Главная / Иностранные языки / Урок английского языка "My image of Canada"

Урок английского языка "My image of Canada"

План-конспект урока английского языка в 10 классе

My image of Canada

Цель урока: обобщение и актуализация изученного лексического и страноведческого материала, формирование и совершенствование коммуникативных и речевых навыков, обеспечивающих устно-речевое общение в рамках заданных ситуаций.

Задачи урока:

образовательные: - расширение социально-культурных и лингво-страноведческих знаний о Канаде, как о стране изучаемого языка;

развивающие: - развитие лингвострановедческой компетенции учащихся;

- развитие устойчивого интереса к изучению английского языка и языковых способностей учащихся;

- развитие практических умений работы в команде.

воспитательные: - способствовать воспитанию у учащихся понимания и уважения к другой культуре; толерантного отношения к стране изучаемого языка;

- способствовать воспитанию сотрудничества при работе в команде.

Тип урока: повторительно-обобщающий урок.

Форма урока: нестандартный - “contest lesson”.

Форма работы: групповая.

Методы обучения: словесные, наглядные, практические.

Оборудование и наглядные пособия: видео фрагменты, слайд презентации, карты-схемы Канады, оценочные листы, цветные карточки для оценивания команд, интерактивная доска, компьютер.



ХОД УРОКА



Этапы уpока

Методический и психологический комментарий

I.

Подготовительный этап.


1.

Приветствие учителя и учащихся. Организационный момент.


T.: Good morning, boys and girls. How are you today? I’m very glad to see you here. As you see we are going to have an unusual lesson. You see we have many guests. They are teachers of foreign language of schools in our city. Now we shall organize a competition between two teams.

Take your team’s seats. Let’s start our lesson.


Создание положительного психологического настроя. Учащиеся приветствуют учителя и гостей.

2.

Мотивация и презентация темы урока.

  • Imagine you have a chance to visit any country you want. Look at the map of the world and choose a country. So, name the country you want to visit and say why you would like to visit this or that country.







Thank you, pupils. You are right. Every country is interesting in its own way.

But… look a short video.

As for me, I would like to say with Tommy Douglas wordsMy dream is for people around the world to look up and to see Canada like a little jewel sitting at the top of the continent”. (Слайд 1)

Today we’ll speak about Canada. And because we have read and learn enough about it we have a real opportunity to discover Canada and made it more attractive and closer. And represent our image of Canada. The title of our lesson is “My image of Canada” (Слайд 2)

And we shall organize a competition between two teams.

Now it’s high time to find out which team knows Canada better.

And I would like to ask our guests to take part at the contest as jury.

Dear jury, you have evaluation cards and some maple leaves of different colours. These are the score cards: red is for “5”; yellow is for “4” and green is for “3”. At the end of every contest you will give your points to the teams count your scores and say who the winner is.

Teams, try to do your best to be the first, to get as many points as possible. I wish you good luck.


  • P1: I`d like to visit the USA because it`s the home of Hollywood and Disneyland

  • P2: As for me I`d like to visit Great Britain because it`s the country of the English language. I like English; I like England with its customs and traditions.

Учащиеся называют страны, которые хотели бы посетить и коротко объясняют почему.



















Учитель объявляет цель и тему урока.

3.

Представление и приветствие команд.

We have two teams. Let them introduce themselves.

Участники команд сообщают название и девиз своей команды, а также приветствуют друг друга.

II.

Основной этап урока

1.

Первый конкурс. Разминка.

And now let’s begin our competition. The first contest is warming up. You can see the chart with the title of topics and the numbers of questions. Choose the topic and the number of question in turn. If you answer the question you will get these points. If no, the other team will have a possibility to answer the question and get more points.

(Слайды 3-25)

Команды по очереди выбирают вопросы из любой области за любую стоимость. Если команда даёт правильный ответ на выбранный вопрос, то получает соответствующие баллы. Если команда даёт неверный ответ, другая команда имеет возможность ответить и заработать больше баллов. Вопросы охватывают основные сведения о Канаде.

Приложение 1.

2.

Второй конкурс.

Guessing cities by their sightseeing.

When we speak or remember about some place or city, we image a certain building, street or square. We say “Paris” and remember the Eiffel Tower; London – Big Ben; Astana – Bayterek and so on. And when we pronounce Ottawa or Toronto what sightseeing we can image?

And our second competition is guessing cities.

See the presentation and name the city. When you guess the city you will tell us something about it.

I have prepared two presentations for each team. (Слайды 26-29)

На слайдах демонстрируются виды достопримечательностей того или иного города. Учитель озвучивает названия достопримечательностей. Каждая команда по очереди отгадывает и называет город, о котором идёт речь. На слайде появляется название города. Учащиеся имеют возможность проверить правильно ли они дали ответ. Назвав город, участники команд рассказывают об этом городе.

Приложение 2

3.

