Главная / Иностранные языки / Открытый урок по английскому языку в 10 классе

Открытый урок по английскому языку в 10 классе

«Утверждаю»

Директор СОШ № 14

_________ Кузнецова О.А.


Класс: 10

Предмет: английский язык

Тема урока “Canada”.

Цель урока: создать условия для коммуникативного общения по теме «Канада», формирование метапредметных, предметных и личностных результатов средствами технологии деятельностного подхода.

Задачи урока:

В ходе урока в технологии деятельностного подхода продолжить:

- Cовершенствование навыков аудирования текста “Canada

- Совершенствование умений чтения с полным пониманием содержания прочитанного

- Совершенствование умений говорения по теме с использованием новых лексических единиц

- Развитие языковой догадки.

- Воспитание на материале учебных текстов общечеловеческих ценностей, воспитание уважительного и толерантного отношения к другой культуре, более глубокое осознание своей родной культуры.

Применяются методы технологии деятельностного подхода:

- метод головоломки (направлен на развитие и совершенствование коммуникативных навыков и умений учащихся в групповой работе)

- метод поиска решения (создает условия для активной самостоятельности учащихся на уроке. Совокупность метапредметных умений формируется как производное от соответствующих видов целенаправленных действий учащихся на уроке.)

Планируемые результаты:

1) Предметные: понимание темы, выделение основной мысли, главных фактов, установление логической последовательности основных фактов.

2) Регулятивные: умение самостоятельно работать, распределять учебные задачи внутри группы, выбирать правильные способы решения поставленных задач, выполнение заданий по времени.

3) Познавательные: постановка и решение проблем, выбор наиболее эффективных способов решения познавательных задач, смысловое чтение текста, извлечение из него информации, выделение существенного, формирование обобщенных знаний.

4) Коммуникативные: построение речевых высказываний в групповой форме работы.

5) Личностные: формирование нравственных чувств и нравственного поведения, толерантного отношения к ошибкам друг друга.





Перечень оборудования:

УМК Кауфман К.И., Кауфман М.Ю. «Happy English» 2013г.видеоролик “ Canada”, аудиотекст “Canada” (№30), интерактивная доска, презентация к уроку, раздаточный материал (карточки с блоками текста).



План урока

  1. Приветствие, речевая зарядка (3 мин).

  2. Введение в урок: показ короткого ролика, формулирование темы урока (5 мин).

  3. Введение и отработка новых лексических единиц (9 мин).

  4. Групповая работа (20 мин).

  5. Закрепление результатов групповой работы (5 мин).

  6. Рефлексия, домашнее задание (3 мин).

Ход урока

Этап урока

Учитель

Класс (ответы детей, работа учителя и учащихся)

Интерактивная доска

1. При-

ветствие, речевая зарядка.

1. Good afternoon, sit down, please! Is anybody absent? What day is it today? What’s the weather like today?

Good afternoon.

Nobody is absent.

(… is/are absent.)

The weather is fine. It is cold but sunny today.


2. Введение в урок: показ короткого ролика, формулирование темы урока.


2. Today we are going to discuss a very interesting topic. You will surely learn a lot of new things. Now, look at the smart board and try to guess what we are going to speak about.

That’s right! Our topic is Canada.

Tell me please what you know about Canada.

Here is the map of Canada. Which countries does it share borders with? What oceans is it washed by? What is the capital of Canada? Show it on the map.

We are going to speak about Canada.






It is an English-speaking country. Its flag is red and white. Its symbol is a maple leaf.

It borders with the USA. Canada is washed by three oceans: the Arctic, the Atlantic and the Pacific oceans. Its capital is Ottawa. (Учащиеся отвечают на вопросы учителя и показывают данные на карте.)

Короткий ролик-вступление про Канаду.





Слайд 1:

Canada



Слайд 2: карта

3. Введение и отработка новых лексических единиц.

You will hear some information about Canada. Listen to it very attentively and try to memorize as much information as you can.

But first look at the smart board: here are some words that will help you understand the text. Let’s read English words and guess their Russian equivalents.

