Главная / Иностранные языки / Методические указания к практическим работам на тему "Jobs in IT"

Методические указания к практическим работам на тему "Jobs in IT"

Областное государственное автономное образовательное учреждение

среднего профессионального образования

«Ангарский техникум строительных технологий»











Английский язык


Тема: JOBS IN IT




Методические указания к выполнению практических работ по учебной дисциплине «Иностранный язык» для обучающихся СПО специальности «Информационные системы»







hello_html_568860ba.png





Ангарск, 2014



Рассмотрено на заседании ПЦК

гуманитарного цикла

протокол №__ от____2014 г.

Председатель ПЦК________

Ефремова Н.В.

Утверждаю:

Директор АТСТ

___________ В.Н. Леснов

Рассмотрено и одобрено

на заседании методического совета

Протокол №_____ от _____________

Председатель методического совета

_____________ О.Н. Ермакова







Автор: Нестерова Ю.П., преподаватель иностранного языка ОГАОУ СПО «Ангарский техникум строительных технологий»,



Рецензент: Платунова Елена Викторовна, преподаватель иностранного языка ИКЭСТ









































СОДЕРЖАНИЕ



  1. Пояснительная записка

  2. Лексический материал по теме

  3. Практическое задание 1

  4. Практическое задание 2

  5. Практическое задание 3

  6. Практическое задание 4

  7. Практическое задание 5

  8. Примерные критерии оценивания

  9. Список литературы


















































ПОЯСНИТЕЛЬНАЯ ЗАПИСКА


Основной целью изучения учебной дисциплины «Иностранный язык» в учреждениях среднего профессионального образования является практическое владение иностранным языком для использования его в общении при решении бытовых, учебных и социокультурных задач. Именно акцент на лексику позволит обогатить терминологический словарь и будет способствовать развитию иноязычной компетенции.

Цель данных методических указаний ввести студентов в область иноязычного письменного общения по специальности «Информационные системы» и помочь усвоению минимума содержания программы.

Методические указания по теме «Jobs in IT» по дисциплине «Иностранный язык (английский)» соответствует программе по английскому языку для студентов 2 курса по специальности «Информационные системы».

Методические указания содержат лексику, а также закрепляющие упражнения по лексике и грамматике .

Методические указания также нацелены на развитие и закрепление как диалогических, так и монологических навыков и умений, необходимых для чтения и понимания оригинальной литературы и применения этих знаний при сдаче дифференцированного зачета.















ЛЕКСИЧЕСКИЙ МАТЕРИАЛ

ПРАКТИЧЕСКОЕ ЗАДАНИЕ 1.

Прочитайте текст и переведите. Подчеркнутые слова переведите и запишите в словарь в тетради.

The language of computershello_html_m1b23768d.jpg


50 years ago, people hadn’t heard of computers. And today we cannot  imagine our life without them.

Computer technology is the fastest-growing industry in the world. The  first computer was the size of a minibus and weighed a ton. Today, its job

can de done by a chip the size of a pinhead. And the revolution is still

going on.

Very soon we’ll have computers that we’ll wear in our watches or even in

our glasses and earrings. Such wearable computers are being developed

in the USA.

Japan’s biggest mobile - phone company has just released its cleverest

product so far, the i - mode, a mobile – phone that allows you to surf the

Internet as well as make calls. People are already using their phones to

check the news, follow the stock market and download the latest jokes,

buy cinema tickets and manage their bank accounts.

The next generation of computers will be able to talk and even think for themselves. They will contain electronic 'neural networks'. Of course, they'll be still a lot simpler than human brains, but it will be a great step forward. Such computers will help to diagnose illnesses, find minerals, understand and control the world's money markets, identify criminals and control space travel.

Computer revolution is changing our life and our language, too. We are constantly making up new words or giving new meanings to old ones. Most of computer terms are born in Silicon Valley, the world's top computer-science Centre.

Luckily, most computer words are easy to learn and many of them are so colourful.They often make us smile when we first hear them such as snail- mail (traditional post rather than Internet-based mail) or wysiwyg (what-you-see-is-what-you-get). The computer industry is full of young people  who think of themselves as very different  from traditional business-people in suits.  It is a world that avoids heavy scientific-sounding

language in favour of words that are simple, fresh, and playful. Above all, it is a culture that promotes user-friendleness in everything, including its language.  This means using simple familiar words to describe technical concepts.  For example, it is surely nicer to talk about a mouse, rather than an X-Y position indicator, which is what a computer mouse was originally called.