Релаксация и подготовка к конкурсу “Map-puzzle

I think the contest is very intense. It’s time to relax a little. Let’s do some exercises for eyes.

  • You can see a map of Canada on the wall.

-         Look up as high as the Arctic Ocean.

-         Look down as low as the Great Lakes.

-         Look left where you can find the Pacific Ocean.

-         Look right where you can see the Atlantic Ocean.

Now close your eyes for some seconds. Open your eyes.

(Слайд 30)

Учащиеся выполняют небольшую разминку для глаз, которая одновременно является подготовкой к следующему конкурсу.

4.

Третий конкурс “Map-puzzle

It is not only the workout for your eyes but some kind of training for our next contest “Map-puzzle”.

You should collect the map of Canada as a puzzle. You have a poster with outline of Canada and the provinces and territories cutting from paper. Collect the map as faster as possible. Who will be the first will win this contest. And you will name all provinces and territories.

У команд имеются постеры с очертаниями границ Канады и конверты с провинциями и территориями, вырезанными из бумаги. Задача каждой команды как можно быстрее и точнее собрать карту Канады и назвать все провинции и территории

5.

Четвёртый конкурс “Our questions are for you, your questions are for us”.

I see you have prepared some questions for the opposite team, which includes four different answers, and only one answer is correct. Every team has prepared two questions. Each correct answer worthies 5 points.

Участники каждой команды задают команде сопернице по два вопроса. В каждом вопросе предоставляется четыре варианта ответа. За каждый правильный ответ команда получает пять баллов. Члены команды могут прокомментировать свои ответы, дать пояснения.

Приложение 3

6.

Пятый конкурс. Presentation of welcoming advertising projects.

It seems to me our guests have never been to Canada. Today you have an opportunity to invite them to visit this country. It was your home task making a welcoming presentation to this country. I hope you have used your bright ideas, illustrations, useful words and phrases. Let’s listen and look your presentation.

Каждая команда презентует свой рекламный ролик или слайд презентацию и сопровождает рассказом о путешествии и проведении отпуска в Канаде.

7.

Подведение итогов конкурса.







Отметки за урок.

All the contests are finished. It’s high time to count the points and name the winner. I ask our jury to sum up and announce the results.



And as your teacher I have a possibility to give you my marks.

Жюри подводит итоги конкурса. Объявляет результаты.





Учитель также как и члены жюри оценивает индивидуальную работу учащихся при помощи «кленовых листьев», на которых обозначена отметка за урок.


III. Заключительный этап урока

8.

Рефлексия

Well, our contest lesson is coming to the end.

Canada is really worth visiting. The Canadians love their country and they say:

Together we are Canada

One nation strong and free

With sharing, friends and happiness

Forever we will be!

Today we have spoken about Canada a lot. And I think everybody imagines this country in its view. And maybe you want to visit this country one day.

To finish our lesson say in one phrase “I would like to visit Canada because…”


Учащиеся в одной фразе сообщают, почему бы они хотели поехать в Канаду. Тем самым они демонстрируют своё понимание и отношение ко всему уроку, высказывая наиболее запомнившиеся и яркие моменты изученного материала.

9.

Объяснение и запись домашнего задания.

And as your home work try to write an essay “ Canada: far and close”

Учащиеся записывают домашнее задание в дневниках.



Pupils, I`m pleased with your work today. Thank you for the lesson. Good-bye!









































1 конкурс.

Вопросы для разминки

Географическое положение.

Geografical position.

Физическая география.

Physical geography.

Население, города, языки.

Population,cities,

languages.

Экономика.

Economy.

Политическая система.

Political system.

1. What continent is Canada situated on?

What is the most important river of Canada?

In what part of the country is the capital situated?

What is the name of the great waterway from Atlantic ocean?

Who is formally the head of the state?

2. What is the area of Canada?

What ocean does the St. Laurence river flow into?

What is the population of Canada?

What are the main agricultural products?

Who is the real heard of the Canadian Government?

3. What is the home of the French Canadian nation?

What Great Lakes are situated in Canada?

How many Indians and Eskimos live in Canada?

What natural resources is Canada rich in?

What kind of state is Canada?

4. What is the traditional symbol of Canada?

3.380 km long is...

What are the largest cities of Canada?

What are the main branches of industry?

Who is usually the Prime Minister?



1 вопрос – 10 баллов, 2 вопрос – 20 баллов, 3 вопрос – 30 баллов, 4 вопрос – 40 баллов.



Географическое положение. Geografical position.

  1. Canada is situated on the North American continent.

  2. The area of Canada is 9.98 million square kilometers in total.

  3. The home of the French Canadian nation is Quebec province.

  4. The traditional symbol of Canada is



Физическая география. Physical geography.

