Класа 8
Тема: Стэриле де агрегаре а
субстанцей
Типул: де ынтэрире а материалулуй предат
Скопул лекцией:
де ынвэцэмынт: а репета , женерализа ши
систематиза материалул предат;
-а перфекциона деприндериле де калкул,
проблемелор кантитативе ши калитативе;
де дезволтаре: а дезволта посибилитэциле
комуникативе, а куноштинцелор причеперилор, деприндерилор ши гындиря ложикэ;
- а форма ла елевь деприндеря де а
евиденция принчипалул дин материалул дат
де едукаре: а едука капачитатяде а ведя
физика дин журул сэу;
-а едука култура ворбирий орале ши ын
скрис , култура лукрулуй ын груп.
Утилаже : компьютер, пахаре, пипете,
спирт, апэ, фише ку проблеме.
Планул лекцией:
1. Момент
организаторик.
2. Ынчепут
мотивационал.
3. Лукрул
ын группе.
4. Момент
де рекреацие.
5. Рефлексие.
Момент организаторик.
Мерсул лекцией.
Бунэ зиуа елевь! Астэзь ла лекцие ной вом
репета ши вом ынтэри куноштинцеле кэпэтате ла тема”Стэриле де агрегаре а
субстанцей”
Ынчепут мотивационал. (Арэтэм ла елевь
стэриле де агрегаре а субстанцей,
демонстраря ла компьютер).
Ынтребэрь пентру елевь:
1. Дин че констэ субстанца.
2. Че фел де енержие се нумеште енержие
интернэ а корпулуй?
3. Де ла че депинде енержия интернэ а
корпулуй?
4. Кум се поате де скимбат енержия
интернэ?
5. Ын че стэрь де агрегаре се поате афла
субстанца?
6. Че деосебеск о старее де агрегаре де
алта?
7. Че прочес се нумеште топире?
Кристализаре?
8. Че прочес се нумеште евапораре?
Конденсаре?
9. Кум се скимбэ енержия интернэ ла тречеря
динтр-о старе ын алта?
10. Де че четэцений че трэеск ла полул
норд ын зи де жер, ышь унг фаца ку грэсиме?(витеза евапорэрий грэсимий есте
микэ ,деачея фаца ну ынгяцэ репеде)
11. Че требуе сэ фачець ка прочесул
евапорэрий сэ се петрякэ май репеде?
12. Де че вара оамений се стэруе сэ цинэ
унтул ын апэ?(деачея , кэ се евапора апа апой унтул).
Лукрул ын групп.
Акум о сэ лукрэм ын групп.Фиекаре групэ
примеште ынсэрчинаре, о ындеплинеште,фаче конклузие ши лэмуреште.
Ынсэрчинэриле сынт дате ла сфыршитул конспектулуй.
Фачем конклузий: витеза евапорэрий депинде
де фелул ликидулуй, де супрафацэ, де температурэ ши вынт.
Момент де рекреацие . Жимнастикэ пентру
окь (привим ла ун пункт ындепэртат, апой ла унул апропият, фачем астфел де
кытева орь).
Лукрул ку фишеле.
1. Ын
локул пунктелор пунець мэримиле физиче.
2. Униць
прин линий валориле мэримилор физичек у денумиря.
3. Резолваць
проблема.
4. Резолваць
проблемеле графиче.
Ла сфыршитул
лекцией ле дау елевилор анкете пе каре елевий о ындеплинеск.
Анализа
лекцией
Фамилия
Нумеле_______________________________________________
Ынсэрчинаря 1 (лукрул ку
фишеле)________(нотаря пынэ ла 3 балурь)
Ынсэрчинаря 2 (резолваря проблемелор)____(
нотаря пынэ ла 3 балурь)
Ынсэрчинаря 3 (ынсэрчинаря
експерименталэ)_____________________
(пынэ ла 4 балурь)
Мие мь-а плэкут ла лекцие Да
Ну (сублинияць)
Мие мь-а плэкут чел май мулт :
експериментеле , проблемеле , тестеле
(сублинияць)
1 групэ
1 Пе о фоае де хыртие ку ажуторул
пипетей пунець кыте о пикэтурэ де апэ ши спирт.Че о сэ обсерваць? Фачець
конклузие.
2 Пе 2 хыртий ку ажуторул пипетей пунем
кыте о пикэтурэ де спирт.Уна о пунем де о парте,яр а 2 пунець-о ын позицие
вертикалэ .Че о сэ обсерваць? Фачець конклузие.
