Главная / Иностранные языки / Фрагмент урока на тему " Рудольф Нуриев".

Фрагмент урока на тему " Рудольф Нуриев".

Технологическая карта фрагмента урока

(круглый стол по теме «Роль личности в развитии культуры Европы и России», конференция «Рождественские чтения»)

Ф.И.О. разработчика: Александрова Елена Александровна

Предмет: Английский язык

Ступень обучения: старшая ступень обучения, 10 класс

УМК (название, авторы): Учебное пособие «Моя родина – Башкортостан», Г.М. Нуриахметов, Е. А. Бобкова

Тема фрагмента: Рудольф Нуриев

Оснащения занятия (ТСО, раздаточный материал): фотографии, карточки с заданиями, глоссарий, текст

Цели фрагмента:

1. Познавательная ценность информации:

Привлечь внимание учащихся к

Расширить кругозор учащихся об известном танцоре 20 века Р. Нуриеве.

2. Развивающий потенциал занятия:

Развитие у учащихся внимания, памяти, мышления. Развитие у учащихся способности к языковой догадке.

3. Воспитательный потенциал занятия:

Воспитание у учащихся уважительного и толерантного отношения к жизни и творчеству Р. Нуриева. Воспитание чувства гордости за культуру своей страны.

4. Предметные результаты:

1. Уметь читать тест с пониманием общего содержания (обучение ознакомительному чтению).

2. Уметь читать текст с поиском нужной информации (обучение чтению с поиском нужной информации)

3.Уметь читать текст с восстановлением структурно-логических связей в тексте.

Этапы занятия

Деятельность учителя

Деятельность учащихся

Начало фрагмента: целеполагание

(1 мин.)

1. Приветствует учащихся: “Hello, students! I am glad that you all are fine and we can begin our work. The motto of our lesson is “We see, we hear, we speak and all will be OK.”

2. Просит учащихся посмотреть на фотографию и назвать имя и фамилию изображенного на ней человека. При затруднении учитель задает наводящие вопросы.

Today I have brought some pictures. I want you to look at them and guess: Who is he? What is his name?

Have you ever heard this name?

What can you say about this person? What is he famous for?”

3. Выясняет знания учащихся о данной личности и интересуется хотят ли учащиеся узнать об этом человеке больше информации.

Do you know why he became a ballet dancer?”

Would you like to learn about this unique man?

Why do you want to learn about this person?



Учитель задает вопрос какова же будет цель урока?

What is the aim of our lesson today?”

So, the title of the lesson is Rudolf Nureyev and the aim of our lesson is to learn more about an outstanding ballet dancer R. Nureyev.”


1. Приветствуют учителя: “Hello! We are glad to see you.”

и повторяют девиз урока за учителем.

We see, we hear, we speak and all will be OK.”



2. Учащиеся смотрят на фотографии и стараются догадаться кто изображен на фото.







P1: I think his name is Rudolf Nureyev.

P2: I know that he was a dancer.

P3: He is famous for his wonderful ballet dances.









3. Учащиеся отвечают на вопросы учителя. (фронтальный режим работы) и выражают свое желание получить новую информацию о знаменитой личности и высказываются для чего им это необходимо.

P: No, I don’t.

P: Yes, I would.

P: I would like to broaden my mind about unordinary people..

P: I want to get more information about R. Nureyev.

Учащиеся формулируют цель урока.



P: The aim of the lesson is to learn about R. Nureyev, about his life and his achievements.

















Показ слайдов

Основная часть фрагмента: овладение иноязычным материалом

(10 мин.)

1. Учитель привлекает внимание учащихся к новым словам и просит их прочитать хором.

Let’s have a look at new words which you can find in the text and read them after me.”

2. Предлагает прочитать текст и разделить его на 3 части, к каждой части подобрать заголовок (заголовки даны после текста), обращает внимание учащихся на то, что не нужно вчитываться в каждое слово, достаточно внимательно прочитать первые предложения каждого абзаца, чтобы понять его содержание.

I would like to look through the text and divide it into three parts. Choose headings for each part of the text which you can find below the text. You don’t need to read each word in the text to do the task. Read only the first sentence of the passages, please.”

3. Учитель: Now we know that his life can be divided into three periods and it was full of difficulties and he tried to overcome them.

При выполнении следующих заданий учитель распределяет учащихся на три группы по степени обученности (слабую, среднюю и сильную), группы получают разные задания.

I would like you to make a group of four students and do the task”

(to the first group) Please, read the text and try to find adjectives which describe dancer’s character.

(to the second group) Please, read the text and try to fill in the gaps with appropriate word combinations.

(to the third group) Could you answer these questions? Read the text attentively, please.


