ГККП
«Чунджинский политехнический колледж»
Преподаватель
английского языка
Маметова
Адалят Армидиновна.
Урок
английского языка c
использованием приёмов технологии развития критического мышления обучающихся
Темаурока: «How dependent are you on modern
technology? (Как
ты зависишь от современных технологий?)»
Цель урока:обучение навыкам аргументированного
высказывания «за» и «против» современных технологий.
Познавательная задача: обобщение
преимуществ и недостатков в использовании современных технологий.
Развивающие задачи:
1)
Развитие критического мышления.
2)
Развитие связной речи, языковой догадки, слуховой и зрительной памяти,
внимания, логического мышления, развитие способностей к узнаванию и
сопоставлению нового и ранее изученного.
3)
Развитие логики высказывания, умения систематизировать свои знания, высказывать
свое мнение и обосновывать свою точку зрения.
Воспитательные задачи:
1)
Воспитание чувства ответственности за совместную групповую работу.
2)
Воспитание уважения к точке зрения собеседника.
Оборудование:
интерактивная доска, мультимедийный проектор, компьютер, подключенный к
Интернету, листы ватмана, магнитная доска, раздаточный
материал
Ходурока:
I.
Организационныймомент: Greeting
(Цель
– актуализировать опыт и знания учащихся, полученные на уроках английского
языка и по другим предметам, подготовить к восприятию информации урока)
What are we going to discuss today? To
know that you should remember the names of the objects we are surrounded in our
everyday life? Whatarethey? Let’ssee. (слайд
2).
Что
мы собираемся обсудить сегодня? Чтобы это узнать, вы должны вспомнить названия
предметов, которыми мы окружены в обычной жизни. Что это за предметы? Давайте
посмотрим.
Упражнение
проводится как «мозговой штурм» (brainstormactivity). Работа проводится
с использованием возможностей интерактивной доски. Используетсяприём «Кругиповоде»
(слайд 3).
So, we are going
to speak about…new technologies. Итак, мы будем говорить сегодня о…новых
технологиях.
II.
Изучение нового материала:
(Цель
- сопоставить новую информацию с уже имеющимися знаниями и опытом;
акцентировать внимание на поиск ответов на возникшие вопросы и затруднения)
(слайд 4) What
technologies cannot you imagine your life without? Why? Andhowdotheymakeyourlifeeasier? (Без
каких технологий вы не представляете свою жизнь? Почему? И как они облегчают
вашу жизнь?)Приём «Ромашка Блума» (простой, интерпретирующий и
практический вопрос).
Let’s
read what some teenagers from Britain think about it.To know Alex’s opinion you
should use the words given in brackets to form the words that fit the spaces. (Давайте
прочитаем, что некоторые подростки из Британии думают об этом.Чтобы узнать
мнение Алекса, вы должны использовать слова, данные в скобках, чтобы образовать
из них те, которые подойдут в предложении.)
There are a lot of modern (invent)
__________ people use in everyday life. A great deal of (science) ________,
engineers, workers do their best to create new gadgets which make our life
easier and (comfortable)________________.
As for me, my (favour) ___________bit of
technology is a mobile. I can’t do (with) __________ it. My Nokia is compact
and (rely) ___________. It offers a lot of (possible) _____________ such as a
camera, a calculator, a walkman. Besides the price is (reason) ____________.
That’s why I think it is a (necessary) ____________ rather than a luxury.
·
Reading
for specific information. Group work. (Поисковое чтение с выборочным
извлечением нужной информации.Групповаяработа.)
Now let’s read about other teenagers’
opinions. What does Joe think about mobile phones (the 1st group
will read about it), Lenny – about computers (it’s for the 2nd
group) and Alice – about television (it’s for the 3rd group)? (Давайте
узнаем мнения других подростков.Что Джо думает о мобильных телефонах? (1 группа
будет читать об этом) Что Ленни думает о компьютерах? (это для 2 группы) И что
Элис думает о телевидении? (это для 3 группы))
Mobile
Phones
The technical
progress goes straight in huge steps. We live in the 21st
century, full of different means of communication. Today almost everyone has a
mobile phone. We cannot imagine our life without it because it is very
important to communicate with your family and friends. At the same time, we can
find the opinion that the usage of mobile phones can be harmful and dangerous.
I think that mobile
phones are very useful in our everyday life. Firstly, it is very convenient, as
people can call each other anywhere. Secondly, each telephone has such devices
as a calendar, a camera, the Internet, an alarm clock and others. No matter
where we are, there is an opportunity to get connected to the Internet, check
our e-mails and find any necessary information. In addition mobile phones can
help fill in our free time. For example, we may play games on it.
Moreover, you are always available to delay meetings or let somebody know if
you are late. Thirdly, many parents buy cell phones for
their children just for safety. If a child gets into some trouble, he can call
emergency services or his parents. If you need, you can call the police or an ambulance.
At the same time,
some people believe that mobile phones are dangerous. Their microwaves can be
very harmful and they affect our health greatly. In addition, there is such a
phenomenon as a mobile phone addiction, and it’s a real problem in our society.
Besides, when a person
speaks on the phone in public places, we can listen to other people’s
conversations or sometimes phones ring a lot of times. It is so disturbing.
In conclusion, I’d
like to say that mobile phones make our life easier but nevertheless, there is
a negative effect on our health. That is why people shouldn’t overuse them.
Computers
Lately computers have
filled our life. We do not imagine our leisure without this
miracle-machine.
