Инфоурок Химия Другие методич. материалыУроки на крымскотатарском языке на тему

уроки на крымскотатарском языке на тему

Скачать материал

8 сыныф      Мевзу: «Темиз мадделер ве къарышмалар» .

 

Дерсининъ макъсаты: мадделер ве къарышмаларыны бильгилерини теренлеттирмек , оларны фаркъ этиек ве тасвирлемек.

Алетлер: сув , шекер, бор , стаканлар.

Дерсининъ кетишаты:

1.     Тешкирюв вакъыты.

2.     Эв вазифени тешкирюв: джисимлер, мадделер , химия фени, химия элементлери – не олгъанынъы айтып беринъиз.

3.     Мешгъулиет: джесимлерини айрынъыз:

стакан, кислород, кунесюв( ртуть) , анахтар, сув, буз, демир, мых, керамет, киречь, гипс.

4.     6-ы окъуджи харитасыларнен чалыша.

5.     Янъы мевзу.( тезислер)  Бугунь биз темиз мадделерини ве къарышмларыны айырламагъа огренеджемиз.Мадделер неден теркип олалар? ( Молекулалардан.)

6.     Сувнен теджрибе: фильджангъа сув къоюнъыз ве бираз вакъыттан сонъ не коресиз? Сувнынъ севиеси ахлаша. Даа бираз вакъыт кечсе фильджанда сув къалмаз. Бундан себеп булутлар тешкиль ола ве ягъмур ягъа.Сувнынъ молекуллары эр ерде бир тюрлю олалар.Лякин сувнынъ хусусиетлери ( состав примесей0 тюрлю ола биле.Энъ темиз ягъмур сувудыр, къайнатыш дереджеси , бузламакъ дереджеси даима  бир дир , 40С ибарет ,( плотность ) сыкълыкъ         =1кг/л.

 

7.     Теджрибе:.Бир стаканда туз иритемиз, экинджисине бор къоямыз.Бу      къарышмаламалар неден фаркълары бар.?

А)Раствор- бу системада бир маддени молекулалары экинджи маддени молекулалары арасында къарышип тура.

Б) Взвесь – бу системаларда сувнынъ молекулалары буюк дериджеликлернинъ къарыша.

Мисаль : Сют – къарышма ола (ягънен сув къарышкъан)

 

8.     Нетидже чыкъарамыз. Бугунъ сиз не бильдинъиз?

Меселе 1. Къуюдан су алгъанынызда топракъ да ичине тюштю.Насыл этип сувны темизледжесиз ? ( сливание жидкости с осадка называется декантация).

 

9.     Эв вазифеси :  5-джи параграфны окъумакъ, мешгъулиетни беджермек.

 

 

Оджа :   Чалбаш А.Р.

__дерс                                                                                       __________200__с

 

 

8 сыныф                              Мевзу « Мадделер .Темиз мадделер ве къарышмалар.»

Дерсининъ макъсаты:

мадделер  ве къарышмаларырны хусусиетлерини текрарлав  , талебелерге  мадделернинъ , материаллар деген анълатмаларынынъ текрарлав , къарышмаларнынъ айырыши ве химия экспериментлерметодикасыны бильмек.

Дерснинъ чешити: комбинаторик .

Ишнинъ  шекили : субет , корсетюв, икяе, группаларда иш истинат схемаларнен чалышув.

Донатмалар : фильтр, сюзгюч, дистиллятор, бор, сув, ягъ,химия савутлары

 

Дерснинъ кетишаты: 1. Тешкилий къысым.

2. Эв ишини тешкирюви.

3. Фронталь субетлешюв.

1.Химия фени не огрене?

2.Физикавий джисим неге айтыла?

3.Химия маддеси не дир?

4.Физикавий джисимлерни ве химия мадделерни мисаль этип кетиринъиз.