1. Учащиеся обращают свое внимание на глоссарий и повторяют хором новые слова за учителем.









2. Просматривают текст и определяют части, соотнося заголовки с каждой частью.

Учащиеся вычитывают предложения с которого начинается част и которым часть заканчивается и называют заголовок, подходящий к данной части.

P1: The first part is about his first steps to the career of a ballet dancer.

P2: The second part is R. Nureyev as a soloist of the Kirov theatre.

P3: The third part of the text is “A tour to Paris”















3. Учащиеся делятся на группы.

Первая группа читает текст и выписывает из текста прилагательные, которые характеризуют танцора.

Вторая группа читает 3 часть текста и заполняет пропуски в тексте подходящими фразами.

Третья группа читает текст и выписывает ответы на данные вопросы.

Ответы учащихся:

Учащийся первой группы: Rudolf Nureyev was unique, industrious, talented, patient, independent,



Учащийся второй группы прочитал предложения с заполненными пропусками:

When the company was to move to London for the next stage of their tour he was ordered to return to Moscow.

And Rudolf decided to make a decisive step in his life – not to return to Russia and remain in France.

Nureyev made a great contribution to the development of ballet in France, the Netherlands, England and the USA.

Any activity of his was accepted as a triumph all over the world.

Учащиеся третьей группы ответили на вопросы:

1. His calling became very early, at the age of six, when he came to a ballet in the Bashkir theatre. There was “A Crane’s Song” on which Zaituna Nasretdinova, a remarkable Bashkir ballerina, as a star. When he watched the ballet dancers and admired them he realized that he was born for dancing.

2. His study at the studio was a very hard time because after four hours of training he had to go to a secondary school.

3. After graduating from the choreography school he was admitted to the celebrated company of the Kirov theatre (now the Mariinsky Theatre).

4. But his work there was full of conflicts because his talent was too unusual and his character too independent. His individuality failed to follow the official style of behaviour in the Soviet Union.

5. … it was forbidden to walk along Paris alone, but only in threes or fours. Rudolf often visit the Louvre, made friends with French people.

Итоговая часть фрагмента:

рефлексия

(4 мин.)

Спращивает учащихся, что нового они узнали о знаменитом танцоре

You have worked well and now could you tell me what you have learned? What was new for you?”

Учитель просит учащихся составить синквейн по прочитанному тексту.



Dear students!

Your work was perfect. You will get excellent marks. Thank you for your work.

Good bye”

Учащиеся высказывают свои мнения по прочитанному тексту

P1: It was new for me that he was born in a train.

P2: I didn’t know that he started his first dance classes at the age of ten

P3: I got new information about his work at the Kirov theatre. Etc.

Учащиеся в группах составляют синквейн и зачитывают его.

Example:

Rudolf Nureyev

talented, industrious

dance, perform, create

He is known all over the world.

a ballet dancer



RUDOLF NUREYEV

(1938 – 1993)

GLOSSARY

hardship – лишение, нужда, трудности, невзгоды, тяжелое испытание

calling – призвание, профессия, ремесло

crane – журавль

remarkable – знаменитый

realize – понимать ясно

accustomed – приучать

perform – исполнять, представлять

salary – жалованье, зарплата

receive – получать

industrious – трудолюбивый, усердный

admit – признавать

celebrated – знаменитый, прославленный

profound – глубокий, основательный

forbid – запрещать, не позволять

order – приказывать, направлять

punishment – наказание

prohibition – запрещение

decisive – окончательный, имеющий решающее значение

remainоставаться

make a contributionвносить вклад

developmentразвитие

acceptпринимать



I. Divide text into 3 parts and choose the appropriate heading to the each part.

A tour to Paris.

As a soloist of the Kirov theatre.

His first steps to the career of ballet dancer.

II. Read the fourth part of the text and fill in the gaps with appropriate sentences.

1 not to return to Russia and remain in France.

2 made a great contribution

3 he was ordered to return to Moscow

4 was accepted as a triumph all over the world

III. Find the adjective which characterize him as a man of marked individuality (незаурядная личность)

IV. Answer the questions (in groups)

1. When did he realized that he was born for dancing?

2. Why was his study at the ballet studio of the Bashkir theatre a very hard experience?

3. What happened to him after he graduated from the choreography school?

4. What was the basis of his conflicts with the Kirov theatre?

5. What were the rules of the Soviet actors’ behaviour abroad and how did R. Nureyev break them.





Rudolf Nureyev is a known all over the world as a great ballet dancer. He was born in a train when his mother and three sisters were going to the Russian Far East to join their father, a military man. During the Great Patriotic War the family was evacuated to Bashkiria, first to a small village and later to Ufa. The life was full of hardships, there was no food and the only treat was potatoes.

His calling became apparent very early, at the age of six, when he came to a ballet in the Bashkir theatre. There was “A Crane’s Song” on which Zaituna Nasretdinova, a remarkable Bashkir ballerina, as a star. When he watched the ballet dancers and admired them he realized that he was born for dancing.

He started his first dance classes at the age of ten with a professional ballerina Anna Ivanovna Udaltsova who was a well-educated woman: she knew three foreign languages and got her pupils accustomed not only to dances but also to music and literature.

She recognized Rudolfs unique talent for dancing at once and called him a future genius.

The next step in Rudolf’s dancing career was a dancing circle at the House of Pioneers. Here for the first time Rudolf knew the happiness of performing to the audience at the concerts.

In 1953 a ballet studio was opened at the Bashkir theatre. As a uniquely talented boy he was invited there. His study at the studio was a very hard time because after four hours of training he had to go to a secondary school. He was a soloist and was even paid a small salary.

During the Ten-Day Bashkir literature and Art Festival in Moscow in 1955, his dancing in “A Crane’s Song” was noticed and he received an invitation to study at the best choreography school in Leningrad.

Rudolf was industrious and patient in his study. Besides he absorbed everything he saw and heard watching brilliant pictures in the museums and listening to famous performers’ concerts at the Philharmonic.

After graduating from the choreography school he was admitted to the celebrated company of the Kirov theatre (now the Mariinsky Theatre).

He became a soloist at the theatre at once. But his work there was full of conflicts because his talent was too unusual and his character too independent. His individuality failed to follow the official style of behaviour in the Soviet Union. Here was the source of a profound conflict between individual and society. It deepened during the tour of the Kirov theatre in Paris in 1961.

Rudolf Nureyev dancing was a triumph, he starred in all the performances. But he broke the rules of the Soviet actors’ behaviour abroad: it was forbidden to walk along Paris alone, but only in threes or fours. Rudolf often visited the Louvre, made friends with French people, was invited by them everywhere.

When the company was to move to London for the next stage of their tour ______________. Rudolf realized with a shock that it meant punishment: prohibition of foreign tours and work as a soloist dancer. And Rudolf decided to make a decisive step in his life – _______________

Nureyev ______________ to the development of ballet in France, the Netherlands, England and the USA. He worked as a dancer, a director, a choreographer and later as an orchestra conductor. Any activity of his __________.

He died in Paris in 1993, but he will remembered as one of the greatest dancers ever.

Since 1993 ballet festivals have been held yearly in Ufa in memory of Rudolf Nureyev.







Фрагмент урока на тему " Рудольф Нуриев".
  • Иностранные языки
Описание:

Конспект фрагмента урока по теме "Рудольф Нуриев", работа с текстом

Технологическая карта фрагмента урока

(круглый стол по теме «Роль личности в развитии культуры Европы и России», конференция «Рождественские чтения»)

Ф.И.О. разработчика: Александрова Елена Александровна

Предмет: Английский язык

Ступень обучения: старшая ступень обучения, 10 класс

УМК (название, авторы): Учебное пособие «Моя родина – Башкортостан», Г.М. Нуриахметов, Е. А. Бобкова

Тема фрагмента: Рудольф Нуриев

Оснащения занятия (ТСО, раздаточный материал): презентация «Рудольф Нуриев», фотографии, карточки с заданиями, глоссарий, текст

Цели фрагмента:

1. Познавательная ценность информации:

Привлечь внимание учащихся к культуре и истории своей республики.

Расширить кругозор учащихся об известном танцоре 20 века Р. Нуриеве.

2. Развивающий потенциал занятия:

Развитие у учащихся внимания, памяти, мышления. Развитие у учащихся способности к языковой догадке.

3. Воспитательный потенциал занятия:

Воспитание у учащихся уважительного и толерантного отношения к жизни и творчеству Р. Нуриева. Воспитание чувства гордости за культуру своей страны.

4. Предметные результаты:

1. Уметь читать тест с пониманием общего содержания (обучение ознакомительному чтению).

2. Уметь читать текст с поиском нужной информации (обучение чтению с поиском нужной информации)

3.Уметь читать текст с восстановлением структурно-логических связей в тексте.

 

Автор Александрова Елена Александрова
Дата добавления 08.02.2015
Раздел Иностранные языки
Подраздел Конспекты
Просмотров 395
Номер материала 55889
Скачать свидетельство о публикации

Оставьте свой комментарий:

Введите символы, которые изображены на картинке:

Получить новый код
* Обязательные для заполнения.


Комментарии:

↓ Показать еще коментарии ↓