One reason why computer words are so user-friendly is that many are  metaphors, for instance “a computer menu” offers you a list of things to

choose from, just like a menu in a restaurant.  “A computer virus” spreads quickly and causes harm in the same way as  viruses spread disease among people.

The computer memory” holds information, just like people’s memories do.

ПРАКТИЧЕСКОЕ ЗАДАНИЕ 2

Прочитайте отрывок и выявите точное определение слова «Спам»

Can you explain the meaning of the word spam?

A special metaphor: spam

Some metaphors are quite unique. Perhaps the most colourful computer

 metaphor is spam. Spam is the trade name of an American brand of tinned

cooked meat, widely used during the Second World War when fresh meat

was hard to obtain. Because people had to eat so much of it, it became the

object of many jokes.

In the computer world, spam is he Internet equivalent of “junk mail”. It

refers to messages that we have not asked for and do not want such as

advertising. Such messages may be sent to thousands of people at the same

time. This process is called spamming, and people who cause it are known as

spammers. Spamming is very much disliked by Internet users, and spammers

may find themselves flooded by angry email messages known as flames

( another computer metaphor).



ПРАКТИЧЕСКОЕ ЗАДАНИЕ 3.

ВAutoShape 13ыберите правильный ответ

 


AutoShape 12А)



ВAutoShape 11)





СAutoShape 10)





AutoShape 4



А)

AutoShape 5




AutoShape 6В)



AutoShape 7


С)



AutoShape 5


AutoShape 6




AutoShape 7




AutoShape 8




AutoShape 4



AutoShape 5





AutoShape 6




AutoShape 7




ПРАКТИЧЕСКОЕ ЗАДАНИЕ 4.


Ответь на тест

Choose an answer — a or b.

1. A mouse is

  • A) a small furry animal with a long tail

  • B) a small box used to operate a computer

2. To surf is

  • A) to ride on board on the waves of the sea

  • B) to move around the Internet

3. A bug is

  • A) a small insect

  • B) an error in a computer program

4. A flame is

  • A) a red or yellow burning gas seen when something is on fire

  • B) an unfriendly or rude e-mail

5. To boot is

  • A) to kick

  • B) to start a computer

6. A geek [gi:k] is

  • A) someone who bites the heads off alive chickens as part of a show

  • B) a person who knows everything about computers (and is crazy about them)

7. Spam is

  • A) a type of tinned meat

  • B) unwanted e-mails (from advertisers and the like)

8. A cookie is

  • A) a biscuit

  • B) a small text file that is sent to your computer when you visit some

websites. It's used to store information about you for the next time

you visit that site — like where you went on the site and what you did.


ПРАКТИЧЕСКОЕ ЗАДАНИЕ 5.


hello_html_m3adcb44c.png





  1. This small box is used to operate a computer.

  2. A document on your computer.

  3. A device which is used to transfer photos and texts to your computer.

  4. To make a computer better or able to do more things.

  5. This looks like a typewriter and has the keys you need to press.

  6. It can be hard. It can be floppy.

  7. A device which allows your computer to send messages along a telephone line.

  8. An unfriendly or rude e-mail.

  9. To start a computer.




ПРИМЕРНЫЕ КРИТЕРИИ ОЦЕНИВАНИЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ

  1. Правильное выполнение заданий 1,2,3,4 - оценка «3»

  2. Неправильное выполнение заданий 1,2,3,4- оценка «2»

  3. Правильное выполнение заданий 1,2,3,4 - оценка «4»

  4. Правильное выполнение заданий 1,2,3,4 , 5- оценка «5»




СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ


  1. Ажищев Н.И., Суэта Ф.С. Пособие по английскому языку для строительных техникумов. М. Высшая школа, 1978.

2. Безручко Е.Н. Английский для архитекторов. Ростов-на-Дону.

Издательский центр «МарТ». 2002

  1. Войтенко Э.В. «Учебное пособие по техническому переводу», БСК, 2001.

4. Кадырова И.А., Сафарова Р.З. Vehicle. ( Course of Technical

English.) Ufa. 2002.

5.Macmillan English Dictionary

6.Magazine for Teenagers “Speak Out”

7.Парахина А.В., Пособие по переводу технических текстов с английского языка на русский. М. Высшая школа, 1982.

8. ШляховаВ.А., Любимова Т.Д. Английский язык. Контрольные

задания для студентов технических специальностей. М. Высшая

школа. 2000.