( мых – демир,чыракъ- парафин, отургъыч- целлюлоза. Ваза- джам)

5.Мадделер насыл къысымлардан олалар( атом, молекула. Ионлар)

6. табиатшинаслыкъ курсындан текрарланъыз: насыл этип мадделер бири- биринден айырыла.( химия ве физика хусусиетлеринден)

7. Къайсы агрегат ибаретинде мадделер олалар?( газ алында, ишинген алда, къатты алда)

 

Янъы мевзу .

1.     Истинат ( опорные) бильгилерни актуаль ишлемеси.

2.     Физикий ве химиявий мадделерини хусусиетлерининъ мисаллерни айтынъыз.

 Мадделерни хусусиетлери – бу алметлер , мадделернинъ бири-бирине ошамасы ве айрышы корьсетелер.

Физикавий                                                               Химиявий

Агрегат ибаретинден тюсю, лезети ,              химиявий къошмаларны ве                        башкъа мадделернен       

 къокъусы, сыджакъ ве электрик                                 къарышылыкъкълы тесир

 кечириши , сувда иритмеси ,                                        этмеси

къайнатма температурасы

 

 

« Зынджырчыкъны» айтып беринъиз

мадделер ---материал----физикавий джесим( талебелер дефтеринде язалар ве бир-экиси айтып берелер)

 

СУБЕТ

3.     Темиз мадделерини табиатта мумкюнми расткетирмеге? ( алмаз , графит, къая буллюри).Табиатта чокъсы мадделер къарышмалар расткелелер.

4.     Темиз мадделери къарышмалардан не фаркъы бар?

5.     Темиз мадделер даимий хусусиетлерини ве даимий теркипли олмалы.Къарышмаларны теркиби тюлю ола: айры мадделерини хусусиетлери саклана .

Хусусиетте олгьан мадделерни аыйрмакъ мумкюн.

Мисаль: темиз алтын- йымшакъ металл, Алтынны къайнагъы – бу алтын ве башкъа металларынен къарышмасы. Олар къавий ола ве шеклини( форма) сакълай . Лякин алтын бу къарышмалаларда сильте муитинде ( щелечи) ве экшиликрде иримий .

 

КЪАРЫШМАЛАР

 

Бир тюрлю                                                                чешит  тюрлю

Мадделеринининъ мумкюн                                   Мадделерини айырмагъа                   мумкюн дегиль( сув ве шекер)

Айырмагъа мумкюн ( сув ве топракъ)

 

 

Дефтерлеринде озюнъиз язынъыз ( талебелер бир эки мисаллерни язалар ве айталар ).

3. Къарышмаларны мумкюн айырмагъа.

 

Корьсетме ( демонстрационный опыт)

Субет

Бу къарышмаларны насыл айырмакъ мумкюн

1. Бор ве сув        1. Тыныкъ( отстаивать) турып темизлине. Фильтирлемек( корьсетме)

2. Ягъ ве сув         2. Декантация  ве къайнатув.

 

 

4 Группаларда чалышув.

Меселе: « Мадделерни болюнъиз» . (планны чезмек керек)( 4 дакъкъа)

( Балаларыны 4 талебелелер группаларгъа болемиз.)

1 группа   туз+ сув+ бор.

2 группа   ягъ+ сув+туз

3 группа   демир + сув+ топракъ

4 группа топракъ + сув+ спирт

Эр группадан бирер талебе меселени чезювини айтып бере.

 

4 Дерсининъ нетиджеси

Бугунь биз не бильдик?

Истинат схеманы толдурув.

                                                Химия мадделер                        Къарышмалар

Теркибинден

Даимиетли( постоянные)

Денъишмели( непостоянные)

Хусусиетлеринден

даимийли

Теркибиинден багълалы олмалы

Болювине коре

Физикавий болюнмей

Физикавий усулларнен больмек мумкюн

 

 

6.     Эв вазифеси

…. параграф  окъумакъ     с.     меселелерни чезюв

Иджадий иш.