  1. The most important river of Canada is St. Lawrence River which connects the Great Lakes to the seaway.

  2. St. Laurence River flows into the Atlantic Ocean.

  3. Four Great Lakes are situated in Canada: Lake Erie, Lake Ontario, Lake Huron, and Lake Superior. Lake Michigan is the only Great Lake located entirely in the US.

  4. 3.380 km long is the border with the United States, the longest shared border in the world.



Население, города, языки. Population, cities, languages.

  1. Ottawa is situated in Ontario Province in National Capital Region on the south bank of the Ottawa River. 

  2. On July 1, 2014, Canada's population was estimated at 35,540,400 people.

  3. 750 000 Indians and 50 000 Eskimos or Inuits live in Canada.

  4. The largest cities of Canada are



Экономика. Economy.

  1. The name of the great waterway from Atlantic Ocean is the Saint Lawrence Seaway.

  2. The main agricultural products are wheat, barley, corn, potatoes, soybeans, flax, vegetables and fruit .

  3. Canada is rich in non-ferrous metals, uranium, oil, natural gas, coal.

  4. The most developed industries are timber, mining, chemical, food and fishing.



Политическая система. Political system.

  1. Formally The King or the Queen of the UK is the head of state, and is represented in Canada by the governor-general. The current Canadian monarch, since 6 February 1952, is Queen Elizabeth II.

  2. The real heard of the Canadian Government is the Prime Minister.

  3. Canada is an independent federal parliamentary state.

  4. The Prime Minister and the Cabinet are usually members of the House of Commons and the leader of the political party that has obtained the majority of parliamentary seats.




Вопросы «Ты мне, я – тебе»

  1. Canada is bordered by the United States of America in the South and in the North-West, by Denmark (Greenland) in the North-East, because of the large number of polar Islands (Victoria, Baffin Island, Newfoundland, Devon, Ellesmere, banks and others). With this country Canada is bordered to the East.

Name this country.

America
• France
Denmark
• Germany

Canada is bordered by the States in the South and in the North-West, with Denmark in the North-East and France to the East. The border of Canada with the United States is the longest common border in the world.

  1. Canada is a huge country. It is the second largest country in the world by area. It is the only country, which is washed by three oceans. What ocean does not wash the shores of Canada?

Pacific ocean
• Atlantic ocean
Indian ocean
• The Arctic ocean

 Located in the northern part of the continent, it extends from the Atlantic to the Pacific and northward into the Arctic Ocean.

  1. Canadian red-white flag with a maple leaf officially recognized as a national flag of Canada. What does it symbolize?



Two oceans and one country
• War and peace
• Two languages and one country
• Good and evil

The flag symbolizes two oceans which wash the shores of Canada - Pacific and Atlantic - and the country concluded between them. Maple leaf symbolizes the unity of the nation. The red colour is the colour of cross of St. George symbolizes the UK. White is the color of the French monarchy

  1. This festival is held in Ottawa. It is one of the largest festivals in the world. It is carried out annually in May. The number of viewers is more than 500 thousand.

Music festival
• Festival of the arts
The Tulip festival
• Wildlife festival

The Canadian Tulip festival. During the festival the flower beds of tulips of various sorts are planted in many public places and private houses. The number of planted flowers reaches over 1 million.



Sightseeing



Determine what city is this or that group of sites.

  • National gallery
    Canadian Museum of nature
    The Museum of science and technology
    (Ottawa)

Royal Museum with collection of Chinese art
• Tower CN 553 meters

The National Ballet of Canada

The Canadian Opera Company

(Toronto)



The Museum of Fine Arts
• Cathedral of Notre-Dame

The Cathedral оf St. James

(Montreal)



Maritime Museum

Art Gallery

BC place stadium

(Vancouver)






11


Урок английского языка "My image of Canada"
  • Иностранные языки
Описание:

План-конспект урока английского языка для 10 класса. Урок является обобщающим по страноведческой теме Канада. Это нестандартный урок. Это состязание двух команд кто лучше знает Канаду и может представить её тем, кто там ещё не был и мало знает об этой стране. Учащиеся могут проявить самостоятельность и творческий подход при подготовке к уроку, например придумав оригинальное название команды. Кроме того, при подготовке вопросам команде-сопернице можно найти уникальные сведения о стране и тем самым расширить свой кругозор и заставит задуматься своих соперников. Можно проявит себя также при созжании рекламного проекта поездки в Канаду: это должен быть свой оригинальный текст, сопровождающийся слайд презентацией или демонстрацией рекламных постеров или даже видео. Эту разработку урока можно использовать с любым УМК. 

Автор Матасова Лидия Николаевна
Дата добавления 22.02.2015
Раздел Иностранные языки
Подраздел Конспекты
Просмотров 2339
Номер материала 56916
Скачать свидетельство о публикации

Оставьте свой комментарий:

Введите символы, которые изображены на картинке:

Получить новый код
* Обязательные для заполнения.


Комментарии:

↓ Показать еще коментарии ↓