Главная / Иностранные языки / Разработка урока по английскому языку "Межличностные отношения в семье, с друзьями, в школе" 8 класс)

Разработка урока по английскому языку "Межличностные отношения в семье, с друзьями, в школе" 8 класс)





Урок английского языка

8 класс

IX Всероссийский конкурс профессионального мастерства педагогов

«Мой лучший урок» на 2014 – 2015 учебный год

Урок английского языка в 8 классе

учитель Вовк Лариса Евгеньевна

МБОУ СОШ № 6 им. И.Т.Сидоренко



















Урок английского языка . 8 класс

Тема урока: “Interpersonal Relations (family, friends, school)”

(""Межличностные отношения в семье, с друзьями, в школе")

Цели и задачи урока:

1.Развитие речевых способностей школьников на основе повторения ранее изученного языкового материала.

2.Формирование навыков чтения с полным пониманием с опорой на разнообразные тестовые задания, аудирования.

3. Подготовка к монологическому высказыванию о взаимоотношениях с опорой на мультимедийную презентацию.

Образовательные: Расширение страноведческих знаний .

Воспитательные: Привитие уважения и толерантного отношения к олимпийским символам.

Развивающие: Расширение общего кругозора и компетенции подростков.

Повышение мотивации к изучению английского языка.

- актуализация информации о XXII Олимпийских зимних играх и XI Паралимпийских зимних играх, имеющейся у школьников.

- включение учащихся в активное освоение системы олимпийских и паралимпийских ценностей.

Тип урока: комбинированный;

Техническое и иное оснащение урока: компьютер,интрактивная доска, мультимедиа проектор, экран, диск, приложение дополнительного материала, УМК к учебнику английского языка Вирджинии Эванс "Английский в фокусе" для 8 класса.

План урока:

1.Атематическая беседа;

2.Фонетическая разминка;

3.Основная часть (listening, reading, grammar, singing);

4.Подведение итогов. Домашнее задание.





Ход урока

Содержание

Деятельность

Экран

Время

1.Атематическая беседа.

T: Hello, my dear friends, I am very glad to see you again.

Just to begin our lesson, please, tell me

1) Is it easy to make friends?

2) Is it OK to face angry, frustrated, annoyed, disappointed or sad people?

3) How can you comment on these words: “You want people to hear your opinion so make sure you practice what you try to persuade”?




T-----P


Breaking

the

Ice



3

2.Фонетическая разминка.

( на интерактивной доске подобрать синоним к слову)

T: Please, repeat the opposites after me. Mind your pronunciation:

Optimistic-pessimistic, reliable- unreliable,

stubborn- flexible, sincere- insincere, sociable –unsociable

(слайд 2)




T-----P


Optimistic-pessimistic,

reliable- unreliable,

stubborn- flexible,

sincere- insincere,

sociable –unsociable







3

3. Основная часть (listening, reading, talking, singing)

3а. Аудирование ( звучит запись с CD, УМК к учебнику)

T: Let’s listen to the text:

Today we are going to speak about very interesting things. You know that our country has met guests from different countries this year. They came to compete in winter kinds of sport such as skiing, skating, biathlon, slalom and others. The Olympic Games has come to our region to Sochi. The founder of the first Olympic Games Pierre de Coubertin said many years ago: “The most important thing in the Olympic Games is not to win but take part, just as the most important thing in life is not the triumph but the struggle. The essential thing is not to have conquered but to have fought well.”

(слайд 3)


He loved sport very much and understood the great role of it not only for health of people but for their relations. So he wrote “Ode to Sport”










T-----P


Пьер де Кубертен

(1863 - 1937)


3








Ode to Sport.

O Sport, pleasure of the Gods,

essence of life, you appeared suddenly

in the midst of the grey clearing

which writhes with the drudgery of

modern existence, like the radiant

messenger of a past age, when

mankind still smiled. And the glimmer

of dawn lit up the mountain tops and

flecks of light dotted the ground in the

gloomy forests.





10

T: The Olympic Games of 2014 in Sochi has had its own principles. Valuable things of the Olympics are: Friendship, Prefection , Respect and Values of the Paralympics are: Courage, Equality, Resolution, Inspiration. (слайд 4)

When we meet other people we must be hospitable and help people to understand each other better.

Now, please answer my questions:

What are the Values of the Olympics and Paralympics?

Who was the founder of the first Olympic Games?

