Разработка урока английского
языка в 9 классе
по теме «Семья и
друзья: Счастливы ли мы вместе?»
(УМК “Enjoy English-9”)
при подготовке
обучающихся к сдаче ГИА
Выполнила
учитель
английского языка
МБОУ
«Нижнемактаминская СОШ №1»
Гумерова Юлдуз
Фанисовна
г. Альметьевск
2014 год
Тема урока «Families and
Friends: Are we Happy Together? »
“Семья
и Друзья: Счастливы ли мы вместе?”
Цель: Формирование коммуникативных навыков по
теме «Семья и Друзья».
Задачи:
Ø Познакомить с новыми лексическими
единицами по теме, научить употреблять их в речи.
Ø Развитие умений работы с текстом в
группе, совершенствование умения в чтении с детальным пониманием прочитанного,
развитие навыков монологической речи.
Ø Научить выражать свою точку
зрения: согласие, несогласие, сомнение с идеями, данными в тексте, подбирать
аргументы в защиту своей точки зрения.
Языковой и речевой материал,
подлежащий усвоению для использования в устной речи:
Лексический материал:
глаголы to support, to betray, to envy, to fell
jealous, to ignore, to derserve, to quarrel, to nappreciate smth, to avoid.
I support the idea that..., I absolutely
agree with..., I have nothing against the idea that..., I`m afraid, I don`t
like the idea..., I`m absolutely against the idea that..., It`s nonsense..., It
sounds strange to me..., On one hand..., On the other hand..., In some ways, I
agree with..., but at the same time...
Грамматический материал: Present Simple
Учебно-раздаточный
материал: картинки по теме, карточки с
предложениями.
Ход урока
1. Организационный момент
Teacher: Good morning, boys and girls!
Pupils: Good morning, teacher!
T: Sit down, please. Today we are going to
talk about your families and friends. We will discuss relations between parents
and their children and find out what attitude parents usually have to their
children’s friends. But first, answer my questions, please. (учащиеся отвечают на вопросы учителя.)
T: Is your family very important to you?
Why?
P1: My family is very important to me
because parents teach me how to live, they help me in difficult situations.
T: Do you often have conflicts with your
parents?
P2: Sometimes we don`t understand each
other.
T: Do your parents like your friends and
allow you to spend time together?
P3: In my opinion, they are not against
our friendship.
T: A little bit later you will read texts
about British pupils speaking about their parents and friends, but to do your
best you should learn some words.
2. Фонетическая зарядка
На доске – слова и дефиниции, дети
должны прочитать их и дать русские эквиваленты, не пользуясь словарем (S. B. p.
20 ex. 29).
T: Look at the blackboard and repeat after
me. (Учитель читает только слова.)
Read the words and the definitions, give
the Russian equivalents of the words. Let`s work one by one. (Учащиеся по очереди читают и
переводят слова с помощью дефиниций.)
3. Работа с лексикой
T: Repeat
the words after M. once again. (Учащиеся повторяют слова за
сильным учеником.)
T: Make up your own sentences. (Дети составляют свои предложения
с этими словами.)
4. Работа с текстами в группах
T: You know that very often teenagers have
some problems because their parents don’t like their friends. Now you are going
to read the texts about Alan, Julia and Catherine and to learn how they feel
about the parents-and-friends problem. Work in groups. The first group will
read the text about Alan, the second-about Julia, the third-about Catherine.
You will get several sentences and after reading you should find the sentence
that reflects the idea of the text and put it on the blackboard under the name
of your character.(S. B.
p.21 ex.30). Prove your opinion. (Осуществляется работа в группах, которая
предусматривает чтение с пониманием общего содержания. Учащиеся объясняют свой
выбор и прикрепляют нужное предложение на доску.)
T: Open your books at page 21 ex. 30.
Ответы:
Group1: It’s safer to rely on family.
Group2: Friends are good for nothing.
Group3: We can’t choose relatives, but we
can choose friends-and that’s the thing!
T: Now, cоmment on each of your texts. What do you agree with and what ideas
don’t you share? Use the following phrases: I support the idea that..., I
absolutely agree with..., I have nothing against the idea that..., I’m afraid,
I don’t like the idea..., I’m absolutely against the idea that..., It’s
nonsense..., It sounds strange to me..., On one hand..., On the other hand...,
In some ways, I agree with..., but at the same time...
(На доске фразы, помогающие
высказать согласие или несогласие с мнением героя текста. Учащиеся читают их за
учителем и переводят некоторые из них.)
T: Use the phrases explaining your
attitude to Alan’s, Julia’s, and Catherine’s opinions.(Учащиеся говорят с чем согласны, а
с чем нет.)
Group1: Alan thinks that...
We support the idea...
We think so, because...
5. Работа с эквивалентами к
предложениям из текстов
T: Read all the texts once again and find
the equivalents to the following sentences from the texts. p.23, ex.35(a)
(Учащиеся находят в текстах предложения-синонимы.)
Ответы:
1. ... a unity of people who support
each other in different situations.
2. Blood is thicker than water.
3. They care about their jobs and
making money.
4. Sometimes we quarrel...
5. I appreciate their advice.
6. Real friends are very rare.
6.Учащиеся выполняют задание True/False. Если утверждение не верно, они
дают правильный ответ.
T: p.23 ex.35(b) Look through the texts
once again and say if these sentences true or false. If they are not true, give
the correct answer.
Ответы:
1. true
2. false
3. true
4. true
5. true
6. false
7. false
8. true
9. true
10. false
11. false
12. true
7.T: Think over about your family and
friends. Tell us about your relations with them in 5-7 sentences. (Учащиеся готовят небольшое высказывание
по теме.)
8.Подведение итогов, выставление
оценок.
9.Объяснение домашнего задания
Учебник: стр. 20, упр.29 – выучить
слова
Рабочая тетрадь: стр. 7-8, упр. 4,
5.
Оставьте свой комментарий
Авторизуйтесь, чтобы задавать вопросы.