Главная / Иностранные языки / Активные формы обучения на уроках иностранного языка

Активные формы обучения на уроках иностранного языка

Активные формы обучения на уроках иностранного языка


Учить иностранный язык нелегко. Многие дети, начинающие изучать в школе иностранный язык, считают, что это весело и забавно. Но спустя некоторое время они начинают понимать, что это совсем не так, и вскоре иностранный язык становится одним из нелюбимых предметов. Причины могут быть разными:

- субъективные – застенчивость, обостренное самолюбие, боязнь сделать ошибку, быть смешным и т.д.

- объективные – у учащихся не возникает мотивов, которые подтолкнули бы их к осуществлению речевых высказываний, они не редко плохо ориентируются в теме, по которой необходимо высказаться, учащиеся не владеют структурой речевого высказывания, у них не хватает запаса слов, с помощью которых можно построить речевое высказывание, для учащихся трудно понять английские времена и почувствовать разницу между некоторыми из них и т.д.

Необходимость устранения причин снижения мотивации учащихся, поиска новых форм работы, которые обеспечили бы соответствующую коммуникативную тренировку, с одной стороны, и сохраняли бы «аутентичность» применения иностранного языка в учебных ситуациях, а также поддерживали у учащихся устойчивый интерес к предмету с другой стороны, заставило меня обратиться к активным формам обучения.

Для устранения вышеуказанных причин снижения мотивации учащихся и активизации познавательной деятельности школьников на наших уроках мы:

  • создаем благоприятную психологическую обстановку и здоровье сберегающую среду обучения за счёт:

- физкультминуток разного типа:

1. Выполнение команд учащихся или ученика;

2. Физкультминутки с одновременными комментариями выполнения движений;

3. Физкультминутки с одновременной припевкой выполняемых движений.

Использование 1 и 2 типов физкультминуток способствуют одновременному задействованию всех эмоциональных каналов восприятия.

Излюбленными физкультминутками первого типа являются:


This is the way, I wash my hands,

Wash my hands, wash my hands.

This is the way, I wash my hands

So early in the morning.

(I wash my face, neck, ears,

I Brush my teeth

I clean my clothes

I go to school etc.)

Ко второму типу относятся:

The land of play

When at home alone I sit

And I am very tired of it,

I have just to shut my eyes

To go sailing through the skies-

To go sailing far away

To the pleasant land of play;

To the fairy land a far

Jump the rope,

Jump the rope,

Jump, jump, jump!

Jump it high,

Jump it low,

Jump, jump, jump!

Jump it fast,

Jump it slow,

Jump, jump, jump!

Jump again

Out you go,

Jump, jump, jump.

Что касается третьего типа физкультминуток, то учащиеся младших классов облюбовали следующие:

If you happy and you know it

Clap your hands.

If you happy and you know it

Clap your hands.

If you happy and you know it

And your really want to show it,

If you happy and you know it

Clap your hands.

Stamp your feet.

Snap your fingers.

Click your tongue.

Nod your head.

Say Ok.

Do all six.

Учащиеся старшего и среднего звена отдают предпочтение физкультминуткам с реповым прочтением и одновременным закреплениям грамматического времени ( в данном случае Present Indefinite.)

A coach potato

Do you like to swim?

Do you like to ski?

I am a coach potato, I like TV

Does he like to swim?

Does he like to ski?

He is a coach potato, he likes TV

He doesn’t like to swim.

He doesn’t like to ski.

He is a coach potato, he likes TV.

-применяем релаксационные упражнения, соединяющие в себе музыкальную паузу, виды природы, поэтические тексты;

-используем шутки и юмор (остроумные и занимательные тексты, анекдоты, которые вызывают непроизвольную реакцию учащихся, снимает усталость, скованность, торможение.)

  • создаем партнёрские отношения при выполнении заданий для работы в статических, динамических и вариационных группах;

Приведем примеры выполнения некоторых заданий в двух последних группах:

-каждый ученик выполняет свое задание, результат выполнения фиксируется письменно, учитель проверяет задания у каждого ученика; имея проверенное учителем задание, ученик может совместно с каждым учеником выполнить это задание устно, к работе подключается весь класс;

-каждая группа изучает 4 текста, вначале работают сидящие рядом за партой, за тем – разворот к партнерам, сидящим за соседней партой; оценки не выставляются, но увеличивается ответственность каждого за всех.

