Факультативный курс по
английскому языку
Тема: «Learning more about London.»
Класс: 5
Составитель: учитель английского языка высшей категории
Чабан Ольга Федоровна
Пояснительная записка
Целью заданной программы является
развитие у школьников способностей использовать иностранный язык как инструмент
общения в диалоге культур и цивилизаций современного мира. Эта цель
предполагает взаимосвязанное коммуникативное и социокультурное развитие школьников
средствами иностранного языка для подготовки к межкультурному общению в сфере
школьного и послешкольного образования. На данном этапе большое значение имеет
создание психологических и дидактических условий для развития у учащихся
желания изучать иностранный язык, коммуникативных потребностей в открытии мира
зарубежных ровесников и использование иностранного языка для этих целей.
С помощью иностранного языка
закладываются основы для развития у учащихся интереса к языковому и культурному
многообразию мира с помощью зарубежного детского песенного, стихотворного и
сказочного фольклора и развития у учащихся интереса к участию в
театрализованных представлениях на английском языке, представления иностранного
языка как ключа в новый мир игр и приключений. Именно эти ориентиры и цели
иностранного языка как учебного предмета влияют на выбор обучающей стратегии
при развитии умений понимать устную и письменную упрощенную английскую речь,
участвовать в учебных иноязычных играх, обмениваться репликами при проигрывании
ситуаций общения.
Для выполнения данной программы нам необходимо решить следующие задачи:
1.Сформировать у учащихся навык осознанного овладения английским
языком.
2.Повысить мотивацию к изучению английского языка.
3.Расширить и углубить знания учащихся во всех видах речевой
деятельности (чтение, говорение, аудирование, письмо).
4.Способствовать развитию творческого потенциала учащихся.
5.Совершенствовать навыки работы в группе.
6.Научить учащихся понимать звучащую
англоязычную речь, понимать объявления, диалоги людей и т.д. с использованием
различных упражнений.
Таким образом, обучение аудированию,
говорению, чтению и письму на английском языке направлено на решение
традиционных учебных умений, но и является способом введения ребенка в мир
изучаемого языка, знакомства с жизнью детей из других стран и континентов.
Количество
часов из расчета 1 час в неделю- 34 часа на учебный год.
Содержание курса
1.
Лондон
2.
Достопримечательности
Лондона
3.
Традиционная английская
еда.
4.
Меню сладкоежки.
5.
Дом и квартира, где я
живу.
6.
Дом англичанина- его
крепость.
7.
Животные в опасности.
8.
Проблемы животных.
9.
Дикие и домашние животные.
10.
Мой любимый питомец.
11.
Знаменитые люди Лондона.
12.
Биографии английских
писателей и их книги.
Формы и методы проведения курса
Предлагаемые ниже формы и методы
проведения курса способствуют углублению и расширению знаний учащихся по
английскому языку, формированию коммуникативной и языковой компетенций.
В процессе использования данных форм и
методов у учащихся развиваются следующие умения:
·
Обще-учебные
умения: работа с дополнительными учебными пособиями, со словарем, справочной
литературой; составление плана высказывания, сообщения, выступления по
проблеме;
·
Специальные
учебные умения: осуществлять тематический подбор лексики, делать краткие записи
по проблеме; пользоваться двуязычным словарем;
·
Собственно
коммуникативные умения по видам речевой деятельности, включающие речевое и
неречевое поведение.
Список используемой
литературы
1.Биболетова
М.З. «Enjoy English». Учебник для 5-6 классов.(изд. «Титул» 2009). 2.Сушкевич
А.С., Маглыш М.А. «Устные темы с упражнениями»(изд. «Аверсэв» 2000).
3.Минаев Ю.Л. «29 монологов и диалогов для
школьников»(изд. «Дрофа» 1998).
4.Малышева Н.К. «Английский язык для школьников»(изд.
«Дрофа» 2007).
5.K.Methold «Let’s read and write in English» II(изд. «Титул» 2001).
6.Гацкевич М.А. «Грамматика английского языка для
школьников. Сборник упражнений»(изд. «КАРО» 2003).
7.Николаенко Т.Г., Кошманова И.И. «Практическая
грамматика для детей. Сборник упражнений»(изд. «Айрис- пресс» 2006).
8.Брюсова Р.Г. «Контрольные и проверочные работы по
английскому языку для школьников»(изд. «Дрофа» 1998).
9.Ресурсы сети Интернет: www.longman.com
Учебно-методический план.
№
|
Date
|
Unit
|
Theme
|
Language
structures
|
Grammar
structures
|
Vocabulary
|
Hours
|
1
|
|
London – the
capital of the UK (9hours)
|
London – the
capital of Great Britain
|
Nice to meet
you.
How you like
go abroad do is one of the most.
|
1.Present
tense of the verb “to be”
|
Travelling
countries
names
people
capital
|
1
|
2
|
|
Talking about
London
|
|
2.Present
simple
|
Popular
famous well-known lovely.
|
1
|
3
|
|
Discovering
places of Interest in London
|
Would you
like to visit?
That is
great! No idea!
You are
welcome.
|
1. Participle I.
2. Present
continuous.
|
Museum
Art gallery
theatre monument square mixture.
|
1
|
4
|
|
Sightseeing
|
What is your
favorite sightseeing in London?
What is the
most beautiful/wonderful/fantastic/famous popular sightseeing in London?
|
3. Wh- questions.
|
Beautiful, fantastic,
Important Westminster
Abbey The Houses of Parliament , Big
Ben
|
1
|
5
6
7
|
|
Describing
places of interest.
Describing
sightseeing
The map of
London
|
What would
you advise?
We would like
to visit.
What places
would you like to see?
Any places
any good news.
Names of new
places
|
1. Possessive
adjectives: my, your, his, her.
2. Verbs: to
speak, to say, to talk.
3. Word
combinations with.
The verbs: to
spend, to go, to take, to miss.
|
Tourists
Westminster the Tower of London the Houses of Parliament.
Big Ben king
queen.
Tower Bridge.
Buckingham
Palace.
Windsor
Palace.
Oxford
Street.
Thames.
Piccadilly.
St Paul’s
cathedral
|
1
1
1
|
8
9
|
|
Asking for
directions.
Asking the
way.
|
How can I get
there? Could you tell me? Can you see_? Have a nice day! I am looking for …
Where is it? I really I do not know.
Excuse me.
|
1.
Participle. II
Who
-questions.
2.
Prepositions: of, by, in, from, about, on, into.
|
How can I get
there?
Go along
in front of
you
it will lead
not far from
by bus, by
taxi, by metro, by train
Just walk.
|
1
1
|
10
11
|
|
Faces
of London (7 hours)
|
When a Man is
tired of London. He is tired of life.
Grammar
discoveries: I’ve been to..
|
Talking about
the city.
|
Present
Perfect. Have you ever been to? Yes, I have. No, I have not. I have never
been to…
He/ She has
been to…
|
City/ town
Characteristics
places of interest.
Say where you
have never been.
What would
you like to visit and explain why?
|
1
1
|
12
13
|
|
Talking about
the famous
Talking about
famous books and their authors.
|
Talking about
famous people: Darwin, Turner, Twain, Lennon, Shakes pare.
|
1. Suffixes:
-ist, -ian, -ect, -er.
2. Possessive
case of the nouns.
3. Articles:
a (an)/ the.
|
Characteristics
Biographies
Jobs
Landscapes
Water- colors
Detective
stories, novel.
Author’s
imagination
“The father
of English prose”
The main
character, his traits
|
1
1
|
14
15
|
|
What do
British people like to Eat
“Appetite
comes with eating”.
|
Being polite
during the meals Giving polite answers. How do you make? What do you need?
What would you like?
Which food
would you like to have for breakfast/ dinner/ supper?
|
1.Present
perfect
2. Would you
like…?
I would like…
|
Eating and
Drinking
Sweet tooth
menu
Fast food
Pizza
Cheese
Sausage
Omelet
A packet of
chips
To boil, to
chop, to peel, to fill(-ing)
|
1
1
|
16
|
|
An English
men’s
Home is his
castle
|
Talking about
houses. Making compliments
What kind of
a house.
|
Revision
|
Buildings
Castles
Houses
Palaces
|
1
|
№
|
Date
|
Unit
|
Theme
|
Language
structures
|
Grammar
structures
|
Vocabulary
|
Hours
|
17
18
|
|
Animals
in our life(10 hours)
|
London Zoo:
reading and talking
Talking about
animals
|
Talking about
zoo
The poem “My
Dream”
Read the text
“London Zoo”
|
Present
perfect tense
Four forms of
the verbs
|
Exotic
animals
A gift of
leopards
A Polar bear
Giraffes
Attraction
|
1
1
|
19
20
21
|
|
Let’s Discuss
animals’ problems
Talking about
wild animals
Talking about
domestic animals.
|
Discussing
problem: Why do we keep animals and birds at home?
Discuss the
problems of wild animals.
Write an
article about animals.
Read the text
about “ Pets’ Names”
|
Present
perfect
Reflexive
Pronouns: my
self, herself…
The modal
verb –“should”
|
A wild
animal’s park characteristics of animals’ places (space) for living.
Endangered
animals
Rhino
Sharks
The giant
panda
Pets’ Names.
|
1
1
1
|
22
23
24
|
|
Have you ever
Had a Pet?
What does
your Pet think of you?
“People who
care for animals are much more friendly than other people”
|
Talking about
domestic animals
Do you have a
Pet? What is it?
Make up a
story about your pet.
|
Present
continuous
The modal
verb “should”
|
Pets
Characteristics
of pets
Exhibitions
To feed ,to
wash and brush
To clean the
cage, to care for
I think so.
Sure.
I believe
that’s true.
I guess
that’s right.
It’s not that
simple.
|
1
1
1
|
25
26
|
|
My favorite
Pet
Presentation
Revision of
the covered material
|
Do you take a
good care of your pet?
Interview the
students
|
Revision
|
Pet’s names
Exhibitions
to wash, to brush, to clean the cage
|
1
1
|
27
28
|
|
My
house and my flat(8 hours)
|
The house
p.13 Minaev
My flat p.9
Sushkevich
|
Talking about
the places
Where we
live?
It takes me…
to do
|
Prepositions
of place: on
the left, on the right in the middle
Place phrases
p HE p.72
|
Chimney
Root
Gate
Lawn
Garage
Path
Fence
|
1
1
|
29
30
|
|
At home
Ex.43., p.107
Describing
the house and the flat
|
Talking about
the house and the flat
Talking about
my flat and my house.
|
Prepositions
English verb
forms
Word-
formation:
Suffix- ment
Verb->noun
(enjoy-
enjoyment)
|
Bedroom
Living- room
Dining room
Kitchen
Bathroom
Hall
Laundry room
|
1
1
|
31
32
|
|
In the
kitchen
HE p I
In the living
room
HE p II
|
Talking about
the kitchen.
Talking about
the living- room.
|
Phrasal
verbs: to look, to put, to take.
|
Refrigerator
food processor microwave oven
mixer
coffee pot
toaster,
kettle
armchairs
carpet
TV- set
|
1
1
|
33
34
|
|
In the
bedroom
p.90-91 HE p
II
In the
bathroom
p.107-109 HE
p I
|
Talking about
the bedroom and the bathroom
|
Revision of
the tenses
|
Mirror
Carpet
Bed
Wardrobe
Shampoo
Tooth paste
Towel soap
bath
Shower sponge
|
1
1
|
Lesson plan
Grade 5
Date: 3.09.2014
Theme: London- the capital of Great Britain.
Aims: to enlarge students vocabulary, to develop speaking,
reading and writing skills, to bring up the feeling of respect to foreign
country and its language.
Procedure:
I. Introduction: greeting, date, attendance.
II. Warm-up: Using one of the elements of critical thinking
“association” say: What I know about London.
III.Presentation of a
new lexical theme “London- the
capital of Great Britain” and new vocabulary: museums, art galleries, theatres,
parts a capital Londoners, fantastic city, Europe, famous, interesting,
beautiful.
IV.Practice:
1.Guidid pronunciation of
the sounds: [ju:]; [ju]; [æ]; [ei]; [a:]; [Ʌ]; [ɔ:]; [D]; [ou]; [I:];[Iə] new Europe fantastic way art
London more opera so street square.
2.Listen to the dialogue.
(ex.1 p.60)
3.Read the dialogue in
pairs.
4.Find out new words in the
dialogue and underline them.
5.Find out what Liza brought
from the UK to Oleg.
6.Make up your own dialogues
using the table(scheme)
Would you like to visit London.
Yes, I would Of course, I would Sure
What places would you like to see there?
Let me see I really don’t know Trafalgar
Square
7.Act them out.
V.Production:
Match the words and the
texts. (ex.9 p.63)
1)museum
2)theatre 3)art gallery 4)stadium 5)cinema
a)…is a place where people
watch plays.
b)…is a place where people
watch sporting events.
c)…is a place where people
watch films.
d)…is a place where people
can see collections of important things.
e)…is a place where people
can see paintings(картины) and sculptures.
Lesson plan
Grade 5
Date: 17.09.2014
Theme: Discovering places of interest in London.
Aims: to enlarge students vocabulary and knowledge about
places of interest in London, to develop students skills in olar speech and
reading.
Procedure:
I. Introduction: greeting, date, attendance.
II. Warm-up: reviewing of the previous vocabulary.
III.Presentation of a
new lexical theme “Discovering places
of interest in London” and a new grammar: Present Simple and Present
Continuous.
Present
Continuous Present Simple
To be to
play Do
Am
He Does
Is +Ving
She +s plays
Are
It
Listen! She is playing the
piano. She plays the piano very well.
Некоторые глаголы употребляются только в Present Simple: hate, love; like; need; want; see;
have.
IV.Practice:
1.Make up sentences using.
Present Simple/Continuous.
2.Fill in a suitable tense
in the gaps. (ex.13 p.64) Biboletova
What__you__(to want)?-
I__some tea(to want).
Who__the drum(to play)?-
It’s my little brother.
He__the drum very well(to
play).
When__you__the house(to
leave)?- At 8.30 in the morning.
What__you__(to do)?- I__my
homework(to do).
3.Read a short text about
Nest minster and Big Ben.
4.Cinderlihe places of
interest and verbs.
V.Production:
5.Write down new information
from the text.
Lesson plan
Grade 5
Date: 10.09.2014
Theme: Talking about London.
Aims: to enrich students vocabulary, to practice them in
the pronunciation of words connected with the capital of the UK, to develop
communicative skills through the various kind activities.
Procedure:
I. Introduction: greeting, date, attendance.
II. Warm-up: reviewing of the previous vocabulary.
III.Presentation of a
new vocabulary: a guide, a tourist,
enjoy, advice, to advise, to walk first, at first, Westminster abbey, the
British Museum.
First- сначала, перед тем, как делать ч-л определенное.
1.First read the text, then
do the exercises.
2.Don’t say anything with
out thinking about it first.
At first- сначала; на первых порах(подразумевается,
что потом ситуация изменилась).
1.At it was difficult for me
to read that English books.
2.At first the parents
wanted to call their baby George but then they agreed on Christopher.
IV.Practice:
1.Do the exercise. Complete
the following sentences hilling in: first or at first.(ex.25 p.68) Biboletova
1-at first; 2- at first; 3-
first; 4- first.
2.Make up a dialogue between
the guide and two tourists. Use the model:
Hello. I’m your guide. I’ll
show you Hello. We would like to visit the Tower.
around London today. Where
would you like to go first?
OK. It’s not far from
here. OK. Let’s walk.
V.Production:
5.Make up short dialogues
about London.
Оставьте свой комментарий
Авторизуйтесь, чтобы задавать вопросы.