Главная / Иностранные языки / Урок-путешествие "Англоговорящие страны - Великобритания"

Урок-путешествие "Англоговорящие страны - Великобритания"

Тема урока: Англоговорящие страны - Великобритания

Цели: Формирование коммуникативной компетентности у учащихся



  1. Стимулирование и мотивация интереса учащихся к изучению английского языка и культуры Великобритании.

  2. воспитывать у учащихся стремление к изучению английского языка;

  3. воспитывать уважение к культуре и традициям других народов.


  1. развивать творческую фантазию, познавательный интерес, инициативу в осуществлении речевой деятельности.


  1. Повторение, обобщение и систематизирование учебного материала страноведческого характера по Великобритании (активизация имеющихся у учащихся знаний, полученных на уроках английского языка).

  2. расширять базовый уровень знаний учащихся о культуре Великобритании на основе лексико-грамматического и страноведческого материала;

  3. тренировать учащихся в применении лексики по теме в виде монологической речи;

  4. активизировать применение учебных умений и навыков в нестандартных условиях

Оборудование: мультимедийная установка, презентация слайдов по теме урока, раздаточный материал.


Good afternoon, everybody!

Психологический настрой учащихся:

How are you? I am very well, I am happy! And you? How me your mood?


  • Today we are going to have virtual travel. I’m sure you’ve got much information about this wonderful country at your English lessons.

  • And now you will have a good opportunity to show your knowledge of the matter by taking part in our competition. I wish you success. Be attentive. Let`s guess our theme. Look at the firs slide and say what theme is today at our lesson.

  • Look at the map. There you can see Great Britain which consists of 4 parts:

first task- match the name of each part of the country with the map (Scotland on the north, England on the south, Wales is near England and the small part of the country is Northern Ireland is on the east)

second task – match the capital of each part of the country with the map (All the parts have their capital. England – London. Wales – Cardiff, Scotland – Edinburgh, Northern Ireland –  Belfast)

third task – match the symbol of each part of the country witch the map (You know that every country have the symbols. Let’s repeat some of them. I will show you and you tell me whose symbol is it)

- I welcome you to London. London is one of the largest cities in the world. About seven million people live here. London is more than two thousand years old. London’s most famous sights are Tower Bridge, Big Ben and the Houses of Parliament, Trafalgar Square and St.Paul’s Cathedral.

Work with the text. We will read the text with using “Insert Strategy”.

Insert Strategy


This confirms what I already knew.

! Wow! This is an interesting fact/idea.

+ I want more information about this.

? This is confusing and unclear to me.

This is a new idea or word to me.

Buckingham Palace

It is the London home of the Queen. When the flag is flying on the top she is at home. Here you can see the changing the Guard. It happens every day at 11:30 a.m.

The Houses of Parliament

The Houses of Parliament is the seat of the British government (правительство). Big Ben is one of the most famous clocks in the world.

Westminster Abbey

It is royal church (королевская церковь). Here you can see the tombs (могилы) of the many British kings and queens and other famous people and the beautiful Henry VII Chapel (часовня).

Trafalgar Square

On the column in the center there is a statue of Admiral Nelson who defeated (победил) the French at the Battle of Trafalgar in 1805.

Working with the flipcharts

Звуковое сопровождение к видео «London»

I want to tell you about London. It is a very beautiful city. I'm sure that visitors to London often prefer to travel by bus, because they can see a lot of interesting places from the top of a double-decker.

The famous river Thames runs through London. Tourists can visit the Tower of London. It was built in the 11th century. It was a fortress, a royal palace and later a prison. Now the Tower of London is a museum. Across the Thames there is Tower Bridge.

Buckingham Palace is the London home of the British Queen. When the flag is flying on the top, she is at home.

Tourists can also visit Trafalgar Square, where people from all parts of London celebrate New Year.

There a lot of parks and gardens in London. In Regent’s Park there is the London Zoo, one of the biggest zoos in the world.

Certainly visitors can see the Houses of Parliament and Big Ben, the most famous clocks in the world.