А также:

- работы в парах, связанной с взаимной проверкой знаний отдельных слов и выражений;

- работы по новому тексту, если перевод одному ученику уже знаком, а другой берётся за этот текст впервые;

- работы в парах сменного состава при разучивании стихотворений;

- взаимных диктантов;

- подготовке в парах к изложениям и сочинениям по разным темам;

- выступлений по изучаемому тексту, рассказу и т. д. перед классом (группой учащихся).

  • применяем упражнения, в которых воплощаются коммуникативно-познавательная потребность и коммуникативное намерение:

You are going to Europe. You want to travel by train, but your mother believes that traveling by plane is better. Help your mother to change her mind:

  • begin the talk with your mother by asking what she thinks about this problem;

  • disagree with your mother;

  • express your own opinion;

  • support your opinion by saying that if you travel by train you have a chance to pass a lot of European countries and to see many interesting things;

  • ask your mother if she believes that traveling by plane is dangerous nowadays;

  • agree with your mother that traveling by plane is faster;

  • ask your mother if she agrees with you.



  • используем различные схемы, коллажи, планы, таблицы, опираясь на которые учащиеся выполняют поставленную перед ними задачу:

Упражнение 1.

The information gap task. Read the dialogue and translate it.

А: When is the train to Liverpool, please?

В: 3.15, madam.

А: Which platform?

В: Platform seven.

А: How much is the ticket?

В: Single or return?

А: Return, please.

В: That will be 14 pounds.

А: Here you are?

В: Thank you, madam.

А: Thank you.

Make up you own dialogues. Use the table:

City

Platform

Time

Fare (single, return)

London

8

2.40

12 pounds

Leeds

3

7.15

8 pounds

Bristol

6

3.10

10 pounds

Cambridge

2

11.20

7 pounds

Liverpool

5

14.00

12 pounds



Упражнение 2.

Work in pairs.

Pupil -1: You are а tourist. Choose one of the hotels.

Pupils-2:You are a travel agent. Give your partner the necessary information about the hotels in your city.

Then change your roles.

Hotels

Grand

Europe

PARADISO

Oriental

Disco

+

+

+

+

Tennis court

+

+

+

+

Video games

+

-

-

-

Swimming-pool

+

+

+

+

Beach

-

-

-

+

Live music

-

+

+

+

Near shops

+

+

+

+


  • применяем музыкально-поэтические упражнения на формирование основных коммуникативно-личностных навыков: умение слушать, понимать и воспроизводить иностранную речь, учитывая её лексико-грамматические особенности:

1. Listen to the song «My Bonnie» and sing along.

My Bonnie lies over ocean, my Bonnie lies over the sea,

My Bonnie lies over ocean, oh, back my Bonnie to me!

Chorus: Bring back, bring back, oh, bring back my Bonnie to me, to me!

Bring back, bring back, oh, bring back my Bonnie to me!

Last night as I lay on my pillow, last night as I lay on my bed,

Last night as I lay on my pillow, I dreamed that my Bonnie was dead! Etc.

2. Find in the text and put down Imperative verbs, verbs in Present Simple, Past Simple and Present Perfect.

3. Find definite Articles in the text and explain why they are used here.
4. Read the text and change the pronouns I to he/she.

5. Translate the sentences into Russian.

  1. Он боролся с английской армией.

  2. Он сражался с французами.

  3. Он был против семьи Стюартов.


  • используем различные конкурсы, соревнования, викторины, брейн-ринги, аукционы:

Аукцион «Великобритания».

Цели: обобщение изученного материала по теме «Великобритания»; совершенствование навыков устной речи; актуализация страноведческого материала.

Оборудование: игральный кубик; молоточек; «фунты»; карточки с вопросами; призы победителям

Ход мероприятия:

Hello, dear boys and girls! We are glad to see you at our auction! There are 2 teams in our classroom and we have 3 members of our jury today. The first team is called…, and its captain is…. The second team is …, and its captain is…. The members of our jury are….

