с тем же предметом, но подобрать
другой глагол).
Things:
|
Verbs
|
|
a watch
a cat
a pen
a flower
a dress
a bird
a letter
|
see
find
give
take
buy
bring
draw
write
feed
fly
|
A watch
Team 1: I have
bought a new watch recently.
Team 2: I lost
my watch last month.
|
За каждый
правильный ответ команда получает очко. Последний ключ получает та команда,
которая набрала больше очков в этом конкурсе.
X. Подведение
итогов.
Miss Grammar:
All of you tried to do your best. But the team «________» was more successful.
It has got more keys than other one. So it has a right to come into our Grammar
Castle and is awarded a Diploma.
Оставьте свой комментарий
Авторизуйтесь, чтобы задавать вопросы.