OK, now we are ready to listen to the text. Open your books, p. 190 ex. 14.1 Your task is the right statements. You will hear the text twice.

Now, exchange your exercise books with your partners. Let’s check up the answers. (Учитель контролирует и оценивает правильность понимания услышанного текста. На доске написаны критерии оценки работы.)

Ученики читают новые лексические единицы за учителем и переводят, пользуясь языковой догадкой.









Учащиеся слушают текст и выбирают правильные утверждения.

Учащиеся обмениваются тетрадями и проверяют правильные варианты ответов по цепочке.

Презентация:

Слайды 3, 4: Topical Vocabulary










Слайд 5:

Topical Vocabulary

4. Групповая работа.

As you have noticed, there are several blocks of information about Canada. Let’s figure out what these blocks are.

OK, now let’s divide into groups of 3 and work with these blocks. Do it as you wish. Group 1, your blocks are “General facts” and “Climate”. Group 2, your blocks are “Population” and “Provinces and territories”. Group 3, your blocks are “Natural Resources” and “Political system”.

Each group will get a piece of paper containing its block.4 Your task is to read the block, choose the most important information and prepare a report.


Now we will create new groups of 4 so that each group contains pupils from previous 3 groups. The task of each pupil is to give a short report about his blocks.

Ученики выделяют блоки информации в услышанном тексте и дают им названия.


Учащиеся делятся по желанию на 4 группы по 3 человека.









Каждая группа получает определенный блок текста. Задача: выбрать наиболее важную информацию и подготовить краткое сообщение.

Учащиеся разбиваются по технологии jigsaw на новые 4 команды по 3 человека с разными темами. Задача каждого ученика – рассказать коротко новой группе о своей теме.

Слайд 6.

Topics:

1) provinces and territories

2) population

3) general facts

4) natural resources

5) climate

6) education

7) political system






Слайд 7:

Group topics:

Group 1

General facts

Climate

Group 2

Population

Provinces and territories

Group 3

Natural Resources

Political system

5. Закрепление результатов групповой работы

Very well done! Now, let’s see which group has worked most effectively. I’m going to ask questions and your task is to answer them.2

Good luck!

Учитель задает вопросы по текстам. Побеждает группа, давшая больше всего правильных ответов.

Слайд 7:

Group topics

6. Рефлексия, домашнее задание.

Well done, I’m very proud of you all! So, did you like the lesson? What new things have you learned?

Now, here is your homework: prepare a short presentation on one of the topics and make up 4 questions on this topic:

1) famous Canadians

2) symbols of Canada

3) Canadian wildlife

4) Canadian traditions.

The lesson is over, goodbye!

It was very interesting and exciting. We’ve learned a lot about Canada.

Учащиеся самостоятельно готовят проекты, разделившись на 4 группы по 3 человека.


(В начале следующего урока в качестве активизации НЛЕ можно дать ученикам решить маленький кроссворд)3.


Слайд 8:

Homework:

prepare a short presentation on one of the topics and make up 4 questions on this topic:

1) famous Canadians

2) symbols of Canada

3) Canadian wildlife

4) Canadian traditions.






Список информационных источников:



  1. А. Хабенская «Откройте для себя Канаду». «Айрис Пресс» 2001 г.

«Иностранные языки в школе» № 5, 2010

  1. К.И.Кауфман, М.Ю. Кауфман УМК «Happy English.ru» для

  2. 10 класса. «Титул», 2013 г.

4.Ощепкова В.В., Ванина Т.П. «О Канаде вкратце» «Лист-Нью» 2000 г



Интернет-ресурсы:

1. www.google.ru

2.www.study.ru

3. www.youtube.com/watch?v=61wUJBl7ai0







Приложение 1

1. Listen to the text "Canada" and say which of the two is right.

1. The name "Canada" comes from an Indian/French word.

  1. The largest country in the world is Canada/Russia.

  2. Most of the Canadians live in the north/south.

4. Canada has 10 provinces and 3 territories/3 provinces and 10 territories.

  1. Forests /prairies cover about half of Canada.

  2. The Queen is represented in Canada by the lord governor /governor-general.

  3. There are 3/4 political parties represented in the House of Commons.

  4. Every child in Canada can be educated in English/English and French.



2. Questions and answers.

  1. How large is Canada? – It’s the second country after Russia and the largest country in western Hemisphere.

  2. What is the country’s most important symbol? – The country's most important symbol is the maple leaf.

  3. How many people live in Canada? – Canada has a population of over 34 million.

  4. What are the official languages in Canada? – English and French.

  5. How many provinces and territories does Canada have? – Canada has 10 provinces and 3 territories.

  6. How much territory do forests cover? – Forests cover about half of Canada.

  7. What political system is there in Canada? – Canada is a a constitutional monarchy.

  8. Who is the head of state? Elizabeth II, Queen of England.

  9. Who represents the Queen? The Queen is represented in Canada by the governor-general (David Lloyd Johnson, since October 2010).

  10. In which of the two languages can children be educated? – Children can be educated in either of the two official languages.

3. Crossword


1




2



3





4











5





6

7





8












9











10














11





12























  1. One half of the Earth, divided between north and south by the equator.

  2. Money that is used in a particular country.

  3. A country ruled by a king or queen.

  4. A small black and white North American animal which produces a bad smell when it is threatened.

  5. The substance on the surface of the Earth in which plants grow.

  6.  A type of government in which a country is ruled by a king or a queen.

  7. The capital of Canada.

  8. The art, buildings, traditions, and beliefs that a society considers important to its history and culture.

  9.  All the people who live in a particular area.

  10. To use something.

  11. A large group of related families who live in the same area and share a common language, religion, and customs.

  12. Rock or earth from which metal can be obtained.







Подсказки:



  1. Полушарие.

  2. Валюта.

  3. Государство.

  4. Скунс.

  5. Почва.

  6. Монархия.

  7. Столица Канады.

  8. Наследие.

  9. Население.

  10. Использовать.

  11. Племя.

  12. Руда.





Keys




1H




2C



3R

E

A

L

M

4S

K

U

N

K



M


R


5S

O

I

L


6M

7O

N

A

R

C

8H

Y



S


T


E


E


9P

O

P

U

L

A

T

I

O

N

R

10U




H


A


C

I

T

E

W

Y

11T

R

I

B

E

12O

R

E


A


A


L



E


G

I



E

Z


E

Приложение 2

4. Blocks of texts







GROUP 1

General facts. The name Canada is believed to come from the Indian word Kanata, meaning "village" or “community”. This fact alone shows that the native population of the country consisted mostly of Indian tribes. Now Canada is the world’s second largest country after Russia and the largest country in western Hemisphere. The country is so wide that six distinct time zones lie within its borders. Some part of the country is beyond the Arctic Circle. The capital of the country is Ottawa. Its currency is the Canadian dollar, which is divided into 100 cents. The country's most important symbol is the maple leaf. One can see it on the Canadian flag.

Climate. The populated southern areas of Canada have a moderate climate when in the north the climate is characterized by very long, cold winters with average temperatures far below freezing and cool summer months. The most humid areas are in the west, where winds from the Pacific Ocean bring a lot of rain.



population – население

tribe – племя

Hemisphere – полушарие

distinct – четкий

the Arctic Circle – Северный полярный круг



currency – валюта

the maple leaf – кленовый лист

populated – населенный

moderate – умеренный

average – средний

humid – влажный





GROUP 2



Population. Canada has a population of over 34 million, about 80% of which live in the south. About three quarters of Canada's population live in towns and cities. Canada's largest metropolitan areas are Toronto [hello_html_848df9a.png], Montreal [hello_html_4ed561a1.png], Vancouver [hello_html_m61764786.png] and Ottawa [hello_html_8f808f2.png]. The French were the first to settle in the country in large numbers during the 17th end early 18th centuries. People of British origin came to stay there mainly after 1763, the year when the British conquered the French Colony of New France. As a result Canada has a dual cultural heritage and both French and English are official languages. Other groups of population are Germans, Italians, Ukrainians, Scandinavians, Poles, the Dutch and Eskimo [hello_html_m60b98bb0.png] (Inuits [hello_html_m6829e2eb.png]).