-Do you know how to play this game? Listen to me, please. The rules of the auction: it consists of stages, each of them includes 5 questions. These questions deal with the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland.

-Let`s choose the 1 theme. This die will help us to do it.

Ведущий бросает кубик и читает тему.

-Oh, it`s «Political Outlook». So, if you have a question on this topic, you have to buy it. And the starting price is 10 pounds. Who wants to buy it for 10 pounds? 1, 2, 3 - it is sold. So, you`ve bought the question and you`ve bought the right to answer it. But if your answer is wrong, the other team may give its version. Now, please, captain, come to me and choose 1 of these cards. So, your question is … and it costs … points. You have 30 seconds to discuss it.

-What is your name?

-….

-It`s right! And you`ve got your 1 point today.

-The next question will be the British ways of life. Who wants to have a question about it?

-…(answer)

-So, the final score is…. Let`s congratulate the winners. Please, go to the jury to get your prize! Thank you for the game. Thanks to our jury for their work. Good-bye!


Вопросы аукциона:

1 .Main Parts of Great Britain

1) What is the largest part of UK? (2 points)

(The largest part of the UK is England.)

2) What part of G.B. borders on the Independent Irish Republic on land? (4 points)

(Northern Ireland borders on the Independent Irish Republic on land.)

3) What is the capital of Wales? (3p.)

(Cardiff)

4) What are the regions of England? (5 p.)

(The Southeast, the Southwest, East Anglia, the Midlands and the north of England.)

5) What parts is Scotland divided into? (2p.)

(Highlands and Lowlands)

2. Geographical Outlook

  1. What pats does UK consist of? (2p.)

(England, Scotland, Northern Ireland, Wales)

2) What is between G.B. and Ireland? (5p.)

(The Irish Sea)

3) Where is the situated? (4 p.)

(The UK is situated on the British Isles.)

4) What is the UK washed by in the north? (1 p.)

(The UK is washed by the Atlantic Ocean in the north.)

5) What dover do we usually call the narrowest part of the English Chanel? (3 p.) (The Strait of Dover is the narrowest part of the English Channel.)

3. Political Outlook

1)How many members are there in the House of Commons? (2 p.)

(There are 650 members in the House of Commons.)

2) Whom does the power in the country belong to? (3 p.)

(The power in the country belongs to the British Parliament and to the British Government.)

3)Why is the Hose of Lords considered to be a very important body? (4 p.)

(It is considered to be a very important body because it can offer, delay, and change laws.)

4) How often do the British people elect the members of the House of Commons? (5p.)

(Every 5 year)

5) Who is the Head of State in G.B.? (2p.)

(The Head of State is the Queen.)

4. The British Ways of Life.

1) What is the favourite topic to discuss in G.B.? (2 p.)

(Weather)

2) What pets are the special animals in G.B.? (3 p.)

(The cats)

3)When do people celebrate Guy Fawkers Day? (4 p.)

(5th of November)

4) Where can you see ravens in London? (3 p.)

(In the Tower of London)

5) Why do the ravens live in the Tower of London? (3 p.)

(One of the old English legends says that London can be the capital of the country, rich and great, until 12 black ravens live in the Tower of London.)

  • применяем игровые технологии:

*Орфографическая игра «A Spelliry Star». Цель: активизация лексического запаса учащихся. Ход игры: играющие строят лестницу, присоединяя каждое следующее слово к последней букве имеющегося. За каждое новое слово, ученик получает бал.

Bear

a

travel

o

o

Kite

*Лексическая игра «Memory game». Цель: активизация изученной лексики.

Ход игры: Первый учащийся говорит фразу: I went to the market and bought some milk. Следующий ученик повторяет эту же фразу и добавляет свое слово, обозначающее название продуктов. Последний участник игры говорит фразу первого ученика и все продукты, которые купили он и его одноклассники.

*Грамматическая игра «Good news, bad news».

Цель: тренировка в употреблении Past Simple и Present Perfect в утвердительной форме.

Оборудование: список глаголов в инфинитиве.