1)    Къарышманынъы болювини планыны чезинъиз : туз+ демир талаши+ сув+ тахта талаши (опилки)

2)    Озюнъиз бильген мадделернден къарышманы тизинъиз ве оны болювини планыны чезинъиз.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 сыныф

…   дерс

Мевзу Элементлерининъ   валентность шекилинде бинар (эки атом) къошмаларны тертип этюв

Макъсат: продолжить формировать умения на основе знаний валентности , составлять формулы бинарных соединений  и по формулам определять валентность атомов химических элементов ; обобщить и углубить знания о химической формуле , составе простых и сложных веществ . подгоовка к тематическому оцениванию.

Дерснинъ чешити: бильгилерни теренлемек  ве умумийлиштермек

 Ишнинъ шекили: фронталь субет , истинат схемадан чалышув , мустакъиль иш , лаборатор иши.

Донатмалар : Химиявий элеменлерининъ периодик системасы.

Дерснинъ кетишаты:

1.     Тешкильэтюв

2.     Эв ишини тешкерюв.( талебелер еринден айталар.)

3.     Бильгилерни пекитюв .

1 вазифе .Тахтада мадделерининъ формулалары язылгъан .Балалар бирер-бирер чыкъып  валентностьни язалар

Оджанен берабер тешкеремиз

 

2.Группаларгъа къошуламыз .

Вазифе. Периодик системадан валентностке коре 3 атом тапамыз

1 группа – 1                         Эр бир группадан 1 талебеге сез бериле

2 группа-  2

3 группа – 3

4 группа – 4

 

4.     Бильгилерни систематик этюви .

1.     Формулаларны  чезюв ичюн къайсы къаиделерининъ бильмек керек .

( сумма единиц валентности атомов одного элемента равно сумме единиц валентности атома другого элемента в бинарном соединении)

2.     Группаларгъа мевзу : формулаларны чезюв.

1 группа

2 группа

3 группа

4 группа

Мевзулар тахтада языла ве тешкериле.

 

5 .ОЮН   « Хач- сыфыр»( крестики – нолики)

 

ютукъ елу ( выигрышный путь) 1 валентлик металлар

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                     3-  валентлик металлар

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.Экспресс – контроль( тест)

Вариант 1 , 2.

Джевапларны «анахтарларнен» тешкеремиз

1 вариант

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Д

И

М

е

н

д

е

л

е

е

в

  

2 вариант

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

М

В

Л

о

м

о

н

о

с

о

в

 

7. Эв вазифеси  _____ с. къаиделерини текрарлав ,       меселерини чезюв

 

 

 

 

 

 

 

Просмотрено: 0%
Просмотрено: 0%
Скачать материал
Скачать материал "Уроки на крымскотатарском языке на тему"

Методические разработки к Вашему уроку:

Получите новую специальность за 2 месяца

Специалист по автотранспорту

Получите профессию

Бухгалтер

за 6 месяцев

Пройти курс

Рабочие листы
к вашим урокам

Скачать

Краткое описание документа:

8 сыныф      Мевзу: «Темиз мадделер ве къарышмалар» .

 

Дерсининъ макъсаты: мадделер ве къарышмаларыны бильгилерини теренлеттирмек , оларны фаркъ этиек ве тасвирлемек.

Алетлер: сув , шекер, бор , стаканлар.

Дерсининъ кетишаты:

1.     Тешкирюв вакъыты.

2.     Эв вазифени тешкирюв: джисимлер, мадделер , химия фени, химия элементлери – не олгъанынъы айтып беринъиз.

3.     Мешгъулиет: джесимлерини айрынъыз:

стакан, кислород, кунесюв( ртуть) , анахтар, сув, буз, демир, мых, керамет, киречь, гипс.

4.     6-ы окъуджи харитасыларнен чалыша.

5.     Янъы мевзу.( тезислер)  Бугунь биз темиз мадделерини ве къарышмларыны айырламагъа огренеджемиз.Мадделер неден теркип олалар? ( Молекулалардан.)