Where has the Olympic Games of 2014 taken place?





T-----P






hello_html_360bee4a.gif







hello_html_27e59ea9.gif





hello_html_254e21e6.gif





5

3b. Reading: (слайд 5)

( Чтение с поиском информации)

T: a) Read the text. How do you understand the title “Breaking the Ice”?

What do you think the text will be about?

b) Mark the sentences

True, False, Doesn’t say (слайд 6)




T-----Ps

hello_html_21634766.jpg




10


The new girl in your class seems very interesting and you would like to get to know her better. The guy at the skate park does some amazing tricks and you would like him to show you how. But, whenever the opportunity to talk to them comes up, you can't think of anything to say. Your palms sweat, you blush, and you look away.

Whether you are starting a new school, going to a party

where you don't know anyone or want to approach a person you fancy, you often need to break the ice in order to start a friendly conversation, Breaking the ice means saying or doing something to stop feeling shy or uncomfortable around someone you don’t know very well. The reason you feel this way is that you don’t know how the other person will react, but don’t let it get you down. You shouldn't worry. Almost everyone feels uncomfortable when they first meet other people. If you feel this way, the following tips can help you out.

Smile. When you smile, people think you are friendly and easy to talk to. They are also very likely to smile back and help you feel more comfortable about starting a conversation.


Develop passions. The best way to have interesting

conversations is to be an interesting person! Get involved in

activities and talk about them. Make sure you have

something to add to a conversation.

Be positive. Everybody likes to be around happy

people. Try to always look on the bright side of life and to see something positive even in negative situations. People will enjoy your positive energy and benefit from it. Also, be confident. If you like yourself, others will probably like you too.

Be a good listener. Develop listening skills. Don't take

over the conversation and don’ speak only about yourself.

Ask other people questions about themselves too. This way

they’ll know you are interested in them.

Get out there Don't avoid being around new people because you feel uncomfortable. If you stay in a situation, you’ll get used to it. It’s not easy, but it’s worth it. After all, the other person may want to talk to you as well - but be too shy to break the ice!


3c. Talking:( использован кейс- метод)

T: a) Answer my questions, please,use ineractive blackboard and make colocations :

1) How would you start a conversation with someone you don’t know?

2) What would you advise your friend to do to make new friends?

3) Imagine the situation. Your friend meets a group of sportsmen from another country. She wants to make new friends but she is afraid of speaking. She wants to “break the ice”. Give her advice how to do it.

- Grammar:

Compound adjectives are usually formed in the following way: adjective +present participle or adverb + past participle.

You must remember that we have been hosts at the Olympic Games of 2014 and had to have special character features. Read the box and match to form compound adjectives: (слайд 7)

Make your sentences with these word combinations.







T-----Ps



1 old a looking

2 kind b lasting

3 open c built

4 long d hearted

5 good e minded

6 newly f fashioned




5

- Singing:

T: Let’s sing a song with your new friends “ to break the ice”.

(слайд 8)





T-----Ps

To Break the Ice


I see you every morning

You always look so nice

But how can I approach you?

How can I break the ice?

There's just something about you

You stand out in a crowd

One day I'll have the confidence

To say these words out loud

I want to get to know you

But every time I try

My confidence escapes me

always feel so shy

I want to ask you something

But I don't know what to say

My palms sweat and I turn red

I have to look away



6

4. Conclusion ( используется метод проекта)


T: Well, our time is up. For the next lesson please prepare your projects on different topics:

Paralympic champions of Russia”

Ecological changes in nature connected with the Olympic Games of 2014”

Questions to the organizers of the Olympic Games of 2014 in Sochi”.

Don’t forget the rule when meeting another person:

Listen carefully to the person and accept that he or she might see. Be flexible and open-minded, willing to apologize, forgive and move on.”

Thank you.





T







Thanks a lot for your work




3



Пояснительная записка

Обучение языка должно быть нацелено не только на формирование коммуникативной компетенции как способности употреблять иностранный язык (во всех его проявлениях) в аутентичных ситуациях речевого общения. Наряду с этим важно развивать у обучающихся умения объяснить и усвоить (на определённом уровне) чужой образ жизни поведения с целью разрушения имеющихся в их сознании стереотипов, использовать неродной язык в качестве инструмента познания иной лингвокультуры и расширения своей индивидуальной картины мира.