11


Методические указания к практическим работам на тему "Jobs in IT"
  • Иностранные языки
Описание:

Областное государственное автономное образовательное учреждение

среднего профессионального образования

«Ангарский техникум строительных технологий»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Английский язык

 

Тема: JOBS IN IT

 

 

 

Методические указания к  выполнению практических работ по учебной дисциплине  «Иностранный язык» для обучающихся СПО специальности «Информационные системы»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ангарск, 2014

 

 

Рассмотрено на заседании ПЦК

гуманитарного цикла

протокол №__  от____2014 г.

Председатель ПЦК________

Ефремова Н.В.

Утверждаю:

Директор АТСТ

___________ В.Н. Леснов

Рассмотрено и одобрено

на заседании методического совета

Протокол №_____  от _____________

Председатель методического совета

_____________ О.Н. Ермакова

 

 

 

 

 

 

Автор: Нестерова Ю.П., преподаватель иностранного языка  ОГАОУ СПО «Ангарский техникум строительных технологий», 

 

 

Рецензент:  Платунова Елена Викторовна, преподаватель иностранного языка ИКЭСТ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СОДЕРЖАНИЕ

 

 

1.       Пояснительная записка

2.       Лексический материал по теме

3.       Практическое задание 1

4.       Практическое задание 2

5.       Практическое задание 3

6.       Практическое задание 4

7.       Практическое задание 5

8.       Примерные критерии оценивания

9.       Список литературы

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОЯСНИТЕЛЬНАЯ ЗАПИСКА

 

Основной целью изучения  учебной дисциплины «Иностранный язык» в  учреждениях среднего профессионального образования является практическое владение иностранным языком для использования его в общении при решении бытовых, учебных и социокультурных задач. Именно акцент на лексику позволит обогатить терминологический словарь  и будет способствовать развитию иноязычной компетенции.

Цель данных методических указаний ввести студентов в область иноязычного письменного общения по специальности «Информационные системы»  и помочь усвоению минимума содержания программы.

         Методические указания по теме  «Jobs in IT»  по дисциплине «Иностранный язык (английский)» соответствует программе по английскому языку для студентов 2 курса по специальности «Информационные системы».  

Методические указания содержат лексику, а также  закрепляющие упражнения по лексике и грамматике  .

Методические указания также нацелены на развитие и закрепление как диалогических, так и монологических навыков и умений, необходимых для чтения и понимания оригинальной литературы и применения этих знаний при сдаче дифференцированного зачета.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЛЕКСИЧЕСКИЙ МАТЕРИАЛ

ПРАКТИЧЕСКОЕ ЗАДАНИЕ 1.

Прочитайте текст и переведите. Подчеркнутые слова переведите и запишите в словарь в тетради.

The language of computers

 

50 years ago, people hadn’t heard of computers. And today we  cannot  imagine our life without them.

Computer technology is the fastest-growing industry in the world. The  first computer was the size of a minibus and weighed a ton. Today, its job

can de done by a chip the size of a pinhead. And the revolution is still

going on.

Very soon we’ll have computers that we’ll wear in our watches or even in

our glasses and earrings. Such wearable computers are being developed

in the USA.

Japan’s biggest mobile - phone company has just released its cleverest

product so far, the i - mode, a mobile – phone that allows you to surf the

Internet as well as make calls. People are already using their phones to

check the news, follow the stock market and download the latest jokes,

buy cinema tickets and manage their bank accounts.

The next generation of computers will be able to talk and even think for themselves. They will contain electronic 'neural networks'. Of course, they'll be still a lot simpler than human brains, but it will be a great step forward. Such computers will help to diagnose illnesses, find minerals, understand and control the world's money markets, identify criminals and control space travel.

Computer revolution is changing our life and our language, too. We are constantly making up new words or giving new meanings to old ones. Most of computer terms are born in Silicon Valley, the world's top computer-science Centre.

Luckily, most computer words are easy to learn and many of them are so colourful.They often make us smile when we first hear them such as snail- mail (traditional post rather than Internet-based mail) or wysiwyg (what-you-see-is-what-you-get). The computer industry is full of young people  who think of themselves as very different  from traditional business-people in suits.  It is a world that avoids heavy scientific-sounding

language in favour of words that are simple, fresh, and playful. Above all, it is a culture that promotes user-friendleness in everything, including its language.  This means using simple familiar words to describe technical concepts.  For example, it is surely nicer to talk about a mouse, rather than an X-Y position indicator, which is what a computer mouse was originally called.

One reason why computer words are so user-friendly is that many are  metaphors, for instance “a computer menu” offers you a list of things to

choose from, just like a menu in a restaurant.  “A computer virus” spreads quickly and causes harm in the same way as  viruses spread disease among people.