6.     Сувнен теджрибе: фильджангъа сув къоюнъыз ве бираз вакъыттан сонъ не коресиз? Сувнынъ севиеси ахлаша. Даа бираз вакъыт кечсе фильджанда сув къалмаз. Бундан себеп булутлар тешкиль ола ве ягъмур ягъа.Сувнынъ молекуллары эр ерде бир тюрлю олалар.Лякин сувнынъ хусусиетлери ( состав примесей0 тюрлю ола биле.Энъ темиз ягъмур сувудыр, къайнатыш дереджеси , бузламакъ дереджеси даима  бир дир , 40С ибарет ,( плотность ) сыкълыкъ         =1кг/л.

 

7.     Теджрибе:.Бир стаканда туз иритемиз, экинджисине бор къоямыз.Бу      къарышмаламалар неден фаркълары бар.?

А)Раствор- бу системада бир маддени молекулалары экинджи маддени молекулалары арасында къарышип тура.

Б) Взвесь – бу системаларда сувнынъ молекулалары буюк дериджеликлернинъ къарыша.

Мисаль : Сют – къарышма ола (ягънен сув къарышкъан)

 

8.     Нетидже чыкъарамыз. Бугунъ сиз не бильдинъиз?

Меселе 1. Къуюдан су алгъанынызда топракъ да ичине тюштю.Насыл этип сувны темизледжесиз ? ( сливание жидкости с осадка называется декантация).

 

9.     Эв вазифеси :  5-джи параграфны окъумакъ, мешгъулиетни беджермек.

 

 

Оджа :   Чалбаш А.Р.

__дерс                                                                                       __________200__с

 

 

8 сыныф                              Мевзу « Мадделер .Темиз мадделер ве къарышмалар.»

Дерсининъ макъсаты:

мадделер  ве къарышмаларырны хусусиетлерини текрарлав  , талебелерге  мадделернинъ , материаллар деген анълатмаларынынъ текрарлав , къарышмаларнынъ айырыши ве химия экспериментлерметодикасыны бильмек.

Дерснинъ чешити: комбинаторик .

Ишнинъ  шекили : субет , корсетюв, икяе, группаларда иш истинат схемаларнен чалышув.

Донатмалар : фильтр, сюзгюч, дистиллятор, бор, сув, ягъ,химия савутлары

 

Дерснинъ кетишаты: 1. Тешкилий къысым.

2. Эв ишини тешкирюви.

3. Фронталь субетлешюв.

1.Химия фени не огрене?

2.Физикавий джисим неге айтыла?

3.Химия маддеси не дир?

4.Физикавий джисимлерни ве химия мадделерни мисаль этип кетиринъиз.

( мых – демир,чыракъ- парафин, отургъыч- целлюлоза. Ваза- джам)

5.Мадделер насыл къысымлардан олалар( атом, молекула. Ионлар)

6. табиатшинаслыкъ курсындан текрарланъыз: насыл этип мадделер бири- биринден айырыла.( химия ве физика хусусиетлеринден)

7. Къайсы агрегат ибаретинде мадделер олалар?( газ алында, ишинген алда, къатты алда)

 

Янъы мевзу .

1.     Истинат ( опорные) бильгилерни актуаль ишлемеси.

2.     Физикий ве химиявий мадделерини хусусиетлерининъ мисаллерни айтынъыз.

 Мадделерни хусусиетлери – бу алметлер , мадделернинъ бири-бирине ошамасы ве айрышы корьсетелер.

Физикавий                                                               Химиявий

Агрегат ибаретинден тюсю, лезети ,              химиявий къошмаларны ве                        башкъа мадделернен       

 къокъусы, сыджакъ ве электрик                                 къарышылыкъкълы тесир

 кечириши , сувда иритмеси ,                                        этмеси

къайнатма температурасы

 

 

« Зынджырчыкъны» айтып беринъиз

мадделер ---материал----физикавий джесим( талебелер дефтеринде язалар ве бир-экиси айтып берелер)

  СУБЕТ

3.     Темиз мадделерини табиатта мумкюнми расткетирмеге? ( алмаз , графит, къая буллюри).Табиатта чокъсы мадделер къарышмалар расткелелер.