Поэтому я сочла нужным при изучении темы «Взаимоотношения со сверстниками» более подробно познакомить школьников с ценностями олимпийского и паралимпийского движения. Работа представлена по гуманитарному направлению и рассчитана на группу учащихся 13-14 лет, состав группы 15-20 человек общеобразовательного класса на основе программы по английскому языку 2012 года (автор Асмолов) с использованием учебника английского языка Вирджинии Эванс "Английский в фокусе" для 8 класса при расписании 3 часа в неделю.

Новые приоритеты в области обучения иностранным языкам сопряжены с выходом интроиндивидуальную сферу учащегося, в контекст его опыта, пусть ещё и небольшого, в том числе и субъективного, имеющего большое значение в формировании его языкового сознания.

Учащиеся на этом уроке подходят творчески к выполнению разнообразных заданий. Они учатся высказывать своё мнение, отстаивать свою позицию в освещении тех или иных фактов. Они также учатся через коллективную работу, через творчество толерантно относиться к мнениям других.

Изучение языка становится гораздо интереснее и продуктивнее, если учащиеся вовлекаются в творческую деятельность.

Работая на данном уроке над созданием группового проекта, учащиеся развивают не только языковые умения и навыки, но также используют иностранный язык как средство общения, идёт развитие воображения, памяти. Всё это повышает мотивацию к изучению языка.

Неформальная, благожелательная атмосфера воодушевляет учеников высказывать свою позицию. Меняется роль учителя. Он становится координатором обсуждения, партнёром и коллегой. Такая работа объединяет всех участников образовательного процесса. Этот метод имеет гуманную направленность.

Чтобы превратить урок иностранного языка в увлекательное путешествие в мир неизведанного и интересного, где каждый смог бы почувствовать себя первооткрывателем и развивать свои творческие способности, современный урок не может обойтись без компьютерных технологий. На данном уроке это нашло подтверждение, когда все статистические данные, наглядные материалы, звуковые приложения представлены благодаря компьютерным технологиям и воспринимаются живо, интересно.

На данном уроке разработана и представлена мультимедийная презентация для проведения чтения текстов с опорой на комплекс упражнений, направленных на контроль понимания. Эта система упражнений помогает строить монологи.

Материал может быть использован учителями английского языка как для проведения урока по данной теме, так и в качестве алгоритма при подготовке уроков, направленных на обучение учащихся монологической речи. Представленную мультимедийную наглядность можно использовать на уроках также как дополнительный страноведческий материал.

Подобные уроки развивают навыки чтения, аудирования, монологической и диалогической речи, мышление иностранном языке, воображение, способствуют развитию творческих способностей учащихся, толерантности и социальной адаптации.




Разработка урока по английскому языку "Межличностные отношения в семье, с друзьями, в школе" 8 класс)
  • Иностранные языки
Описание:

Цели и задачи урока:

1.Развитие речевых способностей школьников на основе повторения ранее изученного языкового материала.

2.Формирование  навыков чтения с полным пониманием с опорой на разнообразные тестовые задания, аудирования.

 3. Подготовка к монологическому высказыванию о взаимоотношениях с опорой на мультимедийную презентацию.

Образовательные:  Расширение страноведческих знаний .

Воспитательные: Привитие уважения и толерантного отношения к олимпийским символам.

Развивающие: Расширение общего кругозора и компетенции подростков.

Повышение мотивации к изучению английского языка.

- актуализация информации о XXII Олимпийских зимних играх и XI Паралимпийских зимних играх,  имеющейся у школьников.

- включение учащихся в активное освоение системы олимпийских и паралимпийских ценностей.

Тип урока: комбинированный;

Техническое и иное оснащение урока:компьютер,интрактивная доска, мультимедиа проектор, экран, диск,  приложение дополнительного материала, УМК к учебнику  английского языка Вирджинии Эванс "Английский в фокусе" для 8 класса.                         

План  урока:

1.Атематическая беседа;

2.Фонетическая разминка;

3.Основнаячасть (listening, reading, grammar, singing);

4.Подведение итогов. Домашнее задание.

 

 

Ход урока

 

1.Атематическаябеседа.

 

T: Hello, my dear friends, I am very glad to see you again.

Just to begin our lesson, please, tell me

1) Is it easy to make friends?

2) Is it OK to face angry, frustrated, annoyed, disappointed or sad people?

3) How can you comment on these words: “You want people to hear your opinion so make sure you practice what you try to persuade”?