Westminster Abby is a royal church. Here you can see tombs of many British Kings and queens and other famous people. The second famous church is St. Paul’s Chathedral.

The London Eye is the largest observation wheel in the world.

Самостоятельная творческая работа учащихся

You have just visited some interesting places in London. Make up, please, the list of places of interests in London with some important facts that you remember from our lessons. Or you can do a small booklet of sights of London. You can work in groups.

Presentation of posters

Звуковое сопровождение к видео «Виндзорский замок»

  • Windsor Castle has been the home of kings and queens for nearly nine centuries. It was built as a fortress by William the Conqueror. Windsor Castle is one of the few royal residences in the country, the other two residences are Buckingham Palace in London and Holyrood house in Edinburgh. Windsor Castle is much used by the Queen and her family at weekends. There is also a large family gathering in the castle at Christmas.

Let`s speak about Queen- Elizabeth II. I give you a comics. You must the picture and phrases to the definition.

Teacher: Match the pictures with the numbered texts.

1. Money problems __________

The Queen opened Buckingham Palace to the public for the first time in 1993. Why? Because she needed money after a big fire at Windsor Castle. The fire lasted for 15 hours and it destroyed a lot of rooms.

2. Big Houses __________

Buckingham Palace has more than 500 rooms and 78 bathrooms. 19 of the rooms are open to the public for two months each year. Windsor Castle is a lot bigger - it has over 1,000 rooms!

3. The Royal Guard __________

Every day, lots of tourists stand in front of the palace to watch the Changing of the Guard. The Guards wear red jackets and 'bearskins' (very big black hats). They mustn't smile at the tourists when they are working. This is sometimes very difficult!

4. The gardens __________

The gardens at Buckingham Palace are very big. In 2002, the Queen had a big pop concert there to celebrate 50 years of being Queen. She also has big tea parties there and invites different people to them. For a picnic, go to Windsor. The gardens there are bigger and they are always open.

5. Not invited __________

In 1982 the Queen woke up at Buckingham Palace with a surprise. There was a strange man sitting on her bed! His name was Michael Fagan. They talked for half an hour. Fagan asked the queen for a cigarette, but she couldn't give him one. She doesn't smoke. There are 200 bedrooms in the Palace. How did he find the right one?

сканирование0008 - копия

Во сколько должны быть заперты ворота лондонского Тауэра?

Ровно в 21 час 53 минуты

Какие неписаные правила Великобритании Вы знаете?

Стоять в очереди на общественный транспорт считается хорошей манерой. Допускается еда на улице, посещение женщинами пабов. Не принято курить в общественных местах, считается плохой манерой курить в чьём-либо доме без разрешения. Не принято водить детей в рестораны поздно вечером. Если дети шумят в общественных местах – признак невоспитанности.

В Британии существует много суеверий. Назовите самые распространённые.

Открывать зонтик в доме; ходить под лестницей; разбить зеркало – к несчастью. Число 13 считается неудачным. В пятницу 13 числа многие стараются не выходить на улицу. Существует привычка касаться дерева на удачу.

Сколько лет длился роман принцессы Елизаветы, будущей королевы Великобритании, и

Филиппа, её будущего супруга; какие события произошли в их из жизни за это время?

Роман Елизаветы и Филиппа начался в конце 1930 г., когда 13-летняя принцесса с первого взгляда

влюбилась в 18-летнего бравого военного моряка. Они переписывались на протяжении всей II

мировой войны. Пока Елизавета росла, оканчивала школу, занималась общественной работой,

Филипп учился в военном училище, служил на британском флоте, попал в несколько опасных

переделок и был не раз отмечен командованием за храбрость. Их свадьба 20 ноября 1947 г. стала

самым ярким событием в послевоенной Британии. (17-18 лет)

Какие строгие традиции соблюдаются на Уимблдонском турнире? За что могут дисквалифицировать участника турнира? Назовите традиционное угощение Уимблдонского турнира.