They
have much better memories and they can store much information. No man alive can do
500,000 sums in one second, but a computer can. In fact, computers can do
many of the things we do, but faster and better. They can predict weather, and
even play chess, write poetry or compose music. With the help of
computers the Internet has entered into our life. It’s a brilliant source of information
because the internet is a big encyclopedia. Now people cannot live a day without
checking of mail and visiting their favourite sites. The Internet is not
only the assistant in daily work, it is also the other world in which there are
mail boxes, libraries, photo galleries, games, shops. The internet gives us a chance to communicate with people all over
the world. It is interesting to learn about a life in different countries and
you can practice English talking to native speakers. Also you can use the
internet if you are looking for a job or to find people who share your
interests. By means of the Internet people can travel to different cities,
visit tourist places.
Certainly, the
Internet can be the excellent assistant in information search. But we can’t rely on all the information.
Moreover, some sites are unsuitable for children and should be controlled by
parents. Besides, the internet can cause addiction. We lose a touch with
the real world getting in a full dependence on a computer. But computers shouldn’t replace seeing
your friends. And finally, users of the internet get a lot of spam every day
which is very annoying.
I think that it is
necessary to understand, what is really important on the Internet and what is
not. And then the Internet will be not the terrible enemy, but the
indispensable assistant.
Television
It is common knowledge that television now
plays an important role in our life. It is difficult
to say if it is good or bad for us.
On the one hand, we can say that TV is our eyes because TV
helps us to know more about the world, about the other counties, about the
events that happened in the world. It's the main source of information and
a cheap form of entertainment for millions of people. It gives us an
opportunity to "travel" all over the world, to "meet"
different people and learn about their customs and traditions. It has the power
to educate and broaden our minds. It helps us to relax after a hard day's work
and escape from reality. There's always a great variety of programmers on TV:
news and sports programmers, talk shows, games, concerts and theatre
performances...
On the other hand, television is a
terrible waste of time. It makes us lazier. We stay at home instead of going
out. We read less. We think less. We even talk less. Before
we admitted the one-eyed monster into our homes, we never found it difficult to
occupy our spare time. For instance, we used to have hobbies, we used to go outside for
our amusements to theatres, cinemas, restaurants and sporting events. We read books and
listened to music. All that belongs to the past.Television encourages passive
enjoyment. Little by little, it cuts us off from the real world. Besides, very
often the programmes are bad. There is also too much ads. Violence on TV is
another problem that worries people. As George Mikes once said, TV teaches us
"how to kill, to rob, to shoot and to poison." But the same can be
said about computer games and many films and books.
And if you don't like a certain programmer,
why watch it?
·
While
reading you should fill in the table. (Во время чтения заполните
таблицу.)
Прием
«Таблица аргументов»
Argument
|
Pros
|
Cons
|
I can’t imagine
my life without ...
|
|
|
Учащиеся
должны опровергнуть или подтвердить фактами из текста.
·
What
technologies cannot you imagine your life without? Why? And how do they make
your life easier? (Без каких технологий вы не представляете свою жизнь?
Почему? И как они облегчают вашу жизнь?)Приём «Ромашка Блума» (простой,
интерпретирующий и практический вопрос).
Отвечают с опорой на таблицу
аргументов. Для наглядности возможно использование интерактивной доски.
Учительдаётпримерответа.
e.g. I can’t imagine my life without an
automatic washer because it is my assistant in daily work.
It does the washing faster. It helps me to relax after a hard day's work and
gives me an opportunity to have more free time reading and communicating with
my relatives and friends.
Now
we see that the most popular modern technologies among our group are …
(Теперь
мы видим, что самые популярные современные технологии в нашей
группе – это …)
·
Well,
let’s imagine what technologies we’ll have in the future. We are going to watch
one of them. (Давайте
представим, какие технологии мы будем иметь в будущем.Давайте посмотрим на одну
из них.)
http://www.youtube.com/watch?v=9QCAb3VqoMo...feature=related–
video on “Technology in the future” made by a college student
·
I
also asked you to invent something extraordinary. I chose the best and most
interesting ones and I’d like you to present them. (Я тоже просила
вас изобрести что-нибудь необычное.Я выбрала лучшие и наиболее интересные, и
мне бы хотелось, чтобы вы представили их.)
Дети
представляют презентации своих изобретений. Затем высказываются, какие
изобретения из представленных они хотели бы иметь в будущем и почему (опора на
таблицу аргументов).
III.
Закрепление
нового материала:
(Цель
– обобщить материал, подвести итоги).
Приём «Шесть шляп
мышления».
Белая шляпа - АТИСТИЧЕСКАЯ (констатируются
факты по проблеме, без их обсуждения);
Жёлтая
шляпа - ПОЛОЖИТЕЛЬНАЯ (высказываются положительные моменты);
Чёрная
шляпа - НЕГАТИВНАЯ (группа констатирует отрицательные моменты по проблеме);
Синяя
шляпа - АНАЛИТИЧЕСКАЯ (проводится анализ: почему? зачем?);
Зелёная
шляпа - ТВОРЧЕСКАЯ (самые “бредовые идеи и предположения”);
Красная
шляпа - ЭМОЦИОНАЛЬНАЯ (эмоции, которые они испытывали при работе на уроке)
Домашнеезадание: Comment on the
following statement.
Some
people are sure that a smart microwave oven (an invisible mantle, smart
bedclothes, a calendar of examinations) will make our lives better. Others
disagree as they warn about their negative aspects.
What
can you say for and against it?
Write
200-250 words.
Use the following
plan:
-
give
a general statement of the problem;
-
outline
the points FOR;
-
outline
the points AGAINST;
-
draw
a conclusion weighting up the points outlined.
Оставьте свой комментарий
Авторизуйтесь, чтобы задавать вопросы.