Provinces and territories. Canada has 10 provinces and 3 territories, each with its own capital city. French Canadians are mostly concentrated in the provinces of Quebec [hello_html_70146f46.png], (capital — Quebec City) and New Brunswick (capital — Fredericton). They have kept not only their language, but also their own culture. Both Ottawa, the country's capital, and the largest city of Canada Toronto are situated in the province of Ontario [hello_html_m6dc64a90.png].

metropolitan – центральный, городской

conquer – завоевать

origin – происхождение

cultural heritage – культурное наследие

Poles – поляки

The Dutch – нидерландцы, голландцы

Eskimo – эскимосы

Inuits – инуиты (политкорректное название эскимосов, живущих на Аляске, в Гренландии и Канаде)





GROUP 3



Natural resources. The country is rich in natural resources: gas, oil, coal, gold, copper, iron ore, nickel, uranium, zinc, along with wood and water. It is one of the world's leaders in mineral exports. Its soils, which are especially rich in the three prairie provinces of Alberta [hello_html_m80ce0dc.png], Manitoba [hello_html_5af3e13e.png], and Saskatchewan [hello_html_m1d08a0bd.png] are intensively utilized and make Canada one of the world's largest exporters of agricultural products. Forests cover about half of Canada. They are the basis for such important industries as lumbering and paper production. Forests also give home to deer and caribou, squirrels, minks, skunks, mooses, beavers, black bears and other animals.

Political system. Canada is a constitutional monarchy. Elizabeth II, Queen of England, is also Canada's Queen and sovereign of a number of realms. The Queen is the head of state, and is represented in Canada by the governor-general. Legislative power is vested in Parliament, which includes the Queen, the Senate of 104 appointed members and the House of Commons with about 300 elected members. National elections are held at least once every 5 years. The leader of the political party with the largest number of seats in the House of Commons usually becomes prime minister and forms the government. There are three main political parties represented in the House of Commons; they are the Liberal Party, the Progressive Conservative Party, and the New Democratic Party.



copper – медь

iron ore – железная руда

soil – почва

utilize – использовать

lumberingлесоразработки

caribou - карибу, северный олень

mink - норка (животное и мех)

skunk – скунс

moose – американский лось

beaver – бобер

constitutional monarchy - конституционная монархия

sovereign – глава

realm – государство

represent – представлять

the governor-general - генерал-губернатор

the House of Commons - Палата общин

Открытый урок по английскому языку в 10 классе
  • Иностранные языки
Описание:

Урок по английскому языку

Тема :Canada

Цель урока: создать условия для коммуникативного общения по теме «Канада», формирование метапредметных, предметных и личностных результатов средствами технологии деятельностного подхода.

Задачи урока:

В ходе урока в технологии деятельностного подхода продолжить:

- Cовершенствование навыков аудирования текста “Canada”

- Совершенствование умений чтения с полным пониманием содержания прочитанного

- Совершенствование умений говорения по теме с использованием новых лексических единиц

- Развитие языковой догадки.

- Воспитание на материале учебных текстов общечеловеческих ценностей, воспитание уважительного и толерантного отношения к другой культуре, более глубокое осознание своей родной культуры.

Применяются методы технологии деятельностного подхода:

- метод головоломки (направлен на развитие и совершенствование коммуникативных навыков и умений учащихся в групповой работе)

- метод поиска решения (создает условия для активной самостоятельности учащихся на уроке. Совокупность метапредметных умений формируется как производное от соответствующих видов целенаправленных действий учащихся на уроке.)

Автор Опиева Танзила Макшариповна
Дата добавления 13.03.2016
Раздел Иностранные языки
Подраздел Конспекты
Просмотров 633
Номер материала MA-065564
Скачать свидетельство о публикации

Оставьте свой комментарий:

Введите символы, которые изображены на картинке:

Получить новый код
* Обязательные для заполнения.


Комментарии:

↓ Показать еще коментарии ↓