 

 

 

2.Фонетическая разминка.

( на интерактивной доске подобрать синоним к слову)

T:  Please, repeat the opposites after me. Mind your pronunciation:

Optimistic-pessimistic, reliable- unreliable,

stubborn- flexible,  sincere- insincere, sociable –unsociable

 (слайд2)

 

 

 

 

 

3. Основнаячасть (listening, reading, talking, singing)

3а.  Аудирование ( звучит запись с CD, УМК к учебнику)

T: Let’s listen to the text:

Today we are going to speak about very interesting things. You know that   our country has met guests from different countries this year. They  came to compete in winter kinds of sport such as skiing, skating, biathlon, slalom and others. The Olympic Games has come to our region to Sochi. The founder of the first Olympic Games Pierre de Coubertin said many years ago: “The most important thing in the Olympic Games is not to win but take part, just as the most important thing in life is not the triumph but the struggle. The essential thing is not to have conquered but to have fought well.” 

(слайд 3)

 

He loved sport very much and understood the great role of it not only for health of people but for their relations. So he wrote “Ode to Sport”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пьер де Кубертен

(1863 - 1937)


Ode to Sport.

O Sport, pleasure of the Gods,

essence of life, you appeared suddenly

in the midst of the grey clearing

which writhes with the drudgery of

modern existence, like the radiant

messenger of a past age, when

mankind still smiled. And the glimmer

of dawn lit up the mountain tops and

flecks of light dotted the ground in the

gloomy forests.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

T: The Olympic Games of 2014 in Sochi has had its own principles. Valuable things of the Olympics  are: Friendship, Prefection , Respect  and Values of the Paralympics  are: Courage, Equality, Resolution, Inspiration. (слайд 4)

When we meet other people we must be hospitable and help people to understand each other better.

Now, please answer my questions:

What are the Values of the Olympics  and Paralympics?

 Who was  the founder of the first Olympic Games?

 Where has the Olympic Games of 2014 taken place?

 

 

 

 

3b. Reading: (слайд 5)  

( Чтение с поиском информации)                 

T: a) Read the text. How do you understand the title “Breaking the Ice”?

What do you think the text will be about?

b) Mark the sentences

True, False, Doesn’t say (слайд 6)

 

The new girl in your class seems very interesting and you would like to get to know her better. The guy at the skate park does some amazing tricks and you would like him to show you how. But, whenever the opportunity to talk to them comes up, you can't think of anything to say. Your palms sweat, you blush, and you look away.

Whether you are starting a new school, going to a party

where you don't know anyone or want to approach a person you fancy, you often need to break the ice in order to start a friendly conversation, Breaking the ice means saying or doing something to stop feeling shy or uncomfortable around someone you don’t know very well. The reason you  feel this way is that you don’t know how the other person will react, but don’t let it get you down. You shouldn't worry. Almost everyone feels uncomfortable when they first meet other people. If you feel this way, the following tips can help you out.                                                

Smile. When you smile, people think you are friendly and easy to talk to. They are also very likely to smile back and  help you feel more comfortable about starting a conversation.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3c. Talking:( использован кейс- метод)

T: a) Answer my questions, please,use ineractive blackboard and make colocations :                                      

1) How would you start a conversation with someone you  don’t know?

2) What would you advise your friend to do to make new friends?

3) Imagine the situation. Your friend meets a group of sportsmen from another country. She wants to make new friends but she is afraid of speaking. She wants to “break the ice”. Give her advice how to do it.

- Grammar:

Compound adjectives are usually formed in the following way: adjective +present participle or adverb + past participle.

You must remember that we have been  hosts at the Olympic Games of 2014 and had to  have special character features. Read the box and match to form compound adjectives: (слайд 7)

Make your sentences with these word combinations.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 old                        a  looking

2 kind                      b lasting

3 open                     c built

4 long                      d hearted

5 good                     e minded

6 newly                    f fashioned

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Singing:

T: Let’s sing a song with your new friends “ to break the ice”.

(слайд 8)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор Вовк Лариса Евгеньевна
Дата добавления 08.01.2015
Раздел Иностранные языки
Подраздел
Просмотров 1997
Номер материала 44013
Скачать свидетельство о публикации

Оставьте свой комментарий:

Введите символы, которые изображены на картинке:

Получить новый код
* Обязательные для заполнения.


Комментарии:

↓ Показать еще коментарии ↓