2 групэ
1 Ку ажуторул пипетей пунець кыте о
пикэтурэ де апэ ши спирт пе о хыртие ши пе палмэ .Че о сэ обсерваць? Фачець
конклузие.
2 Пе 2 хыртий ку ажуторул пипетей пунем
кыте о пикэтурэ де спирт.Уна о пунем де о парте,яр а 2 пунець-о ын позицие
вертикалэ .Че о сэ обсерваць? Фачець конклузие.
3 групэ
1 Ку ажуторул пипетей пунець кыте о
пикэтурэ де спирт пе 2 хыртий.Уна о пунець ла о парте, яр пе алта фачець
вынт. Че о сэ обсерваць пе амбеле хыртий? Фачець конклузие.
2 Пе 2 хыртий ку ажуторул пипетей пунем
кыте о пикэтурэ де спирт.Уна о пунем де о парте,яр а 2 пунець-о ын позицие
вертикалэ .Че о сэ обсерваць? Фачець конклузие.
Фиша 1
1.Ын лок де пункте пунець мэримя физикэ:
1. Q=…*m*(t2-t1)
–кантитатя де кэлдурэ нечесарэ пентру ынкэлзиря корпулуй сау рэчиря луй ;
2. Q=q*….
–кантитатя де кэлдурэ че се елименэ ла ардеря комбустибилулуй ;
3. Q=…*m –
кантитатя де кэлдурэ нечесарэ пентру топире;
4.Q=L*… - кантитатя де кэлдурэ
нечесарэ пентру а трансформа ликидул де орьче масэ ын вапорь .
Фиша 2
Униць ку ажуторул линиилор мэримиле
физиче ку денумиря лор кореспунзэтоаре:
|
кантитатя де кэлдурэ
|
маса
|
кантитатя спечификэ де топире
|
енержия
|
умедитатя релативэ а аерулуй
|
кантитатя спечификэ де ардере
|
кантитатя спечификэ де вапоризаре
|
капачитатя термикэ
|
температура
|
Фиша 3
Репетаря мэримилор ши формулелор физиче
де базэ
Прочесул физик
|
Мэримя физикэ
|
Кум се нотязэ
|
Ын че се
мэсоарэ
|
Кантитатя де кэлдурэ
|
|
|
|
Ынкэлзиря
(рэчиря)
|
|
|
|
Топиря
(кристализаря)
|
|
|
|
Вапоризаря
(конденсаря)
|
|
|
|
Ардеря
комбустибилулуй
|
|
|
|
А)
Резолвэм проблеме- табеле: ( ноте «3», «4», «5»)
Пе нота«3»:
Субстанца
|
m, кг
|
L, Дж/кг
|
Q, Дж
|
спирт
|
2
|
0,9*106
|
?
|
А) 0,9 Мж; Б) 1,8 Мж; В) 0,2 Мж.
Пе нота«4»:
Субстанца
|
m, кг
|
Q, Дж
|
∆t, oC
|
апа
|
?
|
168 кж
|
20
|
А) 3кг; Б) 2кг; В) 1кг.
Пе нота«5»:
Субстанца
|
m, кг
|
^ C, ж/кг*град
|
t2, oC
|
t1, oC
|
Q, ж
|
?
|
100г
|
?
|
35
|
15
|
260
|
А) 140 ж/кг*град, плумбул; Б) 250ж/кг*град, аржинт; В)130 ж/кг*град, аур.
Пе нота«3»:
Субстанца
|
m, кг
|
L, Дж/кг
|
Q, Дж
|
апа
|
2,5
|
2,3 Мж/кг
|
?
|
А)0,575 Мж; Б) 57,5 Мж; В) 5,75 Мж.
Пе
нота«4»
Субстанца
|
m, кг
|
λ, ж/кг
|
Q, ж
|
T, oC
де топире
|
оцелул
|
2,5 т
|
?
|
?
|
?
|
Q: А) 210 Мж; Б)420 Мж; В)125 Мж.
Пе нота «5»
Субстанца
|
m, кг
|
^ C, ж/кг*град
|
∆t,
град
|
Q, ж
|
апа
|
?
|
?
|
100
|
9,24 ж
|
А)21; Б) 22; В)23.
Оставьте свой комментарий
Авторизуйтесь, чтобы задавать вопросы.