4.     Темиз мадделери къарышмалардан не фаркъы бар?

5.     Темиз мадделер даимий хусусиетлерини ве даимий теркипли олмалы.Къарышмаларны теркиби тюлю ола: айры мадделерини хусусиетлери саклана .

Хусусиетте олгьан мадделерни аыйрмакъ мумкюн.

Мисаль: темиз алтын- йымшакъ металл, Алтынны къайнагъы – бу алтын ве башкъа металларынен къарышмасы. Олар къавий ола ве шеклини( форма) сакълай . Лякин алтын бу къарышмалаларда сильте муитинде ( щелечи) ве экшиликрде иримий .

 

КЪАРЫШМАЛАР

 

Бир тюрлю                                                                чешит  тюрлю

Мадделеринининъ мумкюн                                   Мадделерини айырмагъа                   мумкюн дегиль( сув ве шекер)

Айырмагъа мумкюн ( сув ве топракъ)

 

 

Дефтерлеринде озюнъиз язынъыз ( талебелер бир эки мисаллерни язалар ве айталар ).

3. Къарышмаларны мумкюн айырмагъа.

 

Корьсетме ( демонстрационный опыт)

Субет

Бу къарышмаларны насыл айырмакъ мумкюн

1. Бор ве сув        1. Тыныкъ( отстаивать) турып темизлине. Фильтирлемек( корьсетме)

2. Ягъ ве сув         2. Декантация  ве къайнатув.

 

 

4 Группаларда чалышув.

Меселе: « Мадделерни болюнъиз» . (планны чезмек керек)( 4 дакъкъа)

( Балаларыны 4 талебелелер группаларгъа болемиз.)

1 группа   туз+ сув+ бор.

2 группа   ягъ+ сув+туз

3 группа   демир + сув+ топракъ

4 группа топракъ + сув+ спирт

Эр группадан бирер талебе меселени чезювини айтып бере.

 

4 Дерсининъ нетиджеси

Бугунь биз не бильдик?

Истинат схеманы толдурув.

                                                Химия мадделер                        Къарышмалар

Теркибинден

Даимиетли( постоянные)

Денъишмели( непостоянные)

Хусусиетлеринден

даимийли

Теркибиинден багълалы олмалы

Болювине коре

Физикавий болюнмей

Физикавий усулларнен больмек мумкюн

 

 

6.     Эв вазифеси

…. параграф  окъумакъ     с.     меселелерни чезюв

Иджадий иш.

1)    Къарышманынъы болювини планыны чезинъиз : туз+ демир талаши+ сув+ тахта талаши (опилки)

2)    Озюнъиз бильген мадделернден къарышманы тизинъиз ве оны болювини планыны чезинъиз.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 сыныф

…   дерс

Мевзу Элементлерининъ   валентность шекилинде бинар (эки атом) къошмаларны тертип этюв

Макъсат: продолжить формировать умения на основе знаний валентности , составлять формулы бинарных соединений  и по формулам определять валентность атомов химических элементов ; обобщить и углубить знания о химической формуле , составе простых и сложных веществ . подгоовка к тематическому оцениванию.

Дерснинъ чешити: бильгилерни теренлемек  ве умумийлиштермек

 Ишнинъ шекили: фронталь субет , истинат схемадан чалышув , мустакъиль иш , лаборатор иши.

Донатмалар : Химиявий элеменлерининъ периодик системасы.

Дерснинъ кетишаты:

1.     Тешкильэтюв

2.     Эв ишини тешкерюв.( талебелер еринден айталар.)

3.     Бильгилерни пекитюв .

1 вазифе .Тахтада мадделерининъ формулалары язылгъан .Балалар бирер-бирер чыкъып  валентностьни язалар

Оджанен берабер тешкеремиз

 

2.Группаларгъа къошуламыз .

Вазифе. Периодик системадан валентностке коре 3 атом тапамыз

1 группа – 1                         Эр бир группадан 1 талебеге сез бериле

2 группа-  2

3 группа – 3

4 группа – 4

 

4.     Бильгилерни систематик этюви .

1.     Формулаларны  чезюв ичюн къайсы къаиделерининъ бильмек керек .

( сумма единиц валентности атомов одного элемента равно сумме единиц валентности атома другого элемента в бинарном соединении)

2.     Группаларгъа мевзу : формулаларны чезюв.

1 группа

2 группа

3 группа

4 группа

Мевзулар тахтада языла ве тешкериле.

 

5 .ОЮН   « Хач- сыфыр»( крестики – нолики)

 

ютукъ елу ( выигрышный путь) 1 валентлик металлар

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                     3-  валентлик металлар

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.Экспресс – контроль( тест)

Вариант 1 , 2.

Джевапларны «анахтарларнен» тешкеремиз

1 вариант

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Д

И

М

е

н

д

е

л

е

е

в

  

2 вариант

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

М

В

Л

о

м

о

н

о

с

о

в

 

7. Эв вазифеси  _____ с. къаиделерини текрарлав ,       меселерини чезюв

 

 

  

Скачать материал

Найдите материал к любому уроку, указав свой предмет (категорию), класс, учебник и тему:

6 626 081 материал в базе

Скачать материал

Другие материалы

  • 04.10.2020
  • 429
  • 0
«Химия. Базовый уровень», Габриелян О.С.

Вам будут интересны эти курсы:

Оставьте свой комментарий

Авторизуйтесь, чтобы задавать вопросы.

  • Скачать материал
    • 07.01.2015 404
    • DOCX 59.5 кбайт
    • Оцените материал:
  • Настоящий материал опубликован пользователем Чалбаш Асие Рустемовна. Инфоурок является информационным посредником и предоставляет пользователям возможность размещать на сайте методические материалы. Всю ответственность за опубликованные материалы, содержащиеся в них сведения, а также за соблюдение авторских прав несут пользователи, загрузившие материал на сайт

    Если Вы считаете, что материал нарушает авторские права либо по каким-то другим причинам должен быть удален с сайта, Вы можете оставить жалобу на материал.

    Удалить материал
  • Автор материала

    Чалбаш Асие Рустемовна
    Чалбаш Асие Рустемовна
    • На сайте: 9 лет и 1 месяц
    • Подписчики: 12
    • Всего просмотров: 10310
    • Всего материалов: 6

Ваша скидка на курсы

40%
Скидка для нового слушателя. Войдите на сайт, чтобы применить скидку к любому курсу
Курсы со скидкой

Курс профессиональной переподготовки

Менеджер по туризму

Менеджер по туризму

500/1000 ч.

Подать заявку О курсе

Курс профессиональной переподготовки

Биология и химия: теория и методика преподавания в профессиональном образовании

Преподаватель биологии и химии

500/1000 ч.

от 8900 руб. от 4450 руб.
Подать заявку О курсе
  • Сейчас обучается 46 человек из 26 регионов

Курс повышения квалификации

Методика реализации образовательного процесса и мониторинг эффективности обучения по дисциплине «Химия» в соответствии с требованиями ФГОС СПО

72 ч. — 180 ч.

от 2200 руб. от 1100 руб.
Подать заявку О курсе
  • Сейчас обучается 87 человек из 34 регионов

Курс профессиональной переподготовки

Педагогическая деятельность по проектированию и реализации образовательного процесса в общеобразовательных организациях (предмет "Химия")

Учитель химии

300 ч. — 1200 ч.

от 7900 руб. от 3950 руб.
Подать заявку О курсе

Мини-курс

Современные подходы к духовно-нравственному воспитанию дошкольников

6 ч.

780 руб. 390 руб.
Подать заявку О курсе

Мини-курс

Развитие мотивации к обучению

4 ч.

780 руб. 390 руб.
Подать заявку О курсе
  • Сейчас обучается 138 человек из 42 регионов

Мини-курс

Техники визуализации в учебном процессе

3 ч.

780 руб. 390 руб.
Подать заявку О курсе
  • Сейчас обучается 30 человек из 15 регионов