Этот турнир с более чем 120-летней историей отличается строжайшим соблюдением традиций: помимо игры на траве и под открытым небом для всех участников обязательна белая форма. За несоблюдение гардеробного спортивного этикета теннисиста могут дисквалифицировать. Клубника со сливками. Подсчитано, что за две недели турнира гости поглощают до 150 тыс.порций этого изысканного лакомства, которое доставляют прямо с грядок.

Презентация. Традиции англичан.


  1. What is the official name of the country whose language you study?
    a) Great Britain b) England
    c) the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

  2. How many countries does the United Kingdom consist of?
    a) four b) three c) two

  3. What is the capital of the UK?
    a) Cardiff b) Dublin
    c) London

  4. What is the symbol of the United Kingdom?
    a) a bald eagle b) daffodil c) a rose

  5. What is the London residence of Queen Elizabeth II?
    a) the Tower of London b) Windsor Castle
    c) Buckingham Palace

  6. Where is Nelson’s Column situated?
    a) in Parliament Square
    b) in Trafalgar Square c) in Piccadilly Circus

  7. Which of these cities is not in Britain?
    a) New York b) London c) Oxford

  8. Lewis Carol was:
    a) a teacher b) an actor
    c) a writer

  9. Which holiday is on the 25th of December?
    a) Christmas Day b) Halloween c) Easter

  1. Big Ben is …

  1. a palace

  2. a bell (clock)

  3. a square

  4. a church

  1. The Queen lives in …

  1. Tower of London

  2. Buckingham Palace

  3. Westminster Abbey

  1. Nowdays the Tower of London is…

  1. a fortress

  2. a prison

  3. a royal palace

  4. a museum

  1. The country’s government seats at…

  1. Buckingham Palace

  2. Houses of Parliament

  3. Hyde Park


C:\Users\Наталья\Desktop\Новая папка\3-3.jpg

Home work: write sink for word “Great Britain”

Today at the lesson we have spoken about British people and their traditions. Most people are proud of their traditions and customs and they carefully follow them. Our virtual travel is over. It’s time to say thank you to everybody. Good-bye.

Урок-путешествие "Англоговорящие страны - Великобритания"
  • Иностранные языки

Главная цель в обучении английскому языку состоит в формировании поликультурной многоязычной личности учащихся посредством овладения ими иноязычной коммуникативной компетенцией. Процесс овладения английским языком направлен на образование, развитие и воспитание школьников. Разнообразие сфер общение предполагает знание культуроведческих и страноведческих реалий, что обогащает представления учащихся о картине мира, расширяет их общий кругозор и возможности самообразования.

Данный урок возможно проводить на базе 6-8 классов. Тематика урока посвящена страноведению англоговорящих стран, в частности Великобритании. Урок сопровождается флипчартом. Использование мультимедийного оборудования создает у учащихся представление виртуального путешествия по Великобритании. Урок знакомит учащихся с культурой, достопримечательностями страны. Все задания урока  познавательны и увлекательны. Виртуальные  уроки позволяют сделать процесс обучения доступным, увлекательным и эффективным. Задачами урока было: развивать социокультурную компетенцию через знакомство учащихся с культурой, достопримечательностями страны изучаемого языка; развивать психические функций, связанные с речемыслительной деятельностью; воспитывать толерантность к стране изучаемого языка.

Ожидаемые результаты. В результате урока учащиеся смогут:

  • показать на карте 4 части Соединенного Королевства и назвать их столицы;
  • назвать основные достопримечательности Лондона;
  • назвать государственные символы Англии, Шотландии, Уэльса и Северной Ираландии;
  • рассказать об основных достопримечательностях Лондона





Автор Князева Наталья Александровна
Дата добавления 21.12.2014
Раздел Иностранные языки
Просмотров 596
Номер материала 9510
Скачать свидетельство о публикации

Оставьте свой комментарий:

Введите символы, которые изображены на картинке:

Получить новый код
* Обязательные для заполнения.


↓ Показать еще коментарии ↓