“The computer memory” holds information, just like people’s memories do.

ПРАКТИЧЕСКОЕ ЗАДАНИЕ 2

Прочитайте отрывок и выявите точное определение слова «Спам»

Can you explain the meaning of the word spam?

A special metaphor: spam

Some metaphors are quite unique. Perhaps the most colourful computer

 metaphor is spam. Spam is the trade name of an American brand of tinned

cooked meat, widely used during the Second World War when fresh meat

was hard to obtain. Because people had to eat so much of it, it became the

object of many jokes.

In the computer world, spam is he Internet equivalent of “junk mail”. It

refers to messages that we have not asked for and do not want such as

advertising. Such messages may be sent to thousands of people at the same

time. This process is called spamming, and people who cause it are known as

spammers. Spamming is very much disliked by Internet users, and spammers

may find themselves flooded by angry email messages known as flames

( another computer metaphor).

 

 

ПРАКТИЧЕСКОЕ ЗАДАНИЕ 3.

Выберите правильный ответ

 


А)

 

 

В)

 

 

 

 

С)

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

А)

 
 

 

 

 

 

 

 

 В)

 

 

 
 

 

 

 

 

С)

 

 

                   
   
 
 
 
   
 
   
 
   
 
   
 
   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРАКТИЧЕСКОЕ ЗАДАНИЕ 4.

 

Ответь на тест

 Choose an answer — a or b.

1.      A mouse is

         A) a small furry animal with a long tail

         B) a small box used to operate a computer

2.      To surf is

         A) to ride on board on the waves of the sea

         B) to move around the Internet

3.      A bug is

         A) a small insect

         B) an error in a computer program

4.      A flame is

         A) a red or yellow burning gas seen when something is on fire

         B) an unfriendly or rude e-mail

5.    To boot is

         A) to kick

         B) to start a computer

6.    A geek [gi:k] is

         A) someone who bites the heads off alive chickens as part of a show

         B) a person who knows everything about computers (and is crazy about them)

7.    Spam is

         A) a type of tinned meat

         B) unwanted e-mails (from advertisers and the like)

8.    A cookie is

         A) a biscuit

         B) a small text file that is sent to your computer when you visit some

          websites. It's used to store information about you for the next time

          you visit that site — like where you went on the site and what you did.

 

ПРАКТИЧЕСКОЕ ЗАДАНИЕ 5.

 

 

 

 

 

1.     This small box is used to operate a computer.

2.     A document on your computer.

3.     A device which is used to transfer photos and texts to your computer.

4.     To make a computer better or able to do more things.

5.     This looks like a typewriter and has the keys you need to press.

6.     It can be hard. It can be floppy.

7.     A device which allows your computer to send messages along a telephone line.

8.     An unfriendly or rude e-mail.

9.     To start a computer.

 

 

 

ПРИМЕРНЫЕ КРИТЕРИИ ОЦЕНИВАНИЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ  РАБОТЫ

1.       Правильное выполнение заданий 1,2,3,4 - оценка «3»

2.       Неправильное выполнение заданий 1,2,3,4- оценка «2»

3.       Правильное выполнение заданий 1,2,3,4  - оценка «4»

4.       Правильное выполнение заданий 1,2,3,4 , 5- оценка «5»

 

 

 

СПИСОК  ЛИТЕРАТУРЫ

 

1.      Ажищев Н.И., Суэта Ф.С. Пособие по английскому языку для строительных техникумов. М. Высшая школа, 1978.

2. Безручко Е.Н. Английский для архитекторов. Ростов-на-Дону.

    Издательский центр «МарТ». 2002

3.      Войтенко Э.В. «Учебное пособие по техническому переводу», БСК, 2001.

4. Кадырова И.А., Сафарова Р.З. Vehicle. ( Course of Technical

    English.) Ufa. 2002.

5.Macmillan English Dictionary

6.Magazine for Teenagers “Speak Out”

7.Парахина А.В., Пособие по переводу технических текстов с   английского языка на русский. М. Высшая школа, 1982.

8. ШляховаВ.А., Любимова Т.Д. Английский язык. Контрольные

    задания для студентов технических специальностей. М. Высшая

    школа. 2000. 

Автор Нестерова Юлия Павловна
Дата добавления 20.11.2014
Раздел Иностранные языки
Подраздел Другое
Просмотров 494
Номер материала 3947
Скачать свидетельство о публикации

Оставьте свой комментарий:

Введите символы, которые изображены на картинке:

Получить новый код
* Обязательные для заполнения.


Комментарии:

↓ Показать еще коментарии ↓