Ход игры: четное количество учеников садятся в круг лицом друг другу. Один ученик в кругу должен сообщить хорошую новость, используя Past Simple. Например, «The good news is I bought a new car». Ученик, который сидит с ним рядом, сообщает плохую новость на ту же тему, используя Present Perfect. Например, «The bad news is that the car has broken today». Если ученик не может придумать предложение, то он покидает место в кругу, и отвечать будет тот, кто сидит рядом с ним. Если ученик отвечает правильно, то следующий ученик сообщает хорошую новость. И так по кругу игра продолжается до тех пор, пока не останется один ученик.

*Ролевая игра

На семейном совете обсуждается вопрос о поездке на отдых. Отец семейства сообщает, что семья может поехать в Великобританию. Члены семьи Петровых: бабушка, мама, дочь Анна и сын Борис. Каждый из участников игры высказывает своё мнение об этой поездке, использует карты, фотографии и предлагает маршруты путешествия семьи Петровых. Участники игры должны выбрать маршрут, способ путешествия. Сообщение каждого члена семьи осуществляется в зависимости от его характеристик и склонностей, которые описаны на ролевых карточках:

Grandmother doesn`t like travelling by plane and by car. But she likes travelling because of delicious food.

Granny can use the following words and word combinations: I am afraid; so cold; tasty; rainy; expensive;aircrash; carcrash; carstick;airsick; homesick; I don`t know English well enough.

Ann likes travelling by ship. She also likes different kinds of entertainment. She plays tennis well.

Ann can use the following words and word combinations: new friends; entertainment; tasty food; restaurant; shopping; tennis court; museums; art galleries.

3. Mother wants to know more about history, traditions of British people.

Mother can use the following words and word combinations: I suppose; customs; traditions; old provincial towns; ancient castles; museums; art galleries.

4. Boris is a fan of the English group «The Beatles». He wants to visit the native country of this group. He dreams of getting education in England. He is also a good sportsman.

Boris can use following words: legendary; Liverpool; cultural; museums; yachting; football; old universities.

5. Father tries to understand the interests and the wishes of everybody in his family. He can`t decide what means of travelling to choose and to plan the holiday. He asks questions.

  • телевизионные игры «Умники и умницы», «Что, где, когда?», «Самый умный»;

  • нетрадиционные формы уроков:

нами разработаны серия уроков:

-урок-путешествие для 5 класса « Путешествуем по странам и континентам»;

-урок-дискуссия для 10 класса «Национальный характер и стереотипы »;

-урок-панорама для 11 класса «Исторические лики Британии»;

-урок-конкурс для 4 класса «Город. Правила дорожного движения»;

Цели и задачи: практиковать учащихся во всех видах речевой деятельности по темам «ПДД», «Город», воспитание траспортной культуры.

Ход урока:

Учитель (Т): сообщает цели и задачи урока.

Т: We are going to have an unusual lesson today, the lesson-competition. Two teams «А»and «В» will compete and show their knowledge of traffic rules. You will find yourselves in magic land-«Traffic light» by name and meet a magic square, a magic tree, a magic placard, a magic box and a magician on your way. Let`s begin.

  1. Фонетическая зарядка. Учащиеся повторяют хором, индивидуально слова по теме

за учителем, переводят с русского на английский и с английского на русский, образуют возможные пары, например: Keep traffic rules-соблюдать правила дорожного движения, feel safe-чувствовать себя в безопасности.

  1. Игра «Найди пару». На доске в левой колонке записаны слова по теме - глаголы, правой – существительные. Задание – подберите к словам левой колонки из правой их пары.


A B

1cross traffic rules

2get off to the right

3phone a ticket

4call the street

5buy the bus

6keep safe

7feel a stranger

8turn police


  1. T: Here`s a magic placard. There are true and statements in it. Open your exercise-books and copy only those statements which are true.


-Be very, very careful when you cross the street.

-Always run over the street.

-Don`t play in the street.

-First use your feet, not eyes and cars.

-Cross the street when the light is green.

-Look to the left, to the right, then look up and check up the light.

-Don`t wait for the cars to stop.

-When all the cars have stopped it`s time for you to go.

-Walk between the lines.

-A driver must not reduce speed in the central street.


  1. T: Now you`ll see a magic square. Guess what kinds of transport are hidden in it.

bcduabuser

astaxiyble

airplaneda

becdotrain

motocycleron

dutramnet

cenlorryif

yachtsuden

veboatusle


  1. Reading test (конкурс на лучшего чтеца текста «Greentown» и представить схему этого города, обратив внимание на транспорт).

  2. T: Now, there is a magic tree on your way. There are different fruit and vegetables on it.

Come and take any and do the task given to you, it is either a riddle, or a joke, a song or a poem, a rhyme or a proverb or a rebus connected with traffic rules. (Учащиеся подходят к магическому дереву, срывают плоды и выполняют задание.)

Примерные образцы заданий.

-Tell us about your town.

-Recite a poem.

-Sing a song.

-Riddle (1. It`s a man in a uniform, he stands at the street crossing with a stick regulating traffic. 2. It`s a man who drives a car, bus, tram, trolleybus).

-Read the text (по теме).

-Guess what word is hidden? (закодированы слова: S дерево t, (street) al (along), g S,P (stop), D (river) река.

7. Answer the questions

How old do you have to be to ride a bicycle?

Who invented the traffic signs? (Julias Caesar).

  1. Proverbs.

Выберите английский эквивалент пословицы «Тише едешь – дальше будешь».

-Live and learn.

-More haste, less speed.

-One man, no man.

Или «Поспешишь – людей насмешишь».

-Well begun half done.

-Better late then never.

-Haste makes waste.


  1. Here comes the magician with the magic box (приходит волшебник с волшебной коробкой, где лежит книжка «Правила дорожного движения»).

Р1 – Oh, what a big box you` ve got.

P2 – For us? What is it?

M – There is my present for you.

P3 – May I look at it?

M – No, no don` t open it. Try to guess what is in the box. It begins with the letter «В».

P4 – How interesting! Is it a ball?

M – No, it isn`t.

P5 – Is it a bag?

M – No, it isn`t.

P6 – Is it a box?

M – A box in a box?

Children: We can`t guess.

M – You see, children, you are not little any more. Every day you go to school and you should keep traffic rules. Here is a book for you. Study it and be always safe.


  1. Проведение итогов урока.

A song.

Traffic light.

There lived at the corner traffic light

He worked hard day and night,

day and night

Thought he cannot to us at all talk

He taught all the people to walk

Refrein: Those will have bad luck

Who will cross the street on

wrong side

Soon we`ll go to school in the dark

Every thing will be all right

Poems

The more we think of safety

Of safety, of safety

The more we thing of safety

The safer we shall be

Stop, look, listen

Before you cross the street

Use your eyes, use your ears

And then use your feet.

Резервные задания

(написаны предложения на доске или на плакате)

T: Вы вспомните ещё раз правила поведения на улице и в общественном транспорте)

On a bus (в автобусе)

Fill in «should» or «shouldn`t» (следует или не следует).

1. You obstruct the door.

2. You give up your seat to old people.

3. You the litter.

4. You smoke.

5. You make mush noise.

6. You keep silent.

7. You buy a pass.

In the street (на улице)

«Must»or «mustnt» (должен или не должен)

  1. You cross the street when the light is green.

  2. You first look left then right.

  3. You play the street.

  4. You cross the street quickly.

  5. You ran over the street.

  6. You follow traffic rules.

-Урок – сватовство в 10 классе по теме «Сколько стран, столько и традиций».

Этот урок лучше проводить в старших классах. Шотландец сватает девушку из Ирландии. Класс делится на две группы - одна большая, другая поменьше родственники и сама невеста, в большей группе - сваты и жених. Родственники невесты не хотят отдавать свою девушку, чем плохо жить в их стране, сторона жениха расхваливает преимущества своей страны.

-" Урок - суд "в 7 классе по теме «Защита окружающей среды».

Действующие лица - прокурор, адвокат, судья, представители промышленных предприятий, загрязняющих окружающую среду и представители "Gгееnреасе ". Обвиняются промышленные предприятия Якутии за то, что в республике из - за несоблюдения ими мер по защите окружающей среды, возникла неблагоприятная экологическая обстановка. Выступает в защиту их адвокат, сами промышленники, которые объясняют, почему возникла такая ситуация, "Greenpeace "- говорят о последствиях для республики выбросов промышленных предприятий. Идет видеозапись с кадрами последствий выбросов химических заводов. Выступает прокурор с обвинительной речью, адвокат - с изложением программы ассоциации ученых в защиту природы от вредного воздействия предприятий. Суд удаляется на совещание и выносит приговор. В зависимости от подготовленности класса приговор готовится заранее, либо составляется на совещании: вынести штраф для данных предприятий в пользу организаций, занимающихся охраной природы, или закрыть предприятия до постройки очистных сооружений или установки фильтров.

Подводя итог всему сказанному, нужно отметить, что используя активные формы обучения, мы продолжаем добиваться устойчивого интереса к предмету и хороших показателей успеваемости и качества знаний учащихся.

Список использованной литературы

  1. Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Словарь методических терминов (теория и практика преподавания языков). СПб., Златоуст, 2005.

  2. Амамджян Ш.Г. Играя, учись! М., Просвещение, 2006.

  3. Амонашвили Ш.А. Как живете дети? М., 2005.

  4. Ариян М.А. Повышение самостоятельности учебного труда школьников при обучении иностранным языкам // Иностранные языки в школе. 2000. №6. С.17-21.

  5. Белухин Д.А. Основы личностно-ориентированной педагогики. (Курс лекций).Ч.1 М., 2006.

  6. Вайсбурд М.Л., Кузьмина Е.В. Роль индивидуальных особенностей учащихся при обучении иностранному общению // Иностранные языки в школе.2001.№ 1,2.

  7. Веселова Т.М. Пой и изучай английскую грамматику! СПб., Каро, 2006.

  8. Выготский Л.С. Собрание сочинений в шести томах. Т.2. М., 2000.

  9. Гальперин П.Я. Методы обучения и умственное развитие ребенка. М., 2000.

  10. Гальскова Н.Д. Современная методика обучения иностранным языкам. М.,2000.

  11. Голышкина И.В., Ефанова З.А. Изучаем английский язык играя. 5-6 классы. Волгоград, Учитель, 2007.

  12. Границкая А.С. Научить думать и действовать. Адаптивная система обучения в школе. М., Просвещение, 2000.

  13. Дзюина Е.В. Игровые уроки и внеклассные мероприятия на английском языке: 5-9 классы. М. ВАКО, 2007.

  14. Кульневич С.В. Педагогика личности. Воронеж, 2001.

  15. Леонтьев А.Н. Деятельность и личность // Вопросы философии. 2005. №5. С.65-78.

  16. Полат Е.С. Обучение в сотрудничестве // Иностранные языки в школе. 2000. №1. С.4-11.

  17. Шаталов В.Ф. Точка опоры. М., 2002.

  18. Шмаков С.А. Игры учащихся – феномен культуры. М., Просвещение, 2001.

  19. Якиманская И.С. Личностно-ориентированное обучение в современной школе. М., Сентябрь, 2006.

  20. Джонсон Д., Джонсон Р., Джонсон - Холубек Э. Методы обучения. Обучение в сотрудничестве. СПб., Экономическая школа, 2001.

Активные формы обучения на уроках иностранного языка
  • Иностранные языки
Описание:

Учить иностранный язык нелегко.  Многие дети, начинающие изучать в школе иностранный язык, считают, что это весело и забавно. Но спустя некоторое время они начинают понимать, что это совсем не так, и вскоре иностранный язык становится одним из нелюбимых предметов. Причины могут быть разными:

- субъективные – застенчивость, обостренное самолюбие, боязнь сделать ошибку, быть смешным и т.д.

 

- объективные – у учащихся не возникает мотивов, которые подтолкнули бы их к осуществлению речевых высказываний, они не редко плохо ориентируются в теме, по которой необходимо высказаться, учащиеся не владеютструктурой речевого высказывания, у них не хватает запаса слов, с помощью которых можно построить речевое высказывание, для учащихся трудно понять английские времена и почувствовать разницу между некоторыми из них и т.д. 

Автор Гарелин Александр Александрович
Дата добавления 29.12.2014
Раздел Иностранные языки
Подраздел
Просмотров 456
Номер материала 16365
Скачать свидетельство о публикации

Оставьте свой комментарий:

Введите символы, которые изображены на картинке:

Получить новый код
* Обязательные для заполнения.


Комментарии:

↓ Показать